Rädda allmänflyget!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 14 September 2014.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 33 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tror definitivt på punkt 5 som avgörande. Flyget har en miljöbusestämpel på sig, och det är klart, vem av oss tycker att det känns bra att bränna av 35 liter i timmen med en PA-28?
     
  2. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Och dessutom med blyad bensin!!!
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Använd 91/96UL så mår både samvetet och plånboken bättre!
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant är dock att bilsektorn och blyfri 95 ändå står för en mycket större del av blyutsläppen än vad vi allmänflygare gör med vår 100LL.
    Det har att göra med att blyfri 95 innehåller en mycket liten mängd bly ändå men eftersom volymerna som förbränns är så stora i förhållande till 100LL.
     
  5. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Nja, fast det är inte bara priset som är anledning. Kolla på golfandet i världen - en bransch i kris numera. Det är inte speciellt dyrt att golfa, ända har branschen kraschat och deltatagndet halverats på ca 10 år. Samma sak med jakt och vattensporter - enorm nedgång. Ingen av dessa hobbies är speciellt dyra. Så det är nånting annat.

    Vimlar av människor som med enkelhet skulle ha råd med flygande. Ändå gör dom inte det. Kanske är det tidsbrist och att man inte har tid att träna ett år för att få ett PPL?
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tid är en viktig aspekt. En golfrunda tar 4 timmar. Transport till och från... Större delen av dagen går. När det gäller flyget tror jag att det uppfattas som dyrare än vad det är. Den första frågan jag får när jag berättar att jag har cert är "måste du inte flyga en himla massa för att upprätthålla det?". Det är alltid den första frågan vilket tyder på att folk i gemen tror att det är svindyrt
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Ja, tid är viktigt, jag hade definitivt varit en aktiv jägare om det funnits lättilgängliga och rimligt prissatta jaktmarker nära Stockholm, samt markägare med eftersöksjour och annan nödvändig service så att man själv inte behöver tänka på sådant. Pga. sådana praktikaliteter har jag inte jagat på över 6 år nu....

    Jakt är en väldigt intressant jämförelse med flyg, den mesta jakten i Sverige bedrivs på ett sätt jämförbart med segelflyg, jag som vill flyga/jaga individuellt passar inte in i jaktsverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Kommentar till BossaB
    Jag känner igen frågan om krav på flygtid.
    Jag brukar svara att det är så lågt krav så flyger man så lite är man en risk för sig själv.
    Hur bra bilförare skulle du vara om du bara körde tolv timmar om året?

    Komentar till Larscho
    Man bör komma ihåg att de flesta flygmotorer mår bättre av att gå på blyfritt. Man slipper då otrevliga avlagringar i motorn.
    Många av de amerikansaka motorvarianterna är certifierade för Hjelmco AVGAS 91/96UL.
    Numera har visst både BP och Total blyfria alternativ.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Motorflygarna Uppsala FK bytte (äntligen!) till 91/96UL kring årsskiftet. Vi sparar c:a 65:-/tim i lägre bränslekostnader -- inte fy skam. Samtidigt är som sagt blyfritt bränsle bättre både för motorerna och miljön.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Stämmer det verkligen? Jag har googlat runt och inte hittat någon källa på det. Visserligen säger databladen på de flesta blyfri 95 märken att den innehåller under 3 mg/l, men det är väl snarare en begränsning med mätmetoden? Dvs. man kan inte mäta så små mängder så man kan inte säga om det finns 1 mg/l eller 0 mg/l.

    Jämförelsevis innehåller flygbensin 560 mg/l.

    Min fråga är väl långt utanför ämnet för denna tråden, men jag blev nyfiken.
     
    Senast redigerad: 16 Maj 2016
  11. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag har märkt att många fortsätter tanka 100LL i flygplan som är godkända för blyfria drivmedel. Till exempel är de flesta av Lycomings motorer godkända för Hjelmco 91/96 UL:
    Länk.

