Driftkostnad 737-800 till London

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 1 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad kan driftkostnaden vara för en flygning mellan Skavsta och Stansted med 737-800 ligga på?

    Funderar på lågprisbolag som tex Ryanair och hur de pressar priserna. Skulle vara intressant att veta vad snittpriset på en biljett behöver ligga på för en break even?

    En överslagsräkning utan att ha verifierat uppgifterna:

    Tror deras 737-800 har 189 platser. Verkar dra 800 gallons / h?

    Resan tar 2 h 25 min. 800x2.4=1920 Gallons.

    1920*3.8L=7296L för flygning.

    Jag tror JetA ligger på ca 10kr/L utan skatt (vet ej vad de betalar).

    Så minimum 72960 kr för flygning. Rimligt?

    Så soppakostnad per passagerare borde hamna på minst 72960/189=386kr. Sen tillkommer alla andra kostnader för maskin, personal etc...

    Skulle vara intressant att få ihop resten av siffrorna om nu mina är på rätt väg? Någon som har koll?

    Jonas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet nästan inget om detta men det jag vet är att bränslepriset för ett flygbolag som Ryanair ligger garanterat inte högre än 2-3 kr/litern.
     
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Ett enkelt sätt att räkna på är med den så kallade CASKen = Cost per Available Seat Kilometre. Flygbolag publicerar den i sina kvartalsrapporter och jag tror Ryanair har en på ca 0,37kr/säte och kilometer. Med 189 säten blir det 69,93kr/km.
    ESKN-EGSS är ca 1300km fågelvägen så man kan nog räkna med 1500km flygsträcka.
    1500x69,93=104 895kr.
    Ryanair kör ju med slavkontrakt och de har säkert billig fuel eftersom de är så stora. Med andra ord kostar det mer för de flesta andra bolag.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha tack! Det var intressant!
    555kr för att nå break even per sits.

    Fortfarande rätt intressant att veta hur de kommit fram till dessa siffror.

    Hmm. Känns lite orättvist att vi som privatflygare får betala så mycket för soppa...
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag förstår så går själva flygningarna med förlust för lågprisbolagen (definitivt för Ryanair). De tjänar sina pengar på annat som försäljning ombord.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Martenare

    Martenare Medlem

    Det är egentligen ganska enkelt. De Taro princip bara flygbolagets utgifter/antal km som de flyger/antal säten som de har till salu.
    Kostnaden är alltså en genomsnittlig kostnad för hela bolaget och inte exakt för just den rutten. Långa flygturer mellan små flygplatser har ett lägger km-pros än korta mellan storflygplatser där kostnader såsom kandningsavgifter och handling blir relativt större.
    Om jag inte missminner mig så har de ett snittpris/biljett på ca €45 och sen säljer de extra för ca €15-20 per passagerare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Denna video förklarar ganska bra hur det fungerar.



    Och den här:

     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan