Hur går man vidare till FI från PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av szcsongor, 21 Januari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Hej,

    Jag har en PPL med bara 55 timmar. Mitt slutmål nu är en FI, ingen ATPL eftersom är för gammal för det (40) och har redan ett bra jobb :) Men att ha ett extra yrke som man kan tjäna pengar med är alltid bra.
    Tänkte att jag gör "time building" på egen hand, göra NVFR och när jag har nästan 200 timmar, börjar jag en ATPL teori kurs. Då fixar jag FI kursen och provet.

    Är min plan korrekt?
    Hur är det bäst (lättast) att nå 200 timmar efter PPL? Ännu inte har tillräckligt tid att göra brandflygningen eller bogsera segelflygplan...
    Är det klokt att göra den svåraste teorin (ATPL) när jag inte vill bli pilot i CAT? Tänkte att om jag vill göra CPL och IR senare (eller tillsammans med FI) det är bäst att ha ATPL teori som räcker för allt.
    Måste man (eller är det vanligt att) ha CPL (+IR) med FI, eller kan man börja med bara PPL som instruktör och senare tillsätta CPL, IR, ME,...?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Du kan göra delarna separat. Du kan göra en FI-kurs när du har 200h och börja skola LAPL-elever.

    jag hade nog rekommenderat dig att läsa CPL-teori istället om du bara ska ha det till FI. Om du ska ha IR och FI kanske det är smartast att läsa ATPL-teori.

    Flyg så ofta du kan och hitta någon att dela timmarna/kostnaden med så kan du flyga dubbelt så långt för dina pengar.
     
  3. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Så betyder det att en FI med PPL kan skola bara LAPL och CPL behövs för PPL skolning?
    Då kanske det är bäst att göra CPL också.
    Ja, jag tror att jag vill ha en IR senare i mitt pilotliv så tyckte att en ATPL teori är den billigaste och enklaste vägen. Men om jag är rätt har man 3 år att göra en IR innan ATPL teorin blir ogiltig.

    Men först jag ska samla minst 100h mer. På något sätt... :)
     
  4. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Så betyder det att en FI med PPL kan skola bara LAPL och CPL behövs för PPL skolning?
    Då kanske det är bäst att göra CPL också.
    Ja, jag tror att jag vill ha en IR senare i mitt pilotliv så tyckte att en ATPL teori är den billigaste och enklaste vägen. Men om jag är rätt har man 3 år att göra en IR innan ATPL teorin blir ogiltig.

    Men först jag ska samla minst 100h mer. På något sätt... :)
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Du behöver inte ha CPL men du behöver ha läst CPL-teori(ATPL-teorin funkar också).

    Ja, det stämmer att du måste ta IR inom 3 år så du kan ju vänta med det. Du kan göra FI först och sen resten om du vill.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Man kan väl också ha ett sammarbete med en FI som får skola PPL, då man får tillgodoräkna sig en del flygtimmar från LAPL för PPL? Visserligen skulle en potentiell elev då ha 2 olika instruktörer, men det behöver inte vara något negativt direkt.

    Jag har inte kollat upp helt hur ett sådant upplägg skulle fungera, så jag kan ha fel.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror nog inte man ska krångla till det. Det där är också i bästa fall en gråzon. Rent krasst skulle nog kandidaten kunna nekas ett PPL om det är så att en ”LAPL only”-lärare skolat några av timmarna. Där vill man inte hamna.

    Bättre att bara köra LAPL och sen uppgradera till PPL.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag förstått är ett sådant upplägg otillåtet. Om TS upptäcker att delar av PPL-utbildningen gjorts av en FI utan CPL-teori så blir den delen av utbildningen ogiltigförklarad.
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Är inte det rätt underligt ändå? Eftersom man nu kan ta ett LAPL och uppgradera.

    Får man någon overhead på det som elev?
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, ur ett rent praktiskt perspektiv så kan man ju tycka att det är ologiskt men så är ju dessvärre reglerna ibland.

    Man ska komma ihåg att PPL är ett ICAO-cert som man kan flyga i hela världen med och då finns det vissa villkor som måste följas. Nog bara att gilla läget i det här fallet.

    Sen kan man också fråga sig följande:
    Hur många flygelever som tar cert behöver egentligen ett PPL från första stund?

    Vissa har ambitioner att snabbt ta ett IR eller snabbt gå vidare till kommersiellt cert men utöver dessa så duger LAPL mer än väl för de flesta.
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jo precis, men därav frågan om man får någon overhead som elev att gå "modulärt"? Alltså blir det som elev något jag måste göra "dubbelt" om jag tar LAPL först och sedan uppgraderar till PPL, eller blir timtotalen högre eller något sådant?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Faktiskt tvärtom ifall man tittar på minimitiderna!

    FCL.210.A (b): Särskilda krav för sökande som innehar ett LAPL(A). Den som ansöker om ett PPL(A) och som innehar ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 15 timmars flygtid på flygplan efter utfärdandet av LAPL(A). Minst 10 av dessa 15 timmar ska vara flygutbildning som har genomförts inom ramen för en utbildningskurs vid en DTO eller vid en ATO. Den utbildningen ska omfatta minst fyra timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst två timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 270 km (150 nautiska mil), under vilken fullstoppslandningar vid två flygplatser andra än startflygplatsen ska göras.

    Med andra ord så krävs fortfarande 45 timmar flygtid totalt för ett PPL(A), men bara 40 av dem behöver göras på en flygskola! de andra 5 kan vara egen flygning på LAPL(A)-certifikatet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Då kan det ju bli ett bra/intressant upplägg för att möta behovet av flyglärare. Eftersom tröskeln är lägre att få FI på LAPL så kanske det också är lättare att få sådana till klubbar och de som vill gå vidare till ett fullt PPL får då egentligen inget extra besvär av att ta LAPL med en enstruktör som bara får utbilda till LAPL och sedan uppgradera vid behov hos en instruktör som kan ge fullt PPL.

    Intressant!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan