Importera ultralätt flygplan från Norge

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dbooom, 7 Mars 2020.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Hej!

    Jag har väl som många andra här en dröm av att en dag kunna äga mitt eget plan.
    Jag har haft koll på marknaden i Sverige i snart ett år, och jag har tyvärr märkt en väldigt tråkig sak.
    Det säljs ju väldigt lite flygplan i Sverige!

    Min budget är ganska stram, (100-150k) men det är ju ultralätt det handlar om så jag håller ändå hoppet uppe. Men i Sverige verkar det nästan aldrig komma ut några äldre flygplan i den blygsamma prisklassen.

    Men jag har däremot märkt en väldigt intressant grej, att i Norge så är det dels betydligt fler flygplan som säljs, och dessutom så verkar det inte helt omöjligt att hitta ett flygplan i den prisklassen där.

    Här är ett exempel som jag snubblade på igår, det var den här annonsen som fick mig att tänka i de här banorna:
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172018589

    Denna är dessutom betydligt bättre utrustad än min lokala klubbs egna plan.

    MEN, nu till frågan.

    Hur går det tillväga med att importera ett plan från Norge, då det inte är ett EU-land?
    Är det i princip omöjligt, eller bara lite pappersarbete som vanligt (och en besiktning) och sen är det bara att flyga?

    Tack på förhand, och trevlig helg.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet tyvärr inte vad som är speciellt för UL i just den här frågan men jag tror inte det är särskilt komplicerat. Du kanske åker på att betala moms på den vilket är 12% tror jag om jag kan anses vara slutanvändare eller hur det nu är. Men på ett lågt belopp som detta så är ju det lugnt. Köp och sätt igång. :)

    Om den är luftvärdig när den importeras så tror jag att det är ett stort plus också.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Kolla med ksak om det finns typintyg som stämmer med maskinen. Om inte glöm den.
    Inportbesiktning kostar ca: 4000 kr
    Svenskt Reg bevis hutlösa 7000 kr
    Och tänk på att det är norska kronor
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tittade faktiskt på deras hemsida när jag skrev mitt inlägg men då såg jag inte någon variant av Kitfox. Den är troligtvis ett kitbygge och därmed kan den nog också x-klassas om man vill det istället.

    Men då behöver du ju lägst ett LAPL för att flyga den. Kanske går ganska enkelt beroende på vad du har för flygerfarenhet.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det behöver inte vara ett svenskt typintyg Sverige använder även Tyska som man då bara gör en hänvisning till.
    Nu har tyvärr en mycket bra Teknisk chef på KSAK slutat och en paragraf byrokrat tagit över så mitt råd är att kolla med honom innan köp om du vill ha den som UL.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det går fint att flyga X-klass på UL-cert också, om det är en UL i Norge så blir den troligen det här också. Men som jekroth skriver ovan så görs ett typintyg i Sverige som nuförtiden baseras på exempelvis motsvarande tyskt eller typintyg men det går troligen att göra på norskt typintyg också. Det är mer arbete än om du hittar en maskin i Sverige men som konstaterat är marknaden inte så stor.
     
  7. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Oj, först och främst tack för alla snabba och hjälpsamma svar!

    Det låter ju toppen att det åtminstonde inte ses som en omöjlighet, så länge modellen finns i KSAK:s registreringsregister.
    Men konstigt nog så verkar inte deras hemsida vara komplett, för som Larscho skriver så finns det inte någon variant av Kitfox på deras hemsida, men jag har sett att det finns flygande exemplar i Sverige ändå, exempelvis SE-YSS och SE-VAH.
    Men skulle det vara aktuellt med köp så får man nog höra av sig till KSAK själv och så får de själva göra bedömningen, eller om det går via det Tyska typintyget som ni hänvisar till.

    Då jag varken har ordnat med förvaring/hangar eller pratat ihop mig med frugan om det här, så lär planet vara sålt innan sådana detaljer faller på plats. Synd då jag är väldigt sugen. :nailbiting:
    Jag länkade till annonsen mest bara för att visa på ett exempel!
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det blir kanske inget den här gången men det är aldrig fel att skaffa sig lite koll innan det är dags.
     
  9. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Precis!

    När tiden väl är inne så brukar det vara nog mycket att tänka på, så det kan vara lika skönt att stöka undan lite frågetecken redan nu.
    Sen var det ju i grund och botten skönt att höra att det går bra att importera från Norge, annars hade jag kunnat sluta titta där över huvudtaget.
     
  10. Mikael

    Mikael Medlem

     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    De har väl troligen båda byggts som kit och då under EAAs översyn - det funkar så för UL, förs görs bygget inom EAAs domän och när flygplanet är klart förs det över till KSAK som har tillsyn på UL. Då har flygplanen ingen typspecifikation. Skulle du köpa en sådan så tror jag att det kanske görs via EAA, men kolla med kansliet på KSAK, de har svar.
     
  12. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Okej! Ännu något matnyttigt man har lärt sig, då börjar fler och fler bitar falla på plats!
    Tack!
     
  13. Veli-Matti Sorvari

    Veli-Matti Sorvari Ny medlem

     
  14. Veli-Matti Sorvari

    Veli-Matti Sorvari Ny medlem

    Hej!
    För import av ul kolla UL-Handboken på KSAKs hemsida....där har du allt du behöver tänka på. Är planet expremental går du via EAA.
    Har en högvingat ULB till salu som skulle passa din budget!
    Hör av dej på 070-1764712
    Mvh
    Veli-Matti Sorvari
     
Laddar...

Dela sidan