Frågor om Hässlö flygförenings hemsida

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Marcus Bornestav, 27 November 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Hej, har varit inne och kikat lite på Hässlö flygförenings hemsida. Det verkar vara en lite annorlunda "klubb", mer en sammaslutning av privata flygplansägare.

    Priset för medlemskap är ju väldigt lågt jämfört med andra klubbar. Hur är det med priserna för flygplanshyra? Jag ser att många tar betalt för tachotimme istället för flygtid vilket ju med dagens bränslepriser är förståeligt.

    Är det någon som är medlem och kan berätta mer?
     
    Senast redigerad: 27 November 2018
  2. control

    control Välkänd medlem

    Var tar de inte betalt per tachotimme? Det var många år sedan jag såg någon ta betalt per flygtimme (med undantag för Diamond)

    Jag har varit med i HFF i över 10 år nu, det är en extremt välskött klubb men du har rätt i att den är lite annorlunda men enligt mig till det positiva. Förut kunde medlemsavgiften hållas nere tack vare vinst från de då årliga flyguppvisningarna på Hässlö. Numera gör mängden medlemmar att det går ihop trots att det nu var ett tag sedan någon uppvisning hölls.

    Det som är annorlunda är att i princip en seriös individutcheckning krävs för varje plan, kan tyckas lite dyrt och krångligt men resultatet är att jag aldrig sett mer välstädade och välvårdade plan i annan klubbmiljö.

    Ett fantastiskt klubbhus med bra fik, stor verksamhet, mycket glada miner när man dyker upp osv. Med tanke på avgiften så är det ju bara att ansöka om medlemskap och testa ett år, förmodligen kommer du trivas, om inte så är det ju i flygsammanhang småpengar som du förlorat ;)
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. I Skåne vet jag inte en enda klubb som tar betalt per tachotimme. Uppåt landet är det kanske annorlunda då? Ja, det spelar ju ingen roll, det är som det är.

    Är klubben KSAK-ansluten?

    Ja, jag är sugen på att bli medlem! Tack för all info!
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej

    Tycker Hässlö FF är kanon, även om jag själv inte är aktiv där så har de ett bra driv tack vare Henrik(och flera) som fixar en massa och drar igång en massa olika projekt.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grymt bra förening och upplägg! Som sagt Henrik med flera gör ett kanonjobb!
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Motorflygarna Uppsala FK tar betalt per flygtimme. Vi tycker det fungerar bra och har inga planer på att ändra.

    Min personliga uppfattning är att tachotidsdebitering bestraffar piloter som vill göra långflygningar. Sådana görs gärna på högre höjd och då blir motorvarvtalet högre (om man har fast propeller) utan att bränsleförbrukningen och därmed driftkostnaden för den skull ökar.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  7. control

    control Välkänd medlem

    Håller helt med om detta men förstår att ägarna vill ha betalt per tacho... Det är ju som sagt trist att det mest ekonomiska sättet att komma till ex. Gotland med en vanlig PA28a är att flyga så lågt som reglerna tillåter och inte på en säkrare och mer bränsleekonomisk höjd.
     
  8. Fredan

    Fredan Medlem

    En annan nackdel med tachotid är att man inte uppmuntras att varmköra motorn tillräckligt på backen en kall vinterdag.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Och om ni hyr en bil begär ni att få lägre pris om ni varmkör ordentligt, inte kör fort och bromsar mjukt så slitaget blir mindre
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Inte riktigt jämförbart, vid bilhyra så betalar/fyller jag ju normalt upp bränslet själv så där får jag ju lägre kostnad om jag kör långsammare, sen betalar jag ju för mil vilket i en bil är enkelt att kontrollera för uthyraren.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Sant men slitaget skiljer sig beroende på körsätt.
    Men det jag egentligen menar är att ägaren oavsett klubb eller privat måste få ekonomin att gå ihop med ett visst + för extrautgifter,
    oavsett prissättning per tacho eller fllygtid.
    Om man kan säga att det blir dyrare betala tacho för hyraren så blir det ägaren som får betala extra för de som flyger med 75% istället för 55% om man betalar frlygtid och då innebär det att ägaren måste lägga tariffer utifrån 75% och de som flyger på lägre effekt får betala överpris. Så hur man än vrider på det kan det aldrig bli riktigt bra för alla.
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Exakt, De som tjänar på tachodebitering är de smarta sighseeingflygarna. I Eskilstuna fanns förr en privatägd DA20 som klubbmedlemmarna hade tillgång till, tyvärr var det för få som insåg att den kunde flygas väldigt billigt om man nöjde sig med att åka omkring med lågt varvtal i 100-110kt istället för för i 125kt med 65%.
     
  13. Intressant att det ändå skiljer sig såpass mycket mellan olika klubbar.
     
  14. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Trevlig klubb enligt min mening. Var tidigare medlem i Västerås FK som utgår från ESSX men bytte till Hässlö då jag ville få ner den fasta årsavgiften och istället flyga lite mer. Som andra påpekat skiljer sig klubben från mer traditionella då de inte själva äger planen utan istället agerar som en mellanhand och förmedlar plan mellan ägare och kunder (en lösning jag känner igen från USA). Man måste checkas ut på samtliga individer (något undantag finns) vilket dock känns rimligt i sammanhanget. Den enda nackdelen (som jag personligen från början såg som en fördel) är att man till skillnad från VFK utgår från ESOW vilket om man inte har koll på inkommande trafik kan innebära att man får hålla lite på mark eller i luften när Ryan dundrar in någon gång om dagen. I övrigt är det ett trevligt torn och en bra bana som underhålls mycket fint året om.

    Sedan gillar jag att HFF är ambitiösa och ständigt har projekt i görningen. En ynka femhundring i avgift är väl värt det i min mening.
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad ligger medlemsavgiften på? Finns det någon publik prislista med de flygplan som går att hyra?
     
  16. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Tror att det fortfarande är en femhundring, inkl. försäkring. Priserna står på sajten om man spanar på varje individ!
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack!
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Årsavgiften är 600 nu. Tyvärr så har många maskiner endast avgifter publicerade i Myweblog numera.

    Du kan få avgifterna av mig privat om du vill.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Gärna det, tack.
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tillkommer det något blocktidstillägg utöver timpriserna?
     
Laddar...

Dela sidan