Från PPL till IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Lennart, 17 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag hade iaf fått intrycket att det inte längre skulle gå att utbildas och examineras för IR utan PBN...?
     
  2. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Stämmer. Och det har de fått höra av mig. De kommer nog (måste väl?) införa det nästa år..
    Det är ju bara tre timmar i simmen så jag hade väl kunnat göra det direkt men tror jag tar det i samband med nästa års PC. Rätt trött på skolning nu :)
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Antar att det har med tillstånd eller brist på maskin som klarar PBN att göra?
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nej. Tillstånd har de och maskin med. De utför ju utbildningen men på sidan av ir. Inte förrän nästa år de behöver integrera den.

    Jag tänkte vänta till nästa år först, men jag undrar nu... var hittar man om det är nödvändigt att ha pbn för att flyga nån särskild rutt/destination? I Sverige som i utlandet.
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Om flygplatserna har traditionella approacher är det ju lugnt ett år till men behövs pbn även på rutt i vissa fall? Eller i utlandet?
    Det var det jag menade. Och var hittar man den infon.
    Tex Åbo har bara rnp sid, men även en omnidirectional dep. Kan jag använda den även när twr är öppet?
    Bromma har vanliga stars men de flesta baseras på DKR som är u/s. Då finns rnav kvar och det går ju inte utan pbn om jag fattat rätt.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Generellt kan du inte flyga IFR kontrollerat enroute i Europa utan PBN. I Sverige alltså inte över FL95, i t.ex. Tyskland inte överhuvudtaget.
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hmmm. Kul. Not! Så mitt ir är bara halvklart än.
    Då blir det till att fixa även pbn redan i höst då.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag såg just att enligt Jeppesens enroutekarta är det även i Tyskland bara över FL95 som det krävs PBN enroute. Men jag förstår inte hur det kan fungera eftersom alla ATS-rutter i Tyskland oavsett nivå kräver RNAV 5 och trafikledningen ständigt ger direktklareringar som kräver RNAV för att utföras. Möjligen kan man färdplanera DCT mellan VOR-fyrar, men trafikledningen skulle nog inte uppskatta det. Eller så har Jeppesen gamla uppgifter...
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Hej!

    Jag också funderar över IR efter att ha gjort PPLn några seckor sedan. Mitt mål att ta CPL och sedan FI, men ingen ATPL. (jag tror att jag är kanske för gammal för det :))

    Vad skulle bli det bästa vägen till detta? Jag vet att jag måste först ha mer timmar och efter 50h XC-PIC kan ta IR och kanske 100h PIC kan man ha CPLn.
    Men som jag ser, instrument utbildningen är en del av CPL utbildningen. Får man då IR tillsammans med CPLn, eller IR måste tas separat?
    Eller om man inte har IR, bara CPL, kan man bara flyga kommersiellt enligt VFR? Samma med FI?
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du går modulär utbildning (vilket du gör) så är IR och CPL helt separata utbildningar. Om du har CPL men inte IR så får du mycket riktigt flyga kommersiellt enligt VFR. För att bli FI räcker det med PPL, men om du inte också har teori för CPL så får du inte göra grundutbildning för PPL utan bara för LAPL.

    Om du planerar att ta både IR och CPL, så läs ATPL-teorin! Även om det är mera material än för IR+CPL så blir det mindre jobb totalt sett än att läsa IR- och CPL-teori separat.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Så du säger att för FI man inte även behöver att ha CPL (eller IR) först? Jag ska dock göra minst CPL teorin då, för att ha en riktigt FI licens.
    Jag bara funderar över det bästa sättet i ett ekonomiskt perspektiv (vilken är den billigaste vägen), men jag också vill ha den mest omfattande utbildning jag kan ha, inför jag tar studenter som FI :)

    Ska jag gå denna väg efter PPL?:
    NVFR, ATPL teori (om jag tar IR senare), CPL, FI
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    NVFR och ATPL-teori först är vettigt. Sedan tror jag inte att det spelar roll i vilket ordning du gör CPL och FI.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Tack, det är mycket tydligare nu :)
     
  14. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Hej!

    Är NQ och NVFR samma behörighet?
     
  15. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Om jag har rätt, NQ och NVFR är två ord för samma sak :)
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har för mig att teorin blir ogiltig efter 36 månader? Isf måste du ta IR innan den förfaller. Tänker att det är värt att planera in IR ganska tätt inpå. Gäller dock inte FI tror jag.

    @Airborne again kan nog detaljerna?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    36 månader stämmer för IR och CPL. Beträffande FI står det ingenting, vad jag kan se.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan