Tolka flygplansannonser

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Mikael Olsson, 9 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Mikael Olsson

    Mikael Olsson Medlem

    Hej alla
    Sitter som många med mig och drömmer om en egen kärra, titta är ju fortfarande gratis så det är det jag mest pysslar med.

    Men jag har hittat en 172a som är billig, jag har förstått av annons texten att det beror på att anual går ut nu i december och att den inte har den senaste radio tekniken.

    Airplane time state TT 5.330, RR O-300-D install at TT 3.873h in 05/11, TBO 1.800h
    Interior new Interieur in 2013 ,Leather 9/10
    Exterior new Paint (2013), new Windows (2015)
    Avionics GTR 225A (8,33KHz), KX125(25KHz), KMA 24, Trig TT31, ELT Artex 406,
    Remarks ARC 12/18

    Vad läser ni mer när ni ser denna text, enligt bilderna så kan man ju se att den stått ute länge utan tvätt och så, mossa vid rutan som de missat före fotot före annnonsering gissningsvis.

    http://www.planecheck.com?ent=da&id=42681

    img011516285538.jpg img041227399952.jpg img051375512428.jpg

    Att den står i Tyskland ser jag inte om ett direkt problem då jag har pysslat en hel del import/export...

    Några andra tankar?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Ser väl helt ok ut. Det framgår inte exakt hur många timmar motorn har gått vilket man såklart får kolla upp. Den är installerad men det behöver inte betyda att den är översedd då. Som alltid är väl motorn det största bekymret. Här kan den ha gått ganska mycket sedan 2011(eller är det 2005?) vilket är bra. Det är en 6-cylindrig motor som man på sikt vill byta till en Lycoming O-360.

    Den är rimligt prissatt och import från Tyskland är inga konstigheter.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den har all avionik som du behöver för VFR-flygning i allt luftrum. GPS saknas förstås, men för VFR kan du lika gärna använda en surfplatta eller en lös GPS-mottagare.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Som jag tolkar det så har den mao. 140 tim kvar till TBO... Är en iofs. snygg C172 med hyffsad avionic men med nästan utgången motor och med ett icke Lycoming motorfäste etc. verkligen värd 33000€ Jag tror det går att hitta ett vettigare plan för det priset...
     
  5. odeheim

    odeheim Medlem

    Det är väl 340 timmar kvar på motorn om timmarna stämmer? Dessutom kan du gångtidsförlänga den efter det.

    340 timmar är rätt lång tid för de flesta privatflygare
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Var motorn ny(översedd) vid installationen så har den har 343 timmars gångtid kvar. Men som Larscho påpekar så står det ingenting om motorns status vid installationen. Å tredje sidan så betyder TBO mycket lite vid privatflygning.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Stämmer, tog 2000-1800 skillnaden i huvudet, två gånger :facepalm:
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Har motorn flugit regelbundet(var 14e dag eller nåt sånt) sedan översyn så kan man nog förvänta sig att motorn går förbi TBO men det finns ju inga garantier.
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

Laddar...

Dela sidan