Flyga till Gotland under medeltidsveckan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 28 Juni 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Någon här som flugit till Gotland VFR under medeltidsveckan? Var lite nyfiken på om folk visste om det brukade vara mycket flyg då, och hur det ser ut med parkering (både tillgänglighet, beskaffning och kostnad) under den perioden? Tanken var att stanna en kväll bara.

    Sen tar jag även tacksamt emot generella tips gällande flygning till Gotland, alldeles oavsett om det är medeltidsvecka eller ej.
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Gjorde ett dagsbesök häromåret under den veckan och det var inga som helst problem att parkera borta vid klubben som vanligt
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det låter ju bra! Någon som har koll på vad avgifterna ligger på? Ser ut som att startavgift på typ 500? Parkering hittar jag inga uppgifter för.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Som jag minns det utgick ingen avgift för själva parkeringen hos klubben. Kolla Gotlands flugklubbs hemsida. Finns säkert info där. Och vad säger Svenska Flygfält?
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    SvFF brukar inte säga någonting om flygplatsavgifter.
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Visby ingår väl i Swedavias startkort om inte annat. Sedan kan ju ett alternativ vara att landa på Bunge (vet inte vad det kostar dock och inget bränsle).
     
  7. odeheim

    odeheim Medlem

  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Flyga till Visby är verkligen hur häftigt som helst. Jag har gjort resan 3 ggr de senaste 4-5 åren och tänker göra det även i sommar.
    Det som är lite trist är att VisbyATC prompt hänvisar till Karlo på 1100 fot som ligger ganska långt ut i havet och inte vill ha in mig i deras TMA som VFR flygare. (det är därför jag håller på att ta IR nu, hehe)
    Första 2 ggr kunde jag parkera vid flygplatsen (terminalen) på gräsplätten där tankstationen finns men senast hade de tagit bort den möjligheten och fick taxa söderut till klubben för parkering. Vilket inte var några problem.
    Det blev närmare att gå in till stan då.

    Fick sen starta från gräsfältet vilket också gick bra. Se bara till att du har koden till grinden så du kommer in igen. Det hade inte jag men det löste sig ändå.
    Ena gången var jag där under Almedagseckan och det gick hur bra som helst.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Grindkoden fanns anslagen på airside senast jag var i Visby.

    Det där med Karlo 1100 ft är trist men det tycks vara standardförfarande vid alla svenska kontrollerade flygplatser att man måste in/ut på lågan.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag var där senast blev jag också ”nertvingad” till 1000 ft över Karlo.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Och om man vänder på det, vad är problemet. Visst kan motorn vänta till karlo innan den helt överraskande stannar, men vad är sannolikheten.
    Jag flyger själv Västerås Visby några gånger varje sommar och går alltid närmsta vägen, lämnar fastlandet mellan skavsta o trosa FL100, litar blint på att om motorn gått felfritt fram till vattnet så kommer den att göra det öhela vägen fram
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Varför flyger du inte hela vägen på 1000 ft då? :)

    Vi vet ju alla att risken vid enmotorflygning är högre på 1000 ft än FL100. Därför är det ju synd att det är inbyggt i ”flygledningssystemet” att man ska få ner piloten på låg höjd. Dessutom över havet i detta fall. Jag tycker det är synd på flera ställen att det är så, inte bara Visby, och det gäller även när man startar. Det allra säkraste är att stiga/sjunka kontinuerligt till/från sin marschhöjd som oftast är högre.

    Med det sagt så undviker jag inte på något sätt att flyga till Visby, det är kanon där.
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Man kan inte oroa sig för allt. Piloter är en märklig samling mäniskor.
    Många vill hålla uppe fasaden att flyga bara är för några få utvalda. Jag menar att det är lättare än att ta bilkörkort.
    Nästa fras är att flygning är så farligt, flygplanen så opålitliga så man måste kryss mellan varje landningsbart fält, för att åka A-B är farligt. Samma pilot sätter sig i bilen eller t.o.m på motorcykeln och åker närmaste vägen till flygfältet. Dom smyger inte sagta på små grusvägar där farten o biltätheten är obefintlig men också risken för allvarlig skada
    Ovanstående stämmer även för 1000 ft karlo, visst är det en liten bit vatten kvar, men hur många motorproblem med omedelbart stopp har flygplanen haft. Jag har passerat 1900 tim airborn jag har råkat ut för ett allvarligt motorproblem med överhettad motor mitt över havet och ett mindre när laddningen försvann också över havet men aldrig ett tvärstop på proppen
    Så svaret varför inte flyga på 1000 ft hela vägen är att det finns ingen anledning att utsätta sig för detta då det självklart är sämre läge om något händer samt att flygning på lågan oftast är obekvämt studsigt men den sista biten räknar jag inte ens in som en riskfaktor. Lika lite som jag skulle begära att få kurva mig upp på höjd innan jag går ut mot fastlandet vid start visby
     
  14. nenne

    nenne Ny medlem

     
  15. nenne

    nenne Ny medlem

    Många gånger kan man läsa om avgifter i Skydemon
     
  16. nenne

    nenne Ny medlem

     
  17. nenne

    nenne Ny medlem

    Mystiskt men motorn går jämnare över land. Jag flyger ofta i torrdräkt. Känner mig säkrare då & motorn tycks gå jämnare, när jag sitter i dräkten.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    CF0FF498-9434-42FF-8642-551E15165688.jpeg Var lör-sön i Visby. Hade parkerat vid klubben över natten. 100LL finns nära till hands vid klubben. Tydliga instruktioner vid grinden med kod till både grind och klubbstuga.

    Tänkte på denna tråd när jag flög dit så jag slog på glide advisor (9:1 troligtvis konservativ siffra). Intressant att se!
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 2
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Rekommenderar starkt att flyga till Visby. Mycket belönande att flyga dit, på alla sätt! Som att flyga till ett annat land men bara någon timme bort!

    Flugit dit varje år sen jag tog cert 2007!
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. joela

    joela Ny medlem

    Hej på er! Vad kul att så många verkar gilla att flyga till Gotland, värmer alltid höra besökare tycka om ön som gotlänning. Jag har en sida, https://www.flyggotland.se/, där jag skriver om flyg-relaterade saker om just Visby och Gotland. Skulle någon vara intresserad hjälpa mig ta fram en text om hur det är som pilot med cert att flyga till ön? Tänker att det hade varit en rolig guide att ha, även med tanke på frågorna jag hittat här i forumet.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan