Vilka krav gäller i Sverige för radio med 8.33kHz kanaldelning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 10 Juli 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Vad gäller i Sverige för radio med 8.33-delning? Krav när?

    Om planet inte har 8.33, vad gäller i:
    * Okontrollerad luft utan kontakt med ATCC
    * Okontrollerad luft med kontakt med ATCC
    * Kontrollerad luft (TMA)
    * Kontrollerad luft (CTR)

    Säg att frekvensen till för ATCC är en frekvens om egentligen kräver 8.33-delning. Dock går det ju att ratta in närliggande frekvens och ATCC kommer att höra ändå. (Tex rätt frekvens är 123.005, rattar in 123.00 istället. Det är väl egentligen samma frekvens om jag fattar den nya frekvensindelningen rätt...Endast ett exempel i ett försök att illustrera vad jag menade :) )

    Är det ok att flyga med fel frekvens (även om det i praktiken verkar vara samma)?
     
  2. atco

    atco Ny medlem

    Kraven framgår av AIP.

    AIP GEN 1.5

    4.2.1 Vid VFR-flygning i kontrollerat luftrum inom SWEDEN FIR ska luftfartyg vara försedda med dubbelriktad VHF radioutrustning med 8.33 kHz kanaldelning för kontinuerlig kommunikation med ATC-enheter i aktuellt luftrum enligt ”kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 923/2012 av den 26 september 2012 om gemensamma luftfarts- och driftsbestämmelser för tjänster och förfaranden inom flygtrafik” (SERA) samt ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2014:71) om trafikregler för luftfart”.

    AIP ENR 1.8:

    1.1 I Sverige tillämpas ICAO SUPPS DOC 7030/4 EUR/ RAC-4 och obligatoriskt krav på radioutrustning för 8.33 kHz kanaldelning är gällande.

    1.2 Statsluftfartyg som inte är utrustade för 8.33 kHz kanaldelning men med UHF, och undantagsvis använder svenskt luftrum, hanteras på av ACC anvisad VHF (25 kHz) kanal om inte kanal för UHF publicerats för aktuell ACCsektor.

    1.3 Inom frekvensbandet 118-137 MHz har 12 VHFkanaler avsatts för flygklubbars och flygskolors verksamhet. Transportstyrelsen har fattat beslut att under 10 år, till och med 2028-12-31 undanta dessa VHF-kanaler från krav på konvertering till 8.33 kHz kanalseparation enligt förordning (EU) nr 1079/2012. Avsedda VHF-kanaler får användas i enlighet med anvisningar beskrivna i AIC.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Generellt är regeln att om man flyger i luftrum där radiokommunikation krävs, så måste man ha en 8,33 kHz-radio i flygplanet. Detta är inte heller något speciellt krav för Sverige utan gäller i hela EASA-området.

    Det gäller alltså (i Sverige) även i G-luft vid flygning till AFIS-flygplatser eller VFR-mörker/IFR över 5000 fot.

    Ja och nej.... I princip nej. I praktiken kan man lyssna på en "8,33-kanal" som har samma frekvens som en "25 kHz-kanal" genom att ställa in 25 kHz-kanalen. Det går t.ex. bra att lyssna på Arlanda ATIS på 119.000 istället för 119.005. Det kan bli störningar från närliggande 8.33-kanaler, men det är än så länge osannolikt att det finns några sådana -- i Sverige i alla fall. Däremot får du inte sända på en sådan kanal eftersom det inte finns någon garanti för att din sändare har tillräckligt god frekvensnoggranhet.

    Ibland hör man att det skulle vara förbjudet att fortsätta använda radioapparater med 25 kHz kanaldelning, men det är helt ok så länge man bara använder dem för 25 kHz-kanaler.

    Undantaget som atco nämner ovan gäller för markstationer. Det verkar som att även några militära flygplatser fått dispens – åtminstone Uppsala, Malmen och Såtenäs.
     
    Senast redigerad: 11 Juli 2019
  4. odeheim

    odeheim Medlem

    Helt galet med 10år undantag tycker jag. Det skapar bara mer förvirring än om alla flygplatser osv bytte till 8.33 samma dag.
    Nu blir många flygplan kvar med gamla radioapparater och risk att det flygs i kontrollerad luft också då nästan alla nya kanaler har en 25khz frekvens att tillgå.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror att alla Sveriges flygklubbar är tacksamma över att de inte behövt byta ut sina markradiostationer.
     
  6. odeheim

    odeheim Medlem

    Varför? De kommer ändå bli tvungna till det så problemet skjuts bara fram så borde kvitta. Borde varit en fast dag för 8.33 rakt av precis som usa och deras ADS-B krav.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tänk själv om du måste göra en större utgift nu eller om 10 år utan att ha någon fördel av det. Vilket föredrar du...?
     
  8. NMK

    NMK Ny medlem

    Hej! Detta med 8,33 KHz delning är definitivt inget nytt! Det trädde i kraft i Sverige 2018-01-01. Förberedelserna för förändringen började flertalet år tidigare. Jag menar att det INTE kom som en överraskning vid detta datum. Dock var väl det många som ”hoppades” på att myndigheten kunde ge dispans, vilket de gjort i viss mån, sen kan man tycka vad man vill om sådan här förändring. Något som den medförde var att radioutrustningarna i framför allt äldre klubbflygplan fick en rejäl kvalitets uppdatering. Vilket gagnade hörbarheten i våra flygmaskiner.
    /Nmk
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ingen har väl påstått att detta är en nyhet... Förberedelserna började såvitt jag vet redan förra seklet.

    Du har förstås en poäng att det var bra att en massa trötta KX175 och liknande fick bytas ut. Men samma öde drabbade öven mindre trött utrustning.

    En annan sak är att det hela var totalt onödigt, men det är en politisk fråga.
     
  10. FL95

    FL95 Medlem

Laddar...

Dela sidan