Importera Experimental från UK

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 5 November 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Hallå.

    Efter många års drömmande är jag äntligen på g att köpa en egen kärra.
    Vi har kommit överens om ett pris och affären är nästan helt klar.

    Jag vill dock försäkra mig om att jag kommer att kunna registrera kärran i Sverige utan problem innan jag skickar iväg pengarna.
    EAA är förståss kontaktade men de har mycket att göra och det kan ta lite tid att få svar ibland och jag måste bestämma mig snabbt (denna veckan) för att få till affären eftersom det finns andra intressenter.

    Min förhoppning är därför att någon här på forumet är kunnig och kan dela med sig av lite info.

    Såhär ligger det till:

    Kärran är en Fournier RF4D men med en lite annorlunda motor. Orginal RF4:or har en VW Rectimo 4 AR 1200 medans denna har en VW Rollanson Ardem 1600. Alltså fortfarande en VW konvertering men en annan motor ändå. Kärran har också ett litet elsystem med en alternator, strobes, radio, transponder och batteri vilket heller inte är orgninal.

    Den flyger på ett brittiskt Permit to Fly under "Light Aircraft Association" och all dokumentation vad gäller konverteringen finns.

    Mina två huvudfrågor är:
    Kommer det funka att registrera den i Sverige?

    Det nuvarande "permit to fly" löper ut i slutet av November. Flygplanet kan antingen flygas till en tekniker för en ny årlig tillsyn samt förlängning i ett år eller så kan jag försöka flyga hem den under November.
    Permit to fly förlängningen kan inte ske förrän i slutet av November så då kan jag inte flyga den till Sverige förrän tidigast i December vilket ju är mitt i mörka vintern och inte optimalt.

    Bör jag ha ett helt års "permit to fly" eller är det ok om det löper ut under tiden som man ordnar med det svenska? Vad hade ni gjort?

    Tack så mycket för hjälpen!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hade jag varit då så hade jag absolut sett till att förlänga permit to fly så att du får lite mer andrum. Då kan du flyga med flygplanet ett helt år innan du behöver påbörja en omregistrering.
    Om du inte får svar direkt av EAA så skulle jag ringa till Staffan Ekström som tidigare varit verksam inom EAA. Han vet nästan allt om sånt här och skulle kunna ge dig lite kött på benen om möjligheterna att få in den under svenskt EAA. Du hittar hans kontaktuppgifter på den här sidan: https://ksak.se/tillsyn-ul/besiktningsman/

    Det bör inte vara några problem med detta, om inte detta går så vettefan vad som funkar. Det måste ju finnas ett sätt att köpa en X-klassad kärra från ett annat land.
     
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Hej.
    Jag har ett gammalt minne av att jag någonstans läst om en svensk som hämtade hem en Fournier från England. Det kan ha varit i ett gammalt nummer av EAA-nytt.
    Det var en något äventyrligt resa med radiobatteri som blev urladdad och skymning m.m.

    Jag har sök lite i EAA-nytt och hittat en Fournier RF4D i tidningen 2011 #2 och 2012 #2. Det var SE-XST
    På nätet har jag också hittat att den fanns i Sverige 2010 och 2007. Den är byggd 1967.

    På nätet har jag också hittat att en annan RF4D maskin med reg SE-XSK.

    Det är alltid lite lättare att ta in en maskin om typen redan funnits i landet

    /Olle
     
  4. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack så mycket för era svar. Jag försöker kontakta Staffan.

    Det är samma maskiner som jag har hittat i mina efterforskningar. Dessutom finns det en här nere i Skåne som jag har varit och tittat på. Den är i fint originalskick och är därför inte x-klassad.

    När jag tänker på det så är det egentligen tre faktorer:
    1. Behöver jag ett Exportluftvärdighetsbevis? I så fall måste nog kärran bli kvar i uk tills det är på plats.
    2. Måste ”permit to fly” vara giltigt under överföringen till Svensk reg?
    3. Vintern är påväg - risk att jag inte får hem kärran förrän i vår. Då är det stor risk att den säljs till någon annan.

    Om svaret på 1 och 2 är nej så kan jag skicka över pengarna och försöka flyga hem den under November.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    1. Kolla med LAA i UK, de har koll på detta. Jag tror att ett sådant brukar ha en viss giltighetstid, typ tre månader.
    2. Vet inte men jag tror att det underlättar överföringen väsentligt.
    3. Det brukar alltid gå att lösa på ett eller annat sätt men man får vara beredd på att det kan ta ett tag. Om flygplanet kan stå kvar ett tag tills det kommer ett högtryck så bör man kunna få hem den på 2-3 dagar.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Transportstyrelsen har samlat information om import av luftfartyg på sin webbplats, https://www.transportstyrelsen.se/s...h-allmanflyg/Luftfartyg/Import-av-luftfartyg/

    Det var förvisso 7 år sedan jag gick igenom denna process men min erfarenhet då var att de var väldigt hjälpsamma och att det absolut var värt att ta kontakt med dem tidigt i processen, fastän flygplanet det handlade om då var UL och skulle vidare till KSAK.
     
  7. glider

    glider Ny medlem

    Det är väl ett motorsegelflygplan. Går säkert hyfsat lätt att demontera, låna en släpvagn från en segelflygklubb och dra hem den med bil istället.
    Så kan du bekanta dig med flygplanet i luften hemma i lugn och ro.
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack
    Ja, gilltighetstiden är 60 dagar har jag för mig att jag läste.

    Tack, det var en bra länk. Är det alltså hos transportstyrelsen som jag ska börja eller ska jag försöka få kontakt med EAA först (Jag mailade dem för några dagar sedan)?

    Det är ju förståss ett alternativ med fördelen att det inte är känsligt för väder. Nackdelen är att det är en vääldigt lång väg att köra fram och tillbaka!
    Jag har ingen erfarenhet av segelflygvagnar men är de inte anpassade till just den flygplanstypen som de tillhör? Det är ju viktigt att flygplansdelarna ligger säkert i släpvagnen och om jag tex lånar en till en ASK21a så är det ju inte så troligt att vingar och dyl passar.
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om affären är nästan klar och du vill flyga hem, men ännu inte pratat med TS, är det nog hög tid att göra det, ja.
     
  10. Martenare

    Martenare Medlem

    Egentligen är det ju inte så himla bråttom längre. Vi har kommit överens om att kärran ska få sitt permit förlängt först, innan jag flyger hem den. Det innebär att jag har ett år på mig att föra över den till svensk reg (såvida inte Brexit ställer till det).

    Imorgon har jag tid att ringa runt lite så då ska jag försöka få tag på någon som kan hjälpa mig på Transportstyrelsen och EAA.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. glider

    glider Ny medlem

    Gissar att den i sverige blir registrerad som motorsegelflygplan?
    Kan vara bra att höra med Segelflyget i så fall. Torbjörn på Ålleberg är teknisk chef.
    Dom kan säkert tipsa om vart det kan finnas en lämplig vagn också.
     
Laddar...

Dela sidan