Vilket flygcertifikat passar mig?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jonasö, 15 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Brandflyg är även på gång för UL från 2019 så det kan inte hämta gå ihop med PPL teorin
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Nja, det verkar tveksamt att UL kommer att bli tillåtet för brandflyg. Det kan ha varit lite miss i kommunikationen. I wouldn't hold my breath on it...
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Blanda inte heller ihop brandflyg och FFK. De flesta klubbar som flyger brandflyg åt länsstyrelser gör det genom KSAKs bruksflygstillstånd. Det har inget med villkoren för att bli pilot ansluten till FFK att göra. Det gick ut information i höstas som antydde att det skulle gå att flyga även ul på bruksflygtillståndet men det var fel, däremot arbetat KSAK på att det ska gå i framtiden.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag är nyfiken på hur detta är fördelat mellan FFK och KSAK bruksflygtillstånd. Har du några siffror?
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis som Larscho säger så har TS ingen talan när det gäller teorikrav för piloter som tagit LAPL(A) via LAPL(S) med TMG eftersom det helt och hållet regleras av EU-förordningar. Det har de däremot när det gäller vilka som får flyga för FFK. Eftersom FFK i praktiken är ett flygbolag så krävs någon form av dispens för alla piloter som inte har CPL eller ATPL och det är TS som beslutar om detta.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du vet alltså att det är FFK som ställer kravet på PPL-teori för LAPL och inte Transportstyrelsen?

    (Att tala om "Farliga FlygKåren" är förresten bara barnsligt.)
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, för att klargöra kommer här texten från FFK som jag inte tror är publicerad någonstans än:

    De som kommit via genvägen kommer alltså att få flyga brandflyg men inte mer än så om jag tolkar informationen rätt.
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, inte här, men det borde gå att luska reda på.

    F.ö. börjar väl den här tråden spåra ut något, kanske dags att dela på den @Fredrik ?
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Håller med! Jag delar på tråden.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag fick ytterligare en fundering i o med om FFK klassar LAPL A i a och b cert beroende vilken teori bakgrund man har.

    Hur blir det då när en PPL pilot kommer, en som nått PPL utan PPL teorin kommer dessa också då bli behandlade som b piloter ?
    Det krävs bara 10 lärartimmar + 5 timmar egen flygning och uppflygning för att gå från LAPL till PPL. sen är man även behörig att ta IFR. Och det med den teorin som inte duger åt FFK
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Det står ju inget om PPL så det kommer att funka oavsett väg.
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Pŕecis det jag pekar på, att det är ett ogenomtänkt beslut. För det enda som krävs i utbildningsväg att gå från LAPL till PPL är de borttagna 5 tim instrument utbildning de övriga 5 lärarledda timmarna finns det ingen beskrivning så t.ex ava grundkurs funkar eller mörker utbildning.

    Kanske ska tillägga att jag själv inte har något intresse av att gå med FFK eller att gå över till PPL även fast jag har timmar för det så för mig påverkar det inte. Jag reagerar bara för att något är riktigt knas några har slagit sina kloka huvuden i hopp och tydligen fått hjärjskakning istället för bra idéer.
     
    Senast redigerad: 13 Januari 2019
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Var hittar du uppgift om fem timmar instrument? Det enda jag hittar om att gå från LAPL(A) till PPL(A) är FCL.210.A där det står:

    FCL.210.A PPL(A) — Experience requirements and crediting
    ...
    (b) Specific requirements for applicants holding an LAPL(A). Applicants for a PPL(A) holding an LAPL(A) shall have completed at least 15 hours of flight time on aeroplanes after the issue of the LAPL(A), of which at least 10 shall be flight instruction completed in a training course at an ATO. This training course shall include at least 4 hours of supervised solo flight time, including at least 2 hours of solo cross-country flight time with at least 1 cross-country flight of at least 270 km (150 NM), during which full stop landings at 2 aerodromes different from the aerodrome of departure shall be made.


    Jag kan alltså inte se något krav på instrumentutbildning, däremot krav på långdistansnavigering. Å andra sidan så antar jag att instrumentflygning kontrolleras vid uppflygningen för PPL så det är rimligt att piloten utbildats på det.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag förutsatte bara. Det står igentligen inget om vad de 10 lärarledda timmarna skall innehålla men eftersom det är den biten som plockats bort i LAPL så är det väl rimligt att den återförs vid uppgradering till PPL. Likaså om man vill ta mörker behörighet med LAPL så får man göra instrument timmarna utöver själva mörker utbildningen
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inte bara den delen som plockats bort utan även långnavigeringen. Som du själv konstaterade så är det 5 timmars instrumentflygning för PPL medan LAPL-utbildningen är 15 timmar kortare.

    Sedan är det ju inte heller frågan om vad man tycker är rimligt utan vad regelverket faktiskt säger. Och jag kan inte se att regelverket kräver någon kompletterande utbildning i instrumentflygning (även om det borde), däremot långnavar.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Det krävs inte fem timmar instrument. Det är bara en övning man ska göra så i praktiken kan man säga att det är en timme instrument i PPL-fasen. Sen får man ju göra mer såklart.
     
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är ju super, det var en flyglärare jag pratade med om att ta mörker behörighet med mitt LAPL som så att det var 5 Tim. Helt plötsligt blev det billigare.
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    5 timmar var kravet förr tror jag på BCL-tiden, långt innan jag började flyga. Idag finns det inget tidskrav alls på instrument i PPL, bara övningsdelar i syllabusen.
     
Laddar...

Dela sidan