IFR i G-luft?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 31 Maj 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Inget problem på FL100 om man är frisk
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Har vi inte en regel som säger att du behöver ha med dig syre om du ska flyga mer än 30 minuter mellan 10 000 och 13 000 fot? Ser nu att det kanske finns lite tolkningsutrymme där när jag läser EASA-reglerna för Part-NCO. NCO.OP.190 har 2 delar där a) verkar lägga detta upp till PIC att bedömma, medans b) tar upp reglerna om syre när man är mellan 10 000 och 13 000.

    Stycket under b) ser ut att bara ta effekt om PIC inte kan bedömma situationen enlight a). Ska man tolka det som att om man på något vis kan motivera att det inte behövs extra syre så går det bra utan? Medhavd oxymeter så landar man inom a) och kan bedömma själv?
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Syresättning på FL100 är ungefär densamma som i carbin på ett trafikflygplan så kan man sitta 5 tim utan obehag till Kanarieöarna så är det ingen större fara med tiden på FL100 i GA flyg
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Frågan om syre eller inte på höjd kanske kan avhandlas i en ny tråd, alternativt annan befintlig tråd? Bara så att vi inte vandrar iväg för långt från huvudfrågeställningen i denna tråd :)
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Syre, prestanda, vind och is. Jag flyger också helst på FL100 när det är möjligt, men det är inte alltid möjligt pga is och även om det är möjligt är det inte säkert önskvärt pga prestanda och vind. Man skall vara väldigt försiktig med att flyga över FL100 utan syrgas även om det är tillåtet.
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kabinhöjden i trafikflygplan är c:a FL80 i äldre flygplan och FL60 i nyare, så det är ganska stor skillnad mot FL100. Sedan är det inte obehaget som är det viktiga utan att man fungerar sämre – utan att känna obehag.
     
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Självklart måste man ta hänsyn till vädret på FL100 likaväl som på FL50 eller 1000ft
    Jag är väl införstådd i risken med syrebrist och har många timmar flygning på FL100 - 280 i vår UL.
    Alltid med oximeter på fingret visande 97-99%
     
    Senast redigerad: 10 Mars 2020
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Bra för dig. I så fall kan du säkert gå en bit högre utan problem. Men det gäller inte alla. Inte mig, t.ex. Jag är nere på 93-95%.
     
  9. GhostRider

    GhostRider Medlem

    FL280 i en UL..?
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja faktiskt, hade speciltillstånd från TS att testa hur högt jag kunde komma.
    Med turbo och constants speed propp så jobbar den på. Full effekt till 18000 ft.
    men normalt flyger jag på FL100 - 150
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Och du hade minst 97% syremättnad på FL280 utan syrgas? Om jag var du så skulle jag köpa en ny pulsoximeter.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vem har skrivit att jag inte har syrgas när jag flyger högre än FL100?
    Jag skrev att jag har många timmar på höjd FL100 100+
    Om jag flyger på FL100 eller lägre så använder jag inte Syre alls och behöver inte längre oxymeter kontrollera mer än stickprov.
    Det går bra upp till ca: FL140 och bara hålla koll om det doppar. Ofta räcker det med att bara tänka på andningen, att ordentligt andas ut och sedan fylla på med 2-3 djupa andetag eller ge några pulser med syre
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du nämnde aldrig något om syrgas. Bara att du alltid hade en mättnad över 97%. Med syrgas är det förstås inte konstigt alls.
     
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    [QUOTE="jekroth
    Jag är väl införstådd i risken med syrebrist och har många timmar flygning på FL100 - 280 i vår UL.
    Alltid med oximeter på fingret visande 97-99%[/QUOTE]
    Visst var jag lite otydlig om att visningen 97-99 var på FL100.
    Men Jag skrev heller inget om att jag inte hade Syre med vid flygning över FL100m

    Så jag vet inte om du ägnar dig åt att medvetet missförstå. Jag tänker inte fortsätta med pajkastning
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag ber om ursäkt om det lät som att jag försökte medvetet missförstå. Men jag förstod faktiskt inte vad du ville ha sagt.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan