Vilket flygcertifikat passar mig?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jonasö, 15 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för en intressant redogörelse!
     
  2. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Mycket bra frågor,
    Min första tanke var faktiskt UL, men då kostnaden inte spelade så stor roll för mig så såg jag vikt begränsningen som ett större hinder och därför blev det PPL, men med facit i hand så hade UL->LAPL->PPL varit ett mycket bra alternativ med tanke på hur man flög när man väl tog sitt cert och hur man vill utvecklas. Sen hade klubben 2 normalklassade och bara 1 UL.

    Anledning till att inte välja LAPL var att det var rätt nytt då och svårt att få bra info, alla man frågade visste inte så mycket om det, Om jag startat utbildning idag så hade det blivit LAPL, kommer kanske "byta ner" till LAPL då jag ser tydliga fördelar med det om man bara ska nöjesflyga, har dock inte träffat någon med LAPL men idag borde infon vara betydligt bättre och fler piloter med LAPL.

    Och anledning till att inte börja med TMG, jag såg det inte som ett alternativ då, jag ville flyga och inte segelflyga. Så jag sökte helt enkelt inte info om det. Vi hade dock en person under utbildningen som gått den vägen och han hade stora fördelar av det både i teori och praktik. Han fick sitt cert fort.

    Ska jag vara lite kritiskt till PPL så är det lite som att man kör om kring i en fyrhjulsdriven SUV, de flesta dagarna behöver man inte den bilen men den där gången varje år man ska till fjällen är det väldigt skönt att ha. Jag valde cert efter mitt extrembehov alltså, att kunna ta med några vänner och åka iväg lite längre, vilket kommer att ske i framtiden det har bara inte hänt än :)
    Sen ville jag inte hitta genvägar till ett snabbt cert, tycker att det är bra med en längre utbildning, i alla fall för min del. vet att många känner sig säkra efter 30 timmar och tycker att utbildningen blir lite väl långdragen. då är kanske snabbare alternativ bättre.
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det jag ser som fördel med de andra alternativen är just det du skriver att du inte vägde in. Att man relativt snabbt blir klar med sitt första cert och då inte har lagt ut så mycket pengar så man raskt kan sätta igång och flyga just de långflygningar som man vill göra. Jag har sett motsatsen, när man väl har flugit upp för sitt PPL när man gått direkt på det har man inte eknomi att flyga så mycket som nybliven cert-innehavare.

    Jag hade en elev som från det hen började sin UL-utbildning hann med att åka till 33 olika flygfält inom 12 månader. Sen fortsatte hen att ta andra cert.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Om ekonomin inte styr så är det ju kanon att kunna ta PPL direkt. För många finns inte heller UL eller TMG tillgängligt alls.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Och tack för redogörelsen, tror den stämmer bra in för de flesta som är intresserade av att ta certifikat.

    Hos vilken flygklubb gjorde du det?
     
  6. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Det är absolut ett bra sätt också, dock tänker jag lite tvärt om, att under längre skolning får man även besöka andra flygfält och vara ute på långnav, Då får man ta tankar och funderingar med flygläraren direkt, Nu när man väl har certet så är många sugna på att hänga med på en sväng och då blir det ju oftas så, en liten sväng bara. Detta är ju helt individuellt också.

    Ang. ekonomin så håller jag helt med, slösa inte allt du har på certet då blir det tråkigt efteråt, därför tycker jag mitt största råd är att fundera på hur mycket man är beredd att betala för att fortsätta flyga även när man är klar.
    En annan fördel med att gå via UL eller TMG jag kan tänka mig är att om man inte riktigt vet vad för flygning man vill hålla på med så är det en bra inkörsport.

    Men för min del gav jag mig själv det i present och det var PPL jag ville ha när alla parametrar var inräknade, kanske inte just behövde men jag ångrar det inte. Hela utbildningen har jag även haft nytta av i yrkeslivet och privat, flygning ligger långt fram, om inte längst fram, när det gäller kvalité och säkert tänkande. Vet att UL är i princip lika bra.
     
  7. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Tack, hos Umeå flygklubb gorde jag utbildningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Finns det någon fördel med att nedgradera utom att de medicinska kraven är enklare? Och om man redan har ett klass 2 och inte är så gammal att man behöver gå till doktorn varje år, finns då någon fördel alls?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Om jag inte minns fel så behöver Du bara 12 tim under 24 månader istället för senaste 12 månaderna kanske är något för de som flyger lite. Och något enklare datahantering vid lärartimme sep behöver inte förnyas
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Behörigheten SEP eller TMG har inget utgångsdatum vilket är bra för den som flyger magert. Flyger man mycket är det inte så stor skillnad utöver medical.
     
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tänk lite också på hur du kan utveckla din flygning när certifikatet är klart. När du känner att nyhetens behag har försvunnit och du inte kommer på något som motiverar en flygning (nu är inte det möjligt, men ändå :LOL: ) Då har jag tänkt på FFK (Frivilliga Flygkåren) och där är reglerna idag sådana att du måste ha PPL för att t ex delta i brandflyget och FFK har en hel del kurser som kan utveckla dig som pilot.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Det kommer att funka med LAPL den här sommaren om man gjort PPL-teori.
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så mest till för att kunna behålla "gamlingar" som vill nedgradera till LAPL för att spara på medical-kostnaden då antar jag?
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte alls. De som tar LAPL från början läser samma teori som för PPL.

    De som "drabbas" är de som konverterat ett segelflygcertifikat med motorseglarbehörighet. I dag kan de få LAPL(A) utan att ha läst motorflygteori vilket jag tycker är konstigt.
     
  15. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah, så det är det som är anledningen till att det inte bara kunde godkänna LAPL rakt av. Då blev ju den begränsningen mycket vettigare.
     
  16. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Fördelen som jag tänkte på när jag skrev var just att alla 24 månader räknas som jekroth skrev, och att det är eventuellt lite lättare att "ta tillbaka" behörigheten om man inte hinner med alla timmar, tror att det är ok att flyga klart med lärare om tiden gått ut. då får man även förnyad behörighet. tolkar det som så i alla fall.

    Men även som Larscho skrev så flyger man mycket så spelar det ingen roll.
     
  17. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det där är väl ren bullskit ändå, jag håller med om att många klubbar slarvat när segelflygare gått från rent segel till TMG. Men det är bara att hacka i sig, vi flyger alla i samma luft oavsett bakgrund och har myndigheterna släppt igenom det på det här viset så är ett LAPL ett LAPL det finns inget a eller b när det gäller LAPL A.
    Att FFK då ska kräva PPL teori gör det bara löjligt då det flygsäkerhetsmässigt vore bättre om man vid inträde fångade upp och klädde på de som inte nådde upp till kraven.
    Jag tror dock inte att ovanstående är orsaken utan det ligger på en annan orsak bakom. Det krävdes PPL för FFK enligt regelverket, nu har man insett att LAPL kommer att ta över PPL roll som certifikat för de som inte har avsikt att gå vidare och då måste man anpassa sig för att få fortsatt flöde av piloter. Att få till ändring i regelverket tar sin tid så jag gissar att detta är en kompromiss en övergång innan allt är omskrivet.
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Nja, jag tror faktiskt att det är många(hos FFK och TS) som tycker att det är ett problem att man kan komma till LAPL(A) via segel utan att läsa teorin. Jag personligen ser det inte som ett problem men jag tror att den här begränsningen kommer att hålla i sig tyvärr.
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är trots allt TS som släppt igenom det så så mycket problem kan dö inte tycka att det är. Men tiden får utvisa hur det blir
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, TS har inte ”släppt igenom det”. Regelverket kommer från EU och TS kan tycka vad de vill om regelverket, det spelar ingen roll för det ska implementeras. Därför kan det mycket väl vara så att man inte gillar det och därmed ser att man begränsar LAPL i tex brandflyg genom att sätta en sådan limitering. Nu är det ju dock spekulation och jag vet att många på TS är positiva till mycket också.
     
Laddar...

Dela sidan