    Jag undrar vad orsaken är? Är det ett slags säkerhetstänk, att man inte litar på vad motortillverkaren säger? Eller försöker man hålla liv i 100LL så länge som möjligt av solidaritet med de motorer som inte kan använda 91/96 UL eller dylikt? Någon orsak måste det ju vara, det verkar ju föga troligt att man väljer att hantera ett neurotoxin för skoj skull.
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Jag tankar 100LL i min maskin oftast, enda skälet till detta är att det inte finns 91/96 på Hässlö. När vi stod på Barkarby så gick den 100% på blyfritt. Vad som skulle behövas generellt är fler kreditkortstankautomater och om Hjelmco hade det på sina så skulle nog försäljningen öka rejält, det här med nyckelskåp fungerar uselt för besökare. Jag besöker exempelvis ofta Kjula med min maskin men det är för krångligt att få hjälp med att tanka 91/96 där....
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, säg det. Förutom att det är blyfritt så är 91/96UL c:a 2:-/liter billigare än 100LL. Kanske "orkar" man inte, man måste ju kolla motormodell mot godkännandena etc. Det är inte heller bara att byta utan man måste se till att använda rätt sorts olja i flygplanet.

    I min klubb körde man på med 100LL fastän det funnits 91/96UL på fältet i många år för att segelflygarna använt det i bogserflygplan och motorseglare. En av de första saker jag såg till när jag blev ordförande i klubben var att vi skulle byta bränsle på alla klubbflygplan till 91/96UL.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Martenare

    Martenare Medlem

    Vilken bra och viktig tråd!

    Som jag ser det är det ju två fronter - behålla nuvarande medlemmar och få in nya.

    Behålla medlemmar tror jag kan göras genom att göra klubbflyget lite mer kul och intressant. Många tröttnar något år efter de tagit cert. Åka och titta på huset och flyga med kompisar blir inte så himla kul efter ett tag.
    Klubbarna borde köra mer i stil med ava utbildning och tävling, landnigstävlingar, gemensamma resor, navigationsmissions osv. Här gäller det att tänka utanför boxen för att få folk till att flyga och ha kul!
    Varför har inte fler klubba sporrhjulskärror / öppen cockpit / aerobatic maskiner som man kan avancera till efter sitt PPL?
    Det finns tex en klubb i England som håller på att bygga 12 st 90% skala spitfires!

    Nya medlemmar ska ju helst vara relativt unga. Unga dras inte till verksamheter med massa sura gubbar så de få yngre medlemmarna som finns bör användas flitigt som ambassadörer. Om en klubb tex har en ung tjej som flyger då kunde det ju kanske vara smart att sponsra henne så att hon kan bli instruktör.

    Kan inte klubbar ordna med sommarläger för tonåringar?

    En stor del av mitt flygintresse skapades av flyguppvisningar i början och mitten av 90-talet. Dessa är ju inte så talrika numera men det finns väl inget som hindrar flygklubbarna att organisera dem?
     
    • Gillar Gillar x 4
  15. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag drar liv i den här tråden igen!

    Flygvapnet har ju vaknat till liv lite de senare åren och har kört julgransflygningar från sina flottiljer ett par år nu. Syftet med de flygningarna är ju att synas.

    Varför gör inte klubbflyget liknande flygningar? Det hade ju varit jätteskoj att samla kärrorna i två-tre klubbar och träna tillsammans ett par helger för att sen flyga en storformation över och runt de närmsta städerna.
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Linköpings Flygklubb brukar försöka få ihop en varje år. I Västerås har man också gjort det. Så visst förekommer det men inte i tillräcklig utsträckning.

    http://www.lfk.se/?p=34653
     
  17. Martenare

    Martenare Medlem

    Ah! Kul!!
    Jag har aldrig sett eller hört om en här nere i Skåne så jag får väl försöka dra ihop en själv till nästa år!
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Det tycker jag att du ska göra! :)
     
  19. Riste

    Riste Ny medlem

    Hello everyone!

    I would just like to apologize for not speaking Swedish yet!

    As I'm currently a PPL student and my main goal is to stay within the GA, as someone who doesn't know ANY pilots out there and as a student I think it would be a great idea to open some kind of a "shared ride system. For example, If someone is just having a very nice flight around or even to different airports and has an extra seat, post your plan and the free seats so people can try and join (of course the cost for fuel would be shared). withthis twoMajor "hardships" for people like me are fixed.

    1. Meeting people within the aviation and making friends who share the same passion + even someone you can discuss and learn with.
    2. Get actual air time and learn more asa pilot. There's only so much you can learn from the ground,itscompletely different to experience flight firsthand.

    This may be very stupid and contradicting with other maybe already set platforms but for anon Swedish speaking pilot within Sweden it's pretty hard to come across these. I'm open to suggestions and arguments why this would work or not.

    Stay safe!
     
  20. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    If your flight club is using myWeblog, there's already a function for this. When booking a plane, you can specify how many free seats there are. I've never used it in practice, though. Anyone tried it?
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan