Vad är tachotid?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Benji, 13 Januari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Hej

    Kan någon förklara vad som menas med Tachotid?
    Tack på förhand /Benji
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tid räknat som en funktion utifrån motorvarv. Oftast kalibrerad för att 1 tachotimma = 1 "riktig" timma vid varvtal för marchfart. Det betyder att tachotiden går "långsammare" vid låga varvtal och snabbare vid höga varvtal.

    EDIT: Du kan se var namnet kommer ifrån genom att... titta på namnet! Tacho från tachometer (varvräknare).
     
  3. Benji

    Benji Medlem

    Så man får altså betala mer om man vill gasa på mer?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Ja, om rekommenderad Cruise på en PA28a är 2300rpm så har de förmodligen justerat tacho så att en timme tacho blir en riktig timme vid 2300 varv. Ligger du och finflyger på 2100rmp så blir en riktigt timme en mindre kostnad och ligger du på hög höjd eller kör full fart på lågan så kostar en riktig timme mer.

    Fördelen med detta och debitering per tachotimme är att det blir enkelt och svårt att fuska. Nackdelen är framförallt att flygplanen då tenderar att flyga på låg höjd även vid reseflyg då detta blir billigare för piloten...
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, och om man flyger högre! (I alla fall med fast propeller.<)
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fast det går ju bra att köra på samma motorvarv på höjd också. Det skiljer 2 knop i TAS på en C172N om man kör på 2300 RPM på 2000 fot vs 2300 RPM på 8000 fot enligt POH. I gengäld sparar man bränsle. Visst kan man argumentera för att det inte då finns ett incitament för piloten att klättra (om man hyr med bränsle inkluderat, vilket verkar vanligt), men är man medlem i en klubb bör man ju se att besparingen kommer alla till gagn. Är det dessutom starkare vindar åt rätt håll så kan man ju tjäna GS på det också (och därmed både tid och pengar).
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så kan man förstås se det. Man kan också se det så att man kunnat flyga c:a 6 knop fortare på 8000 fot för samma bränsleförbrukning och därmed samma driftkostnad. (Här har jag utgått från C172R och C172S eftersom jag inte har några prestandadata för C172N tillgängliga.)

    Ytterst handlar i alla fall detta om ifall man litar på sina piloter eller inte. Min klubb (som är en av de större) har i alla tider (i alla fall sedan 35 år) använt verklig flygtid för debitering och har inte upplevt några problem med det.
     
    Senast redigerad: 17 Januari 2019
  8. Benji

    Benji Medlem

    Oki då hänger jag med tack för ett bra svar
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Håller med. Tror det i slutänden spelar förhållandevis liten roll vilken metod man använder så länge medlemmarna tycker det funkar bra. Kan säkert variera lite beroende på vad för plan man har (och såklart vilken typ av flygningar som är vanliga).

    Finns ju skräckhistorier åt bägge hållen. Hört folk från USA tala om "rental power setting" (så öppet gasreglage det bara går) när man betalar per flygtid (via en hobbs) med bränsle inräknat i priset, eftersom man både kommer fram snabbare och betalar mindre =)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    F61BF345-2146-4CCE-8B39-E0D41DD23CF1.jpeg

    Lite kuriosa.

    Har hyrt plan i USA ett par ggr. Då har de haft en hobbs-meter i maskinen som används för timdebitering (på samtliga 4-5 ställen jag hyrt på). Den mäter tiden from man sätter på maskinen tills man stänger av den (Fler varianter finns, kan ibland aktiveras av master switch).

    Blir rätt kostsamt för korta flygningar om det det är mycket stillastående i tex väntan på andra plan, motorn ska bli varm eller långa taxningar.

    Tyvärr kan man känna sig stressad att komma iväg vilket skulle kunna bli en säkerhetsrisk. Men det gäller att ha det mesta i ordning och kanske tom lyssnat på ATIS via handhållen enhet innan motorstart.
     
    Senast redigerad: 19 Januari 2019
  11. Towpilot

    Towpilot Ny medlem

    Nej Jonas, jag flyger yrkesmässigt i USA sen över 20 år i flygplan med hobbs-mätare. De räknar inte alls tiden "from man sätter på maskinen tills man stänger av den"! Hobbs-mätaren visar sk "airborne time"! Min blocktid dvs tid som inkluderar då jag taxar eller sitter i "väntan på andra plan" är alltid utan undantag längre än vad hobbsen visar! Enda undantaget jag kan komma på är att ibland kan man hitta flygplan med elsystem som har "triple bus" då man förutom master switch för el även måste slå till "Gen Tai" för att få el till alla system. Om man glömmer den då man sitter och "torrflyger" så står hobbsen och räknar tid trots att inte ens motorerna är i gång!
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag kanske generaliserade för mycket om hobbs-debitering.

    En snabb googling https://en.wikipedia.org/wiki/Hobbs_meter så ser man att det finns fler varianter. Jag kände inte till 3 och 4.

    Jag antar att du inte flyger enklare maskiner som C172 i tjänsten. Jag skulle tippa på att den variant du har erfarenhet av tex är airspeedbaserad som i exempel 3.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hobbs-mätaren räknar vad den är kopplad för att räkna! I nästan alla fall när det gäller klubbflygplan och liknande så är den kopplad så att den går så länge strömmen är på eller via en oljetrycksbrytare eller liknande. Det stämmer alltså som Jonas säger att den i praktiken går så länge motorn är igång.

    Jag får intrycket att du flyger tyngre flermotoriga flygplan med komplicerade system. I så fall finns säkert squat switch på landstället, FMS m.m.. Då finns flera naturliga sätt att ansluta en hobbsmeter så att den visar faktisk flygtid, men så ser det som sagt inte ut i en typisk SEP.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  14. Erik Isberg

    Erik Isberg Ny medlem

    Vår Grob109B i Umeå har en tachotidmätare som mäter tiden motorn är igång i luften. Vet ej fabrikat. Om jag förstått funktionen rätt så startar den vid en viss airspeed och mäter tiden som motorn går. Debitering sker sedan för motortid enbart, segelflygtid debiteras inte. Om man stämmer av i loggboken så stämmer tachotiden väl med motortid, verkar bli samma med motorn på tomgång. Fördel med detta är att det uppmuntrar till ordentlig varmkörning som då inte belastar piloten. Debiteringen blir också enkel utifrån loggboken och loggning av motor/segelflygtid blir enkelt för piloten.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan