Flyga i Norge

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 7 April 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag har länge lockats av tanken på en resa längs norska kusten; gärna ända upp till Lofoten. Dessvärre är ju Norge, som svenska västkusten i kubik, känt för sitt lynniga väder. Är det någon som har en uppfattning om när på året det är bäst chans till någorlunda sammanhängande VFR-väder?

    Annars har jag läst norska luftartsmyndighetens VFR-guide och där står ju en hel del matnyttigt. Något jag dock inte blir klok på är alla D-områden som både kusten och mitten av landet verkar nedlusade med. Är dessa att behandla som svenska R-områden, dvs. planera runt om man inte känner sig övertygad om att få tillstånd att passera (baserat på någon form av verksamhetsplan?) eller kan man räkna med att kunna passera på något sätt med skärpt uppmärksamhet, kontakt med flygledning och kanske flygning på/under viss höjd?

    En annan fundering är att det, iaf. enligt officiella källor (AIP, även SkyDemon) verkar ont om 100LL (eller annat än JET-A1 öht) framförallt norröver. Är det någon som vet hur det, bokstavligt talat ser ut ”on the ground”? Hur löser t.ex. Tromsö flygklubb bränslet?
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Mange D-områder er militære øvingsområder som aktiveres ved behov. Se NOTAM, UAP (airspace use plan) og AIP ENR 5.2.

    Som du nevner må det planlegges godt vedrørende fuel i Nord-Norge. Følgende skal ha 100LL:
    ENVA - Trondheim/Værnes
    ENBN - Brønnøysund
    ENBO - Bodø
    ENTC - Tromsø/Langnes

    Når det gjelder vær, så er det vanslig å si noe generelt om, men ofte kan det være værskifte i nærheten av Trondheim.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Åkte en sväng till Nordkap förra året med kolvmotor(100LL) och kom nyss hem från en (jobb)resa till Lofoten med turbinmotor(Jet-A1). Norge funkar fint att flyga i men självklart ska man hålla uppsikt på väder. Dock finns det ju ganska många flygplatser längs med vägen som man kan diverta till om det skulle behövas.

    Kan verkligen rekommendera Norge för flygning. Det är kanonfint!

    Bristen på 100LL är största svårigheten skulle jag säga. Tromsö har 100LL nu igen efter att ha varit utan det ett tag. Se till att skaffa ett AirBP-kort! Typ det enda tankkortet som de accepterar där uppe, jag skulle inte våga ge mig iväg utan ett sådant.

    Vi tankade på Bodö, Bardufoss, Alta och Lakselv när vi var där. Leknes på Lofoten där vi var nu har en flygklubb. Jag tror därför att det går att få tag på 100LL där men via klubben och inte flygplatsen.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tänk på att det inte räcker med färdplan, tullen vill ha förvarning 4 tim före ankomst
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt AIP-Norge räcker det med färdplan som förvarning till tullen. Däremot måste man ringa dem ifall ankomsttiden ändras.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Då måste det vara en öppen tullflygplats
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag läste lite slarvigt. Norska tullen vill ha förvarningen i form av en färdplan, men det räcker inte med färdplansmeddelandet utan man måste skicka en kopia till tullen separat.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Frequently asked questions:

    Border crossing/customs etc

    As long as you file a flight plan and enter Norway from a Schengen country, you can enter and depart from airports with customs available at the time of arrival/departure. If you wish to enter Norway via local fields, there is a requirement that you forward a copy of your FPL to the Customs office. This can be done by email: desken@toll.no fax: +4722860800, Tel: +4722860700, or by request via the NOTAM office Tel: +4764819000. Whichever option you choose, make sure it is done minimum 4 hrs prior to crossing the border. For more information study the VFR guide and https://www.ippc.no/ippc_doc/ICAO-2012-guidance-latest.pdf
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Den här harangen skickade jag till dem när jag flög hem från Norge i söndags:
    upload_2019-4-8_21-39-34.png

    Man kan åka till de flesta flygfält och få tull där på plats, även om fältet är litet. Men inte alla, bifogar en fil som norska tullen skickade till mig när jag hade valt ett fält där jag inte kunde tulla in.
     

    Bifogade filer:

  10. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    En fiffig grej i Norge är att många flygplatser gått samman och ordnat ett gemensamt system för PPR. Gå till https://www.myppr.no/ och se om flygplatsen du ska besöka finns med.

    Obs: detta är alltså för PPR. Anmälan till tullen behövs ändå om du inte landar på tullflygplats. Som sagts ovan räcker det bra med en pdf av färdplanen i mejl till desken@toll.no. Ange beräknad ankomsttid och skicka minst fyra timmar i förväg. Behövs även för resa ut ut Norge. Och så behövs förstås ATS-färdplan för resa mellan Sverige och Norge.
     
  11. Sjöstrand

    Sjöstrand Ny medlem

    Man ska alltså förvarna tullen minst 4 timmar innan avgång? Om man tänkt flyga ut relativt tidigt på morgonen är det då någon maxtid för när man kan informera tullen om avgång, t ex kvällen innan?
    Har svenska tullen liknande krav på information om ankomst från Norge?

    /Per
     
  12. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Fristen på 4 timer gjelder før grensepassering, ikke før avgang. Det går fint å sende mail kvelden før.
     
  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Detta undrar jag över.. När man flyger tillbaka till Sverige, måste man väl meddela den svenska tullen samma sak, eller? Eftersom jag kommer landa på icke tullflygplats i Sverige. Skickar man då bara färdplanen på samma vis fast till svenska tullen?
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Svenska tullen meddelas med färdplanen men du behöver inte skicka den till dem separat utan de får den av trafikledningen. Du måste skicka den minst en timme före start. (Det måste du å andra sidan alltid för en internationell flygning om man skall följa reglerna.) Likaså måste en eventuell ändring av avgångstiden göras minst en timme i förväg.
     
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Toppen, verkar ju enkelt och något jag vill testa på, gärna i år. Sen är det bara Island kvar att besöka i Norden ;-)

    Förresten vet någon hur det funkar praktiskt på plats i Norge vid ankomst till tex Torp? Antar att deras GA platta har en egen ingång/utgång utan tull. Bör man -som en god gest- söka upp tullen eller är det upp till de att ha koll? (iom att Torp är en tullflygplats)
     
  16. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Torp: Du behøver ikke gjøre noen ting. :)

    Ellers må du for all flyging maile din flight plan på mail til tollops@toll.no, fire timer før avgang eller landing.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Har någon erfarenhet av att landa i Hamar? Jag ska nämligen dit (med bil) men kom på att de ju har ett flygfält med asfalt tillochmed så varför inte ta flyget, tänker jag?
    Svaret kanske ligger i att banan ser ut att vara bara 10 meter bred! Tror aldrig jag landat på så smal bana.. Stämmer detta?
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hamar står inte i AIP-Norge, men enligt SkyDemon är banan 944x10 m. Det borde inte vara något problem för en van pilot att landa på en 10 m bred bana. Man måste förstås vara mera försiktig med sidvind än vanligt.
     
  19. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Den er i praksis mye bredere enn 10 meter, så det bør ikke være noe problem. Tror det er ca. 25 meters bredde mellom banekantlysene.

    Der er litt slope på banen, så om det ikke blåser mye bør man lande fra nord mot sør.

    Det er parkering rett ved tårnet og eget runup-area på vestsiden. Både AVGAS 100LL og Jet A1 er tilgjengelig med BP-kort (inkl. Sterling-card).

    Hamar Taxi: (+47) 91503650
     
Laddar...

Dela sidan