Flygsimulator för PC

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av PatrikD, 13 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. PatrikD

    PatrikD Ny medlem

    Hej på er!

    Jag har kommit till nån jäkla 50-årskris tror jag... för jag är inne på att lära mig flyga och en vacker dag ta ett cert.

    Det kostar ju på en del och det måste det väl få göra om det ska bli några flygningar. Jag är dock en sån som glömmer saker lätt när jag inte får repetera momenten lite nu och då. Tanken jag hade var att rigga en ganska enkel men funktionell simulatorrigg med yoke, pedaler och gasreglage från Logitech och testa det ihop med flygsimulatorn FlightGear som ju är helt gratis.

    Jag sökte efter ordet FlightGear här på forumet men hittar inte en enda stavelse om det och jag tycker det verkar vara ont om snack kring simulatorer.

    Fråga: Är det lite pinsamt för "riktiga" flygaress att prata om att man flyger i simulator eller är det bara helt förkastligt att öva in momenten virtuellt?
     
    Senast redigerad av en moderator: 13 Mars 2019
    • Gillar Gillar x 2
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det beror på. Simulatorer är suveränt bra för procedurträning. Det har man framförallt nytta av för instrumentflygning. Flygkänslan tycker jag inte är tillräckligt bra för "allmän" flygträning, men det beror förstås på hur bra grejer man har.

    FlightGear har jag aldrig hört talas om. De flesta använder nog X-plane eller Microsoft Flight Simulator.
     
  3. PatrikD

    PatrikD Ny medlem

    FlightGear har tydligen funnits sen 1997 och bland annat har NASA varit med och bidragit med kod för beräkningar kring nedisning.

    Finns lite att läsa hos Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flightgear

    Jag har endast testat FlightGear på en bärbar dator med för liten skärm och utan yoke, jag fick använda musen vilket inte är så speciellt verkligt men det gav mersmak så yoke, pedaler och gasreglage är beställt.

    Jag bor i Östergötland och lyckades lägga till Kungsängen i Norrköping som default flygplats/hangar. Eftersom jag inte kan navigera i luften fick jag följa E4 mot Linköping där jag tänkte landa hos SAAB... dessvärre lyckades jag rolla halvvägs och hamna i spinn... svårt att flyga med mus :)

    Tänkte att just navigering med flygfyrar och sånna prylar kunde vara bra att öva på.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag flög väldigt mycket simulator (X-Plane) fram tills dess att jag tog Cert under min 50-årskris

    Sedan dess blir det väldigt sällan och nästan bara trafikflygplan. Känslan i en simulerad PA-28 blir inte tillräckligt bra tycker jag. Om jag går vidare till IR tror jag att jag kommer att ha större nytta av simulatorn.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Angående FlightGear har jag för mig att de delvis utnyttjar samma databas för flygplatser mm som X-Plane men jag har aldrig testat den simulatorn
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Allmänna konsensus kring simulatorer brukar vara "bra för procedurer, dåligt för flygtrim". Man kan till och med dra på sig en del fula ovanor från simulatorer, där kanske den vanligaste är att man överfokuserar på instrumenten vid VFR-flygning. Det kommer sig naturligt att man gör så då man i en simulator måste flyga mer efter instrumenten då man inte får samma feedback från maskinen i övrigt, men problemet med det är att riktiga flyginstrument har lite lagg så resultatet när man försöker flyga riktig VFR-flygning genom att titta mycket på instrumenten är att man överkompenserar hela tiden, lägger för mycket energi på att bara flyga och då tappar fokus på omgivningen och får mindre kapacitet över att "tänka frammåt".

    Fula ovanor kan vara svåra att bryta. Flög mycket simulator själv innan jag tog cert och mycket riktigt hade jag en överfokusering på instrumenten som min flyglärare fick kämpa lite med att bryta.

    Med det sagt finns det helt klart fördelar också. Jag hade redan en förståelse för hur flygning fungerar. Att behöva koordinera roder var inte nytt för mig, och även om känslan för hur det skall göras inte gick att lära sig i en simulator så hade jag likväl lärt mig att det behövde göras. Flög mestadels stridssimulatorer (första och framförallt andra världskriget) så jag hade inte så mycket bonus med mig kring hur man flyger vid civila moderna flygplatser, men däremot hade jag med mig en förståelse för t.ex. energi (det blir en naturlig del i en någorlunda realistiskt modellerad flygstrid), så även om simulatorn inte kunde ge mig en bra känsla för hur en manöver skall flygas så hade jag ändå med mig en förståelse för hur en manöver "fungerar". Även vikten av att trimma planet, en förståelse för hur en stall fungerar, samt förståelse för att motor/propeller påverkar roll- och girplanet hade jag med mig.

    Så beroende på hur man är som person och hur man förhåller sig till sitt simulatorflygande så tycker jag man kan få mycket ut av att flyga i simulator. Sen kan det vara väldigt kul att flyga simulator, alldeles oavsett om man också flyger "riktiga" flygplan eller ej! =)
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  7. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag tycker flygsimulatorn är betydligt svårare är riktiga flygplan för man saknar den fysiska feedbacken från flygplanet. Det är också svårare att "titta ut" och bedöma höjd och avstånd. Det går inget vidare att navigera visuellt heller. I din PPL-utbildning har du inte då mycket praktisk nytta av simulatorn annat än att det är kul. Hur som helst, yoke och pedaler kostar ju inte skjortan och går att sälja om du tröttnar.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Kör på med simulatorn och kontakta en flygskola för att komma igång med teorin så snart som möjligt. :)

    Jag tror också att simulatorer är kanon om man ser dem för vad de är. Merf är inne på rätt spår. Mycket kan man lära sig men inte allt.
     
  9. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Håller med i det Airborne again och Merf skriver, flygsimulatorer är på många sätt bra för träning av procedurer och IFR. Jag tycker själv att jag haft stor nytta av min flygsimulatorträning. Jag kan rekommendera att förutom yoke och pedaler även köpa ett VR headset. Skapar en helt annan realism och det känns verkligen som du sitter inne i planet. Blir även mer naturlig VFR flygning då du lättare kan se dig omkring precis som på riktigt osv.
     
  10. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    FlightGear är väldigt bra, men kan inte mäta sig med en kommersiell simulator som t.ex X-Plane. Det är värt pengarna.

    Simulatorer är bra för procedurer, men ger ingen flygkänsla. Det är lätt att lära dig dåliga vanor, så se till att varva med en riktiga flygpass.
     
  11. paron

    paron Ny medlem

    Om du vill ha den bästa simulator upplevelsen hemma skulle jag satsa på:
    Prepar3d (P3D) simulator
    A2A (Flygplan till P3D) Extremt bra cessna 172,182 samt PA28
    Hifisimtech Active Sky (Verkligt & Dynamiskt väder i simulatorn)
    PMDG(Flygplan från Boeing till P3D)
    Sedan finns också ett nätverk som heter VATSIM där flygkontroll simuleras. Extremt bra träning för prata med ATC. (Följer verkliga procedurer både IFR & VFR)
    Nackdelen är att det krävs en hyffsat bra dator.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Vill bara inflika att det aldrig är för sent att börja flyga så tuta på och kör så det ryker. Jag körde ett intensiv-PPL med alla fördelar och nackdelar det för med sig. Hade cirka noll minuter simulatorerfarenhet innan dess jag klev in i ett riktigt plan och minns att jag pratade med min instruktör om det. Han hade haft en annan elev som kört simulator i flera år och det är bra på ett sätt för att man lär sig förstå vissa grundläggande delar i flyget och i senare skede exempelvis procedurträning (men det kommer först om du skulle ta en instrumentrating).

    Samtidigt, stirra dig inte blind på att kunna allt innan du drar upp i luften på riktigt. Det är extremt stor skillnad på att sitta i ett PA28 på riktigt och i en simulator. Och sammanhanget, vad olika saker gör och påverkar, det kommer du snabbt att förstå hur som helst.

    Vill du ändå testa lite simulator rekommenderar jag X-plane som är riktigt vasst och har mycket gratisgrejer man kan ladda ned. Det kostar några hundralappar men är väl investerade pengar. Annars säljs ofta Microsofts gamla Flight sim ofta för någon hundralapp när det vankas rea, men det är bra gammalt nu. Det är lätt att förköpa sig på grejer så till att börja med skulle jag nöja mig med mjukvaran och därefter köpa grejer som yoke och pedaler. Kostnadsmässigt kan det springa iväg rejält och då är det nog bättre att lägga de pengarna på riktig flygtid.

    Slutligen - grattis till ditt livs bästa insikt. Flyg är livet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det här tycker jag är en väldigt viktig del. Även om man känner att man vet/har koll så gå in i flygutbildningen med premissen att du inte vet något. Låt flygläraren förklara ändå, även om du tror att du vet. Visar det sig att du har koll kommer det märkas eftersom du förstår direkt, och visar det sig att förklaringen var annorlunda än du förväntade dig har du ett bra läge för följdfrågor. Låt utbildaren sätta tempot liksom så man inte fastnar i att försöka vara "bäst i klassen". Utbildaren behöver ju ändå stämma av alla momenten och har du koll på delmomenten kommer resultatet av sig självt bli att det blir avklarat på minimitid.

    Kan inte annat än hålla med. Risk för nackont då man finner sig själv tittandes upp i skyarna mest hela tiden när man går på marken!
     
  14. psteen

    psteen Ny medlem

    Hej! När jag skolade blandade jag riktig flygning med simulator hemma för varvet(studs och gå) , avbrutna starter, sidvind, andra övningar som stall och spinn, trimning. Jag använde MS flight sim (lite laggig) och en annan simulator som jag inte minns vad den hette,(riktigt bra för studs och gå), funkade hyfsat för mig på den tiden.
     
Laddar...

Dela sidan