Avåkning på Trollhättan/Vänersborg

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av lonerook, 11 September 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. lonerook

    lonerook Ny medlem

    Det har just kommit ut en rapport från Haverikommissionen angående en avåkning med ATR 72 på Trollhättan/Vänersborgs flygplats under landning i sidvind:
    https://www.havkom.se/assets/reports/RL2019_10-Slutrapport.pdf

    Det finns säkert mycket intressant att kommentera i den rapporten, men det jag undrar är över en mer teknisk fråga:
    • Landningen skedde på bana 33 med sidvind från vänster (Metar 230 grader 19 knop)
    • Enligt rapporten: "I samband med utrullningen ansattes inte skevrodren mot vinden, vilket bidrog till att flygplanet kortvarigt åkte av banan till vänster ut i gräset och möjligen skadade ett bankantljus."
    Det jag då undrar är, att om skevrodren inte ansattes tillräckligt mot vinden, borde inte flygplanet åkt av banan till höger?

    Det vore väldigt trevligt om någon ville förklara detta för mig! Jag trodde jag hade kläm på sidvind, men tydligen var det fel.
     
    Senast redigerad av en moderator: 11 September 2019
  2. glider

    glider Ny medlem

    Sidvind från vänster trycker fenan bak på planet åt höger, nosen går åt vänster.
    Hur mycket det nu påverkar på en ATR-72

    Annars en bild på sid 18, visar crabbed approach med nosen mot vinden, vid sättning har man alltså nosen mot vänster och om man inte lyckas justera det så åker man av åt vänster.
     
    Senast redigerad: 11 September 2019
  3. lonerook

    lonerook Ny medlem

    Det låter väldigt rimligt, men har det något med för lite skevroder mot vinden att göra? Det låter som att detta borde kompenseras med sidroder höger.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man blev ju lärd att skeva mot vinden under utrullning vilket minskar risken att lovartsvingen lyfter. Jag tänker att om trycket på det lyfta hjulet blir mindre så induceras en sväng åt vänster, men jag har inga beräkningar som styrker detta. Bara en känsla
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Den känslan skulle jag säga är felaktig och kommer från erfarenheten av hjul med drivning. I fallet med flygplan så rullar hjulen bara med vilket bör leda till att ett ökat tryck på ett hjul enbart leder till ökat rullmotstånd på det hjulet.

    Jag misstänker att OM det finns en tendens för planet att vrida mot vinden enbart på grund av att lovartsvingen lyfter så har det förmodligen mer att göra med att mer yta bakom rotationspunkten utsätts för vinden (kanske börjar höjdrodret fånga vind också, så att hela stjärtpartiet fångar mer vind än om planet skulle framföras helt plant. Kanske är huvudvingarna sådana att de ligger lite bakom rotationspunkten och en något lyft vinge bidrar till vindfång som leder till att planet vindflöjlar?).

    DISCLAIMER: Ta inte detta som någon absolut sanning. Det är mest mina funderingar och gissningar (även om jag tycker jag har underbyggt dessa gissningar någorlunda).
     
  6. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Att vänster hjul lättar minskar ju motståndet på vänstra sidan och ökar det på den högra (som Merf skriver). Således borde det generera en vridning mot höger. Men att vänster vinge lyfter gör att den får högre anfallsvinkel och därmed också genererar mer motstånd en den högra. Det borde därför förstärka vridningen mot vänster. Jag antar att luftmotståndet på vingen genererar större vridning än vad skillnaden i motstånd på hjulen gör.

    DISCLAIMER: Ta inte detta som absolut sanning heller. Jag har ju faktiskt haft fel en gång ... sommaren 1984. :cool::LOL:
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah! Det där är en bra poäng, och en enklare förklaring än min om ökad yta för vir vinden att jobba mot för att flöjla planet. Sanningen är säkert en ganska komplex equation av alal dessa (och säkert några till) variabler, men det känns inte alls orimligt att ökat motstånd från ökad anfallsvinkel på vingen är den största faktorn.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Oavsett förklaringsmodell ska man enligt boken skeva mot vinden efter landning, så mycket kan vi vara överens om :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. NMK

    NMK Ny medlem

    Från Wikipedia läser jag ”ATR-72 är ett tvåmotorigt turbopropflygplan byggt av ATR” Alltså kommersiell ”rätt stort” flygplan. Det är väl bara att noggrant läsa haverikommissionen noggrant för att få koll på varför. Sedan är det så att man skevar mot vinden efter landning, vid taxning av flp.

    /Nilsmartin
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det som diskuteras är fysiken kring hur det fungerar och varför det kan vara ointuitivt att bristande motskevningen (alltså inte mothållning med sidroder) bidrar till avåkning åt just det hållet. Ingen här har påstått att man inte skall skeva mot vinden. Hur noga man än läser haverikommisionens rapport kommer man däruti inte hitta någon avhandling om hur de olika fysikaliska effekterna samspelar vid motskevning i sidvind (vilket är fullt rimligt, eftersom de utreder olyckor och inte sysslar med att utbilda i fysik/aerodynamik).
     
  11. lonerook

    lonerook Ny medlem

    Tack för era svar!

    Ja, vi är absolut överens om att man ska skeva mot vinden efter landning. Men precis som Merf skriver så är det intressant att fysikaliskt förstå varför en ATR-72 åker av till vänster om man inte gör det tillräckligt.

    Och Merf gav nog det sammanfattande svaret ovan: Det är ett komplext samspel av många olika variabler som ger den effekten.

    Jag vill dock påpeka att Haverikommissionen bara konstaterar att otillräcklig skevning ansattes, men de uttalar sig inte om huruvida detta den egentliga orsaken till avåkning till vänster. De nämner även andra faktorer som spelar in. Se avsnitt 2.4 i rapporten. Det är operatören (i Avsnitt 2.2.3) som påstår att bristande skevning var skälet till avåkning till vänster, men operatören kritiseras ju för andra brister så jag vet inte om man fullt ut kan lita på deras slutsatser.
     
Laddar...

Dela sidan