Onödigt att ta PPL om man ska bli trafikflygare?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Beundraren, 28 April 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Beundraren

    Beundraren Ny medlem

    Hej

    Jag undrar hur det ligger till om man vill bli trafikflygare.

    Jag vet att större delen av pengar i en PPL utbildning är flygtid och timmar är ju alltid timmar.

    Men för övrigt, rent ekonomiskt, är det dumt att bli PPL pilot först, och sedan skola sig till trafikflygare?

    Tack på förhand
     
  2. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Hur blir man trafikflygare direkt? Länka gärna :)
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Med MPL på TFHS. Annars måste man ta PPL först :)
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man går en "integrerad utbildning" som leder till ett MPL (multi-pilot license). Ett sådant certifikat ger behörighet att flyga som styrman i kommersiell luftfart, men ingenting annat. Man har alltså inte ens PPL-behörigheter. Som Dimme skrev så kan man göra det utan kostnad på TFHS men det finns också massor med kommersiella skolor som har sådan utbildning.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det absolut billigaste är att söka till trafikflygarhögskolan. Annars är det en svår fråga att svara på. Om man går vägen via PPL i en flygklubb, sedan CPL, IR etc. så måste man flyga flera timmar än om man går direkt på ett MPL, men flygtiden är billigare.
     
  6. Detta var ju intressant, har man alltså slopat PPL/CPL helt här? Genomgår man ingen klassisk flygutbildning med soloflygning och sånt här?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, visst gör man soloflygningar (om inte annat är det nödvändigt för elevens självförtroende), men annars är hela utbildningen inriktad mot att flyga i ett tvåpilotsystem. Men det stämmer att man slopat PPL/CPL vid denna utbildningsform. Piloten går direkt från MPL till ATPL när hen fått tillräcklig erfarenhet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Per D

    Per D Aktiv medlem

    En annan effekt, som jag tror beror på detta, är att de också direkt blir utbildade på Multi Engine. Vi har i klubben under förra året haft två piloter som examinerade sig på SEP för att få flyga med enkelfläkt och som således inte hade den behörigheten sedan tidigare.
     
  9. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Ahh ja, blir man antagen till TFHS MPL så är det ju onödiga pengar att ta PPL först
     
  10. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    På TFHS kör dem grundutbildningen på enmotorigt, Cirrus. Sedan tvåmotor på PA31, därefter B737 på Norwegian eller A320 för SAS
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men det innebär inte att du får behörighet för SEP. Utbildningen gör dig inte behörig för ett PPL -- vidareutbildning krävs.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Generellt kan man säga att man på de stora skolorna, TFHS och OSMAA, inte blir behörig att flyga SEP(land). Man börjar med det och gör mer eller mindre en hel PPL-utbildning på SEP(land) men istället för att flyga upp så går man direkt vidare till simulator och tvåmotor för att så effektivt som möjligt bli tillgänglig för flygbolagen.
     
  13. paron

    paron Ny medlem

    Har sökt till TFHS & Västerås en gång, var då helt oförberedd och det gick tyvärr inte vägen. De har sina tester under hösten och man får ganska snart efter man gjort dem reda på hur det gick. Har under vintern och nu i vår börjat på ett PPL för att kunna flyga och lära mig mer om flygandet medan jag väntar på urvalsproverna detta året. Skulle jag aldrig komma in på en statlig utbildning har jag ändå första steget för att ta det den privata vägen. Så lite beroende på hur det går så kan det vara värt att ta ett ppl om man är ung och har lite tid/pengar över.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan