IFR i G-luft?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 31 Maj 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Flyger man IFR i G-luft i Sverige?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Absolut! Annars skulle det vara svårt att använda instrumentinflygningsprocedurerna på AFIS-flygplatser. :)

    Lite mera seriöst. Ja -- och till skillnad från en del andra länder (men i likhet med resten av Skandinavien och Finland) så fungerar trafikledningssystemet sömlöst för IFR i G-luft. Exempel. Jag vill flyga IFR från Sundbro (Uppsala) till Jönköping på FL60. I början av flygningen (ev. redan på marken) får jag en klarering till Jönköping. Jag kommer sedan att passera ut ur och åter in i kontrollerad luft två gånger (mellan Stockholm TMA och Östgöta TMA resp. mellan Östgöta TMA och Jönköping TMA). Att flygningen delvis sker i G-luft märks inte på annat sätt än att trafikledningen (typiskt) meddelar "ingen känd trafik i okontrollerad luft". Man blir överlämnad mellan olika trafikledare hela vägen och någon ny klarering behövs inte.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp! Det funkar bra men man får ju tänka på att man inte separeras från någon trafik.
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Mycket riktigt, men i realiteteten så får man "alltid" trafikinformation. Jag har iallafall inte sett något, som flygtrafikledningen inte sagt till om (tur det kanske!).
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Visst är det så men ändå bra att veta vad som gäller. :)
     
  6. Ursäkta en okunnig men nyfiken själ. Hur gör man för att själv se till att vara separerad från annan ifr trafik i g-luft i IMC?
     
    Senast redigerad: 26 December 2019
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man kan förlita sig på trafikinformation från trafikledningen eller kanske kollisionsvarningssystem om man har sådant. Eller så förlitar man sig på statistiken. I Storbritannien förekommer mycket mera IFR i G-luft än det gör i Sverige dels på grund av större trafiktäthet i allmänhet, dels på grund av att många piloter har britternas förenklade nationella IR som inte tillåter flygning i luftrumsklass A (som är mycket utbredd där). Trots det så har ingen kollision inträffat i G-luft under IMC i Storbritannien sedan andra världskriget!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jag läste i en annan tråd här att man i Sverige alltid flyger på QNH när man flyger VFR i G-luft, upp till FL100 där kontrollerad luft börjar. MEN om det då kommer IFR trafik och flyger på Flight level i samma G-luft som jag flyger på QNH i, då har vi ju ett problem... Jag får inte alls detta att gå ihop? Hur ska trafikledningen kunna separera trafiken?
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    I praktiken flyger de flesta nog på FL över ca 5000 ft, oavsett luftrumsklass. Tror inte någon riktigt förstår hur det skulle kunna bli mer praktiskt att flyga på QNH ända upp till FL95. Men trafikreglerna säger ju så...
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är fullkomligt ovesentligt om jag flyger med QNH eller FL på min höjdmätare när jag flyger VFR i G luft jag behöver inte ens ha radio eller transponder.
    Flyger du IFR i G luft i VFR väder är det helt upp till dig precis som för alla andra VFR piloter att se och synas,du kan inte förlita dig på någon separation eller struktur.
    Trafikledningen bara kan ge dig trafikinfo utifrån sin radar, men för att se trafik måste den ha transponder
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är ju inte riktigt sant. I Sverige krävs både transponder och färdplan vid flygning IFR i G-luft över 5000 ft MSL (eller 3000 GND om det är högre).

    Dessutom så är du oavsett höjd, flygregler och luftrumsklass skyldig att alltid ha transpondern påslagen ifall du har en (fungerande) transponder i flygplanet.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu läste du inte ordentligt.
    Jag svarade på seperationsproblem mellan IFR och VFR i G-luft.
    I G-luft måste man förvänta sig VFR trafik som flyger utan färdplan.
    Det finns heller inga krav på att flygplanet skall vara utrustat med radio och transponder för flygning i G-luft. För den som kommer flygandes IFR genom G-luft i VFR väder kan inte förlita sig på att bli separerad. Jag har full rätt att I G-luft befinna mig var som helst från 500 ft till FL 95 du kan inte ens förvänta dig att alla plan kommer enligt halvcirkelregeln i bästa fall funkar den vid distans flygning A-B vid sjärtsvängar, ava mm inte alls
    Finns radio skall den givetvis användas men vem säkerställer vilken Frq ett flygplan som flyger utan färdplan i okontrollerad luft ligger på.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Några enkla tips för att undvika att flyga in i någon:
    • Titta ut.
    • Ha alltid transpondern på.
    • Prata alltid med kontrollen(det är superlätt) om det är den mest lämpliga frekvensen.
    • Om du flyger på rak kurs, följ halvcirkelregeln om vädret tillåter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Den stora frågan är då: Vill man ens flyga IFR i G luft? Jag skulle då inte vilja göra det längre än nödvändigt, med tanke på de uppenbara säkerhetrisker som finns med att vissa flyger omkring på QNH, andra på FL, vissa följer halvcirkelregeln andra inte, en del flyger utan transponder osv osv.. Borde väl vara säkrare att lägga sig på FL100 eller uppåt och bli garanterad separation?
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Bara för att du flyger på IFR färdplan så måste man inte sluta titta ut när du kommer in i G-luft. Det ÄR det du ska göra i G-luft.

    Det låter som om du inte förstått vad G-luft är, att man faktiskt får flyga utan färdplan, kontakt med flygledning, halvcirklar mm. Detta gör att frågan QNH eller FL på mätaren faller, det är inte relavant,

    Så den stora frågan för dig är väl inte om du ens vill flyga IFR i G-luft, utan om du över huvud taget vill flyga G-luft
    Eftersom varken du eller flygledaren kan anropa andra plan i din väg genom G-luft så spelar det ingen roll vad det står på deras höjdmätare
     
    Senast redigerad: 9 Mars 2020
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För att citera mig själv:

    Så jag ser inte alls något problem med att flyga IFR i G-luft.
     
  17. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Håller helt med dig Airborne again, risken att möta okänd trafik IMC är inte speciellt stor.
    Det är också viktigt att som IFR pilot förstå att man inte har några extra förmåner som IFR i G-luft det går t.ex. inte att komma till en Flygplats som har instrument inflygningshjälpmedel och tro att man har företräde för en instrument inflygning/landning bara för man kommer på IFR färdplan, det är flygplanen i varvet som har turordningen och har företräde.
     
  18. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Men, återigen, är det då inte bättre att flyga på FL100 eller uppåt (ovanför G luften) om man flyger IFR? Jag förstår inte vad man ska ner i G luften och göra IFR, känns som en onödig risk bara.
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det tycker jag med. Jag flyger oftast FL100 på sträcka fast jag flyger VFR oftast lugnare luft och full separation och uppföljning
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Syre kanske?
     
Laddar...

Dela sidan