Flygning i fjällområde

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av stelaninja, 10 November 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Är krav på kontrastmarkering och nödutrustning borttagen vid flygning inom fjällområdet?

    Vad jag hittar så refererar AIP ENR 1-1 14.2 till GEN 1.5 för utrustning som skall medföras vid flygning i fjällområdet. I AIP GEN 1.5 hittar jag inga krav till särskild utrustning för detta. Är jag bara dålig på att leta eller har man ändrat regelverket i Sverige?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Kravet gäller endast Annex 2 (eller 1 nuförtiden?) flygplan. Det gäller alltså inte flygplan godkända av EASA.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I början av GEN 1.5 står

    Beträffande luftfartygs instrument, utrustning och dokument så ska EU:s grundförordning med tillhörande genomförandeförordningar (IR) tillämpas.

    vilket är det som gäller nu för EASA-flygplan. Precis som Dimme säger så gäller de svenska reglerna om flygning i fjällområde (TSFS 2007:20) bara Annex 1-flygplan och snart inte ens det eftersom TS är på gång att utfärda nya föreskrifter som innebär att del-NCO skall tillämpas för alla svenskregistrerade flygplan utom UL!

    De nu gällande reglerna för EASA-flygplan (och alltså snart alla andra utom UL) finns i NCO.IDE.A.180. I korthet innebär de att vid flygning över område där myndigheten har förklarat att eftersök och räddning (SAR) är speciellt besvärlig så skall man ha med sig
    • Utrustning för att visa nödsignaler
    • En PLB eller löstagbar ELT
    • Om man flyger enmotoriga flygplan längre in i det "besvärliga" området än vad som motsvarar 30 minuters flygtid så skall man dessutom ha
      • 500 ml vatten för varje påbörjat fyrtal personer ombord
      • en kniv
      • första hjälpen-utrustning
      • en beskrivning av signalkoder för signalering från marken till flygplan
    Om landets myndighet inte anger vilka områden som är "besvärliga" eller ej så skall regeln istället tillämpas vid flygning inom områden som är "huvudsakligen obebodda". ENR 1-1 14 säger inte uttryckligen att SAR är speciellt besvärligt i fjällområdet, men man får nog tolka det som att det är det som menas.

    För svensk del är den stora skillnaden just att kontrastmarkering inte behövs. Vi har ju en väl inarbetad praxis med nödpackar enligt de gamla reglerna.

    (ENR 1-1 14.3 och 14.4 gäller f.ö. inte heller när del-NCO tillämpas eftersom de strider mot innehållet där. En sak att ha i tanke när man läser AIP är att det som står i AIP inte är regler. AIP är information som man inte behöver bry sig om om det inte finns andra regler som säger att man skall det -- vilket det förstås i de flesta fall gör. För att underlätta för läsaren så är många regler "återberättade" i AIP, men ett problem med det är att AIP inte alltid hänger med när reglerna ändras utan det kan bli så att sådana "återberättade" regler är inaktuella... Ett exempel på det: Inte svenska, men en hel del andra länders AIP skriver att det krävs 2 COM-radioapparater vid flygning enligt IFR. Det kravet har ingen täckning i del-NCO och EASA har officiellt sagt att ett sådant krav inte är giltigt.)
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Det underlättar ju något att slippa kontrastmarkeringar om man ska flyga från Norge till Sverige och korsa strax norr om Torsby.
     
  5. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

  6. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Svarar på min egna fråga... ja, det göra det :) Fola Airsafe har ett....
     
Laddar...

Dela sidan