Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Philipp86

    Philipp86 Ny medlem

    Hej!

    nybliven pilot här och hemmafältet under skolning var okontrollerat. Flög till kontrollerade flygplatser under utbildning men i samtliga fall var tornet öppet med trafikledare på plats.

    Nu har jag bytt klubb och nuvarande flygfält är kontrollerat. Tornet är dock stängt på lördagar och söndagar utan flygledare på plats.

    Jag började då fundera på hur ctrl fungerar under stängd tid. Frågade en medlem på klubben men svaret upplevde jag som lite tveksamt. Fungerar en ctrlzon som är stängd lika som ett okontrollerat flygfält(G-luft)? Alltså man ropar upp ( på tornets frekvens, meddelar sina avsikter, får man inget svar är så det bara å åk?

    Har läst igenom mitt teorimaterial men jag hittar inte något som ger svar på min fråga.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp! Då är det okontrollerat precis som det fältet du flög på under utbildningen. Det är nog fortfarande klokt att hålla sig till in och utpasseringspunkterna eftersom de är kända av alla.
    Ropa alltid för att kolla att tornet är stängt/öppet. Glöm inte också att kontrollera radion så att du hör om någon svarar. Det har hänt att man ropat upp men sen inte hört svaret pga tex låg volym och då trott att det var stängt. Då kan det bli rörigt.
     
  3. Philipp86

    Philipp86 Ny medlem

  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skall man vara noga så räcker inte det eftersom man kan ha fått radioproblem. Får man inget svar så måste man måste kontakta ACC och fråga om tornet är stängt. (Om man inte får kontakt med ACC heller så har man säkert radioproblem...)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Var också uppmärksam på om det finns överlappande luftrum som då "tar över". Brukar väl inte vara fallet för CTR men kan hända i vissa TMA i alla fall.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Delar av SAAB CTR tas över av Malmen TWR när det är öppet och SAAB TWR är stängt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kolla alltid Notam före start! Öppethållningstider kan ändras, men sen kan kontrollerad luft dessutom upprätas vid t.ex. ambulansflygningar så Notam hinner inte heller alltid uppdateras.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Philipp86

    Philipp86 Ny medlem

    Tack för alla tips. Som ny känns det ibland som att det är så galet mycket att hålla reda på .Men övning ger färdighet :) Kommer säkert in hela apparaturen så småningom.
     
Laddar...

Dela sidan