VOR-navigering

Diskussion i '060 Navigation' startad av Benji, 25 Juni 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Har jag förstått detta rätt?

    Om man navigerar till eller från en VOR station måste man räkna med variation och deviation. Men om man navigerar från en eller till en VOR radial så behöver man endast räkna med devation eftersom VOR är riktad efter magnetisk nord?
     
  2. Guru

    Guru Ny medlem

    Visst är det så att man varken har variation eller deviation när man flyger på VOR-radialer, eftersom man inte flyger på kompassen, som är det vi kompenserar för deviationen.

    Vi flyger ju med en CDI/OBI och den har ju givetvis felkällor, men ingen noterad deviation som vi kan planera för.
     
  3. Benji

    Benji Medlem

    Ahhh nu fick jag ihop det hela men så om man flyger på radial 90 utan avvikelse från CDI nålen så flyger du på true tack 90?
     
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Man kan självklart ta sig till en VOR enbart genom att jaga nålen. VOR:en ger dock magnetiska radialer (eller hur man nu ska uttrycka det), så för att veta var den valda radialen ligger i verkligheten/på kartan behöver man ta hänsyn till variationen. Tyvärr är jag f.n. för trött i huvudet för att klura på hur detta går till. Det jag kan bidra med är att fyrarna har en variation publicerad i AIP.

    Däremot har Nav-mottagaren ingen deviation eftersom instrumentet inte är någon magnetkompass som kan påverkas av flygpkanets eget magnetfält.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. Benji

    Benji Medlem

    Tack nu förstår jag mycket bätte hur det hänger ihop tror mycket bitar faller på plats när jag haft lite fler flyglektioner också... Endast haft 1 lektion försöker nöta igenom teorin först men har kommit fram till att jag behöver några lektioner för att förstå vissa ämnen. Men klarat 6st PEXO prov än ialfall ..

    Tack för hjälpen och ha en trevlig kväll
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Just att VOR-radialerna är orienterade i magnetisk riktning, dvs att missvisningen tillämpas, gör att fyrarna måste justeras om med jämna mellanrum eftersom missvisningen hela tiden ändras. Det är inte alltid som omjusteringen görs direkt när den "borde", så fyren kan faktiskt visa lite fel. På IFR-kartor tar man hänsyn till detta.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Benji
    Svar:
    2
    Visningar:
    4,234

Dela sidan