Sjöfarten mellan svenska hamnar släpper ut mer än inrikesflyget

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Erik Berglund, 6 Maj 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  2. Av båtarnas utsläpp kommer över en fjärdedel (662-488 delat med 662) från fritidsbåtar. Hur stor andel av inrikes flygskammen är på hobbynivå (X delat 554). Hur relaterar fritidsbåtar (fler individer) och privatflyg?
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har en gång sett en uppgift om att allt svenskt allmänflyg var försumbart i jämförelse med fritidsbåtarna, men inte hittat några källor. Man måste nog gräva en hel del i statistiken för att kunna veta.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det kan man nog säga. Här är statistik över hur många båtar man tror finns i Sverige:
    upload_2019-5-19_11-0-55.png

    Fler än 400 000 motorbåtar lär göra bra mycket mer impact än vad våra 1500 flygplan gör.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  5. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Nu ska jag inte ta motorbåtarna i försvar, men det är väl inte så intressant hur många motorbåtar det finns jämfört med flygplan? Det intressanta är väl vad den enstaka personen släpper ut.

    Det är ju inte så att finns det 100 gånger fler motorbåtsförare än piloter, så kan varje pilot släppa ut 100 gånger mer.

    Själv har jag inte dåligt samvete, då jag bor i lägenhet och ytterst sällan kör bil eller äter rött kött. Har man dåligt samvete kan man klimatkompensera också, det kostar mycket lite jämfört med vad det kostar att flyga.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är ju intressant när man skall rikta samhällsmedel för att motverka miljöflrstöring. Om en aktivitet är skitig men väääldigt ovanlig är den mindre viktig att lägga resurser på att minska än om den är medelskitig men väldigt vanlig. Man reglerar ju inte privatpersoner per individ när det kommer till utsläpp.

    Helt rätt att det hela handlar om att få ned totalutsläppet för alla individer til en hållbar nivå dock.
     
  7. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Ja det stämmer ju. Men nu är ju den åtgärden som är mest sannolikt att öka avgifterna på fossila drivmedel, vilket kommer drabba motorbåt- och flygfolket lika mycket.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är väl ingalunda säkert att den höjs lika mycket för olika bränslen, eller för den delen ens olika brukare av dessa bränslen? Det är olika skatt på de olika flygbränslena t.ex.

    Har inte koll på alla detaljer, men skulle vilja mena på att det i alla fall inte är en omöjlighet att höjningar kan vara olika stora på olika typer av fossila bränslen.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Men är en genomsnittlig motorbåt mer miljövänlig än ett flygplan under en genomsnittlig årsförbrukning(timmar använda)? Jag är inte övertygad om det.

    Därför blir det ju intressant att jämföra skillnaden i antal.
     
Laddar...

Dela sidan