Vad är sidvindskomposant?

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Benji, 20 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Jag har kommit fram till uträkningar av sidvindskomposant i min PPL utbildning.

    Kan någon förklara vad som menas med sidvindskomposant? Kan ju vara bra och veta vad man räknar på ...
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är hur mycket vind du har rakt från sidan vid start/landning.

    Om landningsbanan är i riktning 360 grader och du har en vind från 090 grader och 20 knop så är 20 knop din komposant.
    Är vinden från 030 grader så blir det endast 10 knop. Använd SIN för antal grader från mittlinjen gånger vindens hastighet.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Som Larscho nämnt, det är hur mycket vind som blåser rakt från sidan vid start och landning. Det finns begränsningar på hur mycket sidvind få flygas / har demonstrerats i ett flygplan i flygplanets POH (Pilots Operating Handbook) eller AFM (Aircraft Flight Manual). Sedan finns det personliga begränsningar också, bara för att flygplanet klarar t ex 15kt i rakt sidan så behöver inte piloten vara bekväm med det, och då hjälper det att ha personliga minima med mindre vind.

    [​IMG]

    I exemplet ovan pekar banan mot 210 grader (bana 21). Vinden blåser från 240 grader med 20 kt. Vinkelskillnaden mellan vinden och banans riktning blir då 240 - 210 = 30 grader. För att få fram sidvindskomposanten, alltså hur hur mycket det blåser rakt ifrån sidan, kan man då använda följande formel:

    SIN(30 grader) * 20 kt = 10 kt

    SIN för sidvind, COS för motvind och medvind.

    Rita alltid upp problemet, det hjälper med att se vilket håll som vinden blåser ifrån och om du har motvind eller medvind.

    När man skriver transportstyrelsens PEXO prov, eller skolans egna skolprov, så får man ha med sig en icke-programmerbar miniräknare som klarar sinus (SIN) och cosinus (COS), t ex Casio FX 82: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363985

    Här finns det en lista med vilka andra hjälpmedel man får ha med sig: https://www.transportstyrelsen.se/s...g/Teoriprov/Till-dig-som-gar-pilotutbildning/

    Lycka till på din utbildning!
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Benji

    Benji Medlem


    Tack nu fattar jag jätte tack för bra förklaring. God jul och god fortsättning
     
  5. Benji

    Benji Medlem

     
  6. Benji

    Benji Medlem

    Tack god jul
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    En anekdot såhär i juletider... Klubben fick för ett par år sen dokumentation från vårt flygplans tillverkare att max tillåten sidvind nu hade ökat för flygplanstypen. Dokumentet hade en rad olika namn med befattningar, VD, produktionsledare etc. Allas namn var signerade - utom testpiloten. :happy:
     
    • Gillar Gillar x 3
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det går säkert räkna ut rent matematiskt hur många knop det får blåsa innan vingen slår i marken ;)
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I flyghandboken för Civilair L1P som man har med sig på proven så finns ett diagram man kan använda om man känner sig osäker på trigonometri.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det borde t.o.m. vara rätt enkelt när man vet stallfarten och hur högt över marken vingarna sitter. Men jag tror att det i alla fall för lätta flygplan inte handlar om det utan om att sidrodret skall räcka för att få nosen att peka i banans riktning. Men att t.ex. B-52 har sidvindslandställ skall bero på just att vingarna sitter så lågt att de skulle slå i om man försökte göra en riktig sidvindslandning.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Anders Lidén
    Svar:
    2
    Visningar:
    1,951

Dela sidan