Västerås flygplats läggs ner

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Martin Castenfors, 10 Mars 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Martin Castenfors

    Martin Castenfors Ny medlem

  2. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det är ju bara Hässlö som läggs ner, vad jag förstår. Johannisberg lär få finnas kvar, så det kommer att fortsätta att vara GA flygning i Västerås. Tråkigt för de som kör från Stockholms-hållet, som får en ganska lång omväg, och tråkigt för de flygskolor och flygklubbar som håller till på Hässlö.
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Men det är ju inte 'bara'... Vi pratar väl om flygplatsen med överlägset mest allmänflyg i Sverige? Alla kan ju inte bara börja flyga från Johannisberg, den kapaciteten lär ju inte finnas. Klart det är ett hårt slag mot allmänflyget.

    Edit: Sen får vi väl se om det blir verklighet, om det kanske 'bara' handlar om avveckling av flygplatsbolaget eller om dom även tänker sig använda marken till annat. Någon som vet?
     
    Senast redigerad: 10 Mars 2020
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ny flytt för FFK igen??
     
  6. Martin Castenfors

    Martin Castenfors Ny medlem

    Tyvärr ser det ut som att all verksamhet på Hässlö ska försvinna enligt intervju med kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S).

    https://www.vlt.se/artikel/aven-privatflyg-och-sjukresor-ska-forsvinna-ger-stora-nya-mojligheter
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  8. Martin Castenfors

    Martin Castenfors Ny medlem

    Sorry, den är tyvärr nu låst för mig också. Den var öppen tidigare idag och jag missade att citera texten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Här är den.

    "Nedläggningen av flygplatsbolaget och utlandsresorna betyder också att regionala sjukresor, skolflyg och fritidsflyg ska försvinna från flygplatsen.- Det här ger stora nya möjligheter för vad man kan använda flygplatsområdet till, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S).

    På tisdagen kom det plötsliga beskedet att flygplatsen i Västerås läggs ner. Den mest märkbara förändringen för allmänheten blir att utlandsflyget till Malaga, Alicante och London ska avvecklas framöver.Men i pressmaterialet vid presskonferensen citerades också en punkt i de styrande partiernas 140-punktsprogram efter valet. Det är den sista punkten, punkt 140. Där står mot slutet följande mening:"Brandflyg och sjuktransporter med flyg fortsätter liksom skolflyg och fritidsflyg."Men vad betyder detta? Anders Teljebäck säger att var en äldre mening som hade råkat hänga med. I själva verket ska allt avvecklas, ungefär samtidigt med flygplatsbolaget.- Brandflyg finns det inget i dag från flygplatsen. Sjukresorna är av ytterst begränsad omfattning. Allt försvinner. Och det förstår man om man läser nästa rad i punktprogrammet.Nästa rad i den gamla överenskommelsen låter nämligen så här:"Samtliga dessa verksamheter måste dock i framtiden betala självkostnadspris för de flygplatstjänster de utnyttjar."Verksamheter som skolflyg och sjukresor skulle knappast ensamma kunna betala självkostnadspris och hålla i gång en annars nedlagd flygplats, påpekar han.- Det innebär att allt försvinner, säger Anders Teljebäck ännu en gång.Men sjukresorna måste väl ske ändå? Hur och till vilken plats ska de flyttas?- Det vet vi ännu inte. Men sjukvården brukar vara duktig på att lösa sådana frågor.En annan fråga är vad som kommer att ske med den nedlagda flygplatsens stora område.- Det här ger stora nya möjligheter för vad man kan använda flygplatsområdet till.Kan det exempelvis bli bostäder?- Det finns många olika möjligheter. Ingenting är bestämt, säger Anders Teljebäck.
    Tillsammans med utlandsresorna ska även allt annat flyg från Västerås flygplats avvecklas.
    "
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    =(

    Stämmer det verkligen att det inte utförs något brandflyg från den flygplatsen, eller handlar det om att personen antar att brandflyg betyder släckarbete?
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    "Anders Teljebäck säger att var en äldre mening som hade råkat hänga med."

    Om man kan säga så om en punkt i ett handlingsprogram så kan man lätt lova precis vad som helst och sen inte hålla det. "Nä, jag vet att det står så i protokollet men det var inte så vi sa på mötet". Fegt, tycker jag, för jag gissar att det har funnits en diskussion om allmänflygets möjlighet med politikerna - kom ihåg att Hässlö flygförening nog är Sveriges största och mest aktiva flygarförening och de sitter nog inte still och väntar på att saker ska ske av sig självt.

    Den ekonomiska situationen i de flesta kommuner har plötsligt blivit väldigt ansträngd, det har jag respekt för och jag kan förstå önskan att kunna spara så mycket som det går. Men en flygplats är infrastruktur. När man lägger ned och sen börjar prata om att exploatera området för köpcenter, bostäder eller annat så är besparingen som bortblåst - en rivning och sanering av marken kostar troligtvis tiofalt mer än vad kommunen lägger på flygplatsen idag. Vill man spara så kan ändå GA-verksamheten vara kvar på flygplatsen, kanske utan någon som helst kostnad för kommunen.

    Till syvende och sist handlar det om den skogstokiga fördelningen av flygplatsägande där Swedavia skapades och plockade russinen ur kakan och lämnade övriga flygplatser åt sitt öde. Svenska Regionala Flygplatser förtecknar dem och de är många och de kämpar fastän de i de flesta fall är viktiga för orten. Se https://www.flygplatser.se/
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    "Men sjukresorna måste väl ske ändå? Hur och till vilken plats ska de flyttas?- Det vet vi ännu inte. Men sjukvården brukar vara duktig på att lösa sådana frågor."

    Det där är ju lite knepigt också. Så man ska belasta sjukvården med att stå för infrastruktur också då eller vad är tanken här?
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Kommun vs. Landsting. Olika budgetar. Nån annans problem tydligen.
     
  14. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jösses... Låter inte som har man har tänkt igenom alla konsekvenser av nedläggningen. Det här skulle ju kunna utvecklas sig till en ny Gävle-historia!
     
  15. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  16. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Inatt fattades ett nytt beslut om nedläggning (med knapp majoritet). Är det nån som på nära håll följt detta beslut och framförallt underlaget för beslutet? Man skriver ju i förslaget till beslut i kommunfullmäktige att instrumentflygplatsverksamheten och flygplatsbolaget ska avvecklas. Det tyder ju på nåt som liknar Johannisberg 2.0.

    En intressant notis vid sökning i dokumentet är också att ordet AFIS inte verkar nämnas. Hässlö hade ju tidigare AFIS och det i kombination med en bana på säg 1300 meter borde kunna bidra till en helt annan kostnadsbild än idag. Har inte alla alternativ dryftats?

    https://www.vasteras.se/download/18...ppdrag, Avveckling av flygplatsverksamhet.pdf
    "
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om det inte finns någon möjlighet till instrumentinflygningar så lär flygskolorna flytta därifrån -- om man inte kan göra någon överenskommelse med Eskilstuna om att göra inflygningar där. Den flygplatsen är ju inte mycket utnyttjad.
     
  18. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Tråkigt att vi på den här sidan Atlanten inte har kommit lika långt som på andra sidan:
    http://www.airnav.com/airport/KGXY

    Inget torn, i snitt 303 rörelser per dag och 6 instrumentprocedurer. Den ligger ca 6 mil från en flygplats som alltid brukar vara med på topp-10 bland de med flest rörelser i världen och med ytterligare 3 flygplatser med procedurer inom den radien.
     
Laddar...

Dela sidan