Varför får man kusteffekten när man navigerar mot en NDB ? Och är det när man flyger in mot kusten från vattnet eller tvärtom? Mvh:Benjamin
Spelar ingen roll om man flyger mot eller från fyren så länge flygplanet är över vattnet och fyren på land (eller tvärtom). Vatten och landmassa har olika elektriska egenskaper. Signalen från fyren som går längs marken är en elektromagnetisk våg med e-fält och b-fält. Fälten interagerar med mediet det färdas i (luft) och omgivande materia. Ju mer signalen interagerar med omgivande materia ju långsammare kommer utbredningshastigheten vara (ljus färdas snabbast i vacuum t.ex). Så när signalen går från vatten till jord eller tvärtom ändras hastigheten och då ändras riktningen på signalen enligt Snells lag.
Kan rekommendera "boldmethod" för diverse halvknepiga flygfrågor. Här har de en artikel om just kusteffekten: https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/navigation/shoreline-effect/ De brukar ha väldigt pedagogiska beskrivningar tycker jag.
Tänk ett flygplan som flyger fortare över land än över vatten. Om flygplanet passerar kustlinjen i sned vinkel så kommer en kort stund ena vingen att vara över land och andra över vatten. Vingen över vatten går då fortare, så flygplanet svänger. Kusteffekten för NDB kan förstås på samma sätt.