Plastad eller vikt flygkarta

Diskussion i '060 Navigation' startad av paron, 22 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. paron

    paron Ny medlem

    Hej!
    Precis börjat på mitt PPL, och tänkte köpa ett par kartor.
    Ser att dom har både plastade, vikta & rullade kartor på www.pilotshop.se
    Tyvärr ingen beskrivning på hur dem ser ut, vilken är bäst enligt er?
    Själv tänker jag en plastad karta (dock dyrare men spelar egentligen ingen roll), men då kommer dilemmat att de tydligen inte har en plastad till TMA 2, Skåne / Blekinge / Småland /Öland. Här finns det vikt eller rullad. Men till TMA 16, Göteborg/Halland/Småland finns det plastad...

    Funkar det vilket som, eller är en vikt karta otymplig att ha o göra med?
    Tacksam för råd.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Kör inte plastad. Svårare att jobba med i cockpit och att kladda på. Papperskartor är färskvaror och bör bytas ut med jämna mellanrum ändå så köp det billiga som går sönder först så du behöver köpa ny. ;)
     
  3. paron

    paron Ny medlem

    Tack för det! Då blir det två "vikta" kartor!
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Något jag kan rekommendera är sådana där bläckpennor som går att sudda. Suddandet görs genom att friktionen vid "gnuggandet" skapar värme och vid en viss temperatur sker en kemisk reaktion som gör "bläcket" genomskinligt. Jag kollade upp lite hur det fungerade och visar sig att temperaturen som behöver uppnås är under självantändningstemperaturen för papper så jag testade att köra en karta i ugnen på ~60-80 och voila, suddade ut allt (utan att smälta trycket). Så istället för att sudda blyerts (som dessutom inte syns så bra alltid) eller gnugg-sudda dessa suddbara bläckpennor vilket sliter på kartan så kladdade jag bara nytt på kartan tills det blev för mycket kladd och då körde jag kartan i ugnen för att få bort allt.

    Det enda man behöver tänka på är att inte lägga sin karta i cockpit i direkt soljus en längre stund för då kan rutten man plitat ned börja "försvinna".
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Kreativt!
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Klockrent tips, @Merf!
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag håller på att skola till PPL och jag köpte plastade kartor och som de säger här ovan så är de inte roliga att försöka vika under flygningen. Den stora fördelen med plastad karta under skoltiden är när man gör fel med ritandet så är det bara att sudda med radergummi oavsett om det är fetpenna eller raderbart bläck och kartan håller skoltiden ut. Pilotshops kartplast är som pansar ;)
     
Laddar...

Dela sidan