Paus i flygandet PPL-A, hur gör man?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av EVOVII, 13 Maj 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Av lite olika anledningar, men främst tid och pengar, så skulle jag behöva ta en paus i mitt flygande ett par år. Hur "gör" man det egentligen?

    Jag antar att man kan fortsätta betala årsavgift för certifikatet, då det inte är nån stor kostnad.

    Ambitionen är att återuppta flygandet efter denna period, vilket jag förstått inte är allt för krångligt med dagens regler. Men är det något man bör, eller inte bör, göra för att detta ska gå smidigt?

    All information i ämnet tages tacksamt emot :)
     
    Senast redigerad: 14 Maj 2020
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag antar att du har PPL och SEP.

    Det finns ingen anledning att behålla certifikatet när du gör uppehåll. Det kostar bara en vanlig årsavgift att få det utfärdat igen -- t.o.m. mindre om det sker under hösten. Så säg till Transportstyrelsen att du vill lämna tillbaks det. (TSFS 2016:105 14 kap, 5§)

    När du skall börja flyga igen så skall en flyglärare (om ditt SEP varit ogiltigt i högst tre år) eller en flygskola bedöma ditt behov av kompletterande utbildning, genomföra den och sedan skall du göra en PC. Något nytt flygprov behövs inte. (FCL.740(b))

    Om ditt medicinska certifikat varit ogiltigt mindre än 2 år så räcker det med en vanlig läkarundersökning för att få tillbaks det. Mellan 2 och 5 år krävs dessutom (om jag förstått reglerna rätt) en skärpt kontroll av dina medicinska journaler. Efter 5 år krävs en ny första undersökning -- dvs det är som om du aldrig haft ett medicinskt certifikat. (MED.A.045(c)(2)).

    Sedan finns ett bäst-före datum på dina teorikunskaper också. Jag hittar inte det i en hast, men jag återkommer!
     
  3. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Tack för utomordentligt tydligt svar :)

    I FCL.740(b) hittar jag:

    "(i) expiry shorter than 3 months: no supplementary requirements;

    (ii) expiry longer than 3 months but shorter than 1 year: a minimum of two training sessions;

    (iii) expiry longer than 1 year but shorter than 3 years: a minimum of three training sessions in which the most important malfunctions in the available systems are covered;

    (iv) expiry longer than 3 years: the applicant should again undergo the training required for the initial issue of the rating or, in case of helicopter, the training required for the ‘additional type issue’, according to other valid ratings held."

    Och oavsett vilken man faller in under så räcker det med en PC, efter avslutad träning, vad jag förstår.

    Men bäst-före på teorin är ju intressant, och vad som i så fall behövs för att få tillbaka behörigheten. Annars är det ju att hålla sig enligt punkt 3, mellan 1-3 år, som känns rimligast, vilket också faller inom mina planer.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den del som du citerar upphävdes 2018 -- den var i vilket fall rekommendationer och inte obligatorisk. Jag förnyande själv mitt SEP år 2013 efter 17 års flyguppehåll, när den texten fortfarande gällde, och snarare än "undergo the training required for the initial issue of the rating" så behövde jag bara 4 timmars kompletterande utbildning.
     
  5. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Börja med att ta ner ditt cert till LAPL, i synnerhet om det är så att du enbart flyger VFR inom LAPLs ramar redan idag.

    Då kommer din behörighet att gälla tills vidare utan utgångsdatum och det finns då fler sätt att komma igång igen.
     
  8. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Ok, tack, när jag tog mitt PPL fanns inte LAPL, och jag har inte satt mig in så mycket i vad som skiljer. Finns det nån snygg sammanfattning nånstans?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den viktigaste skillnaderna är att
    • med ett LAPL(A) får man inte ta flera än tre pax (men det får finnas flera stolar i flygplanet)
    • man får bara flyga SEP eller TMG
    • flygplanets max startmassa inte högre än 2000 kg
    • lägre tidskrav för förlängning jämfört med PPL (kravet på 12 timmar gäller senaste 24 månaderna och inte senaste 12 månaderna)
    • de enda behörigheter man kan lägga på är mörker och segelflygbogsering
    • enklare medicinska krav och glesare medicinska undersökningar
    • endast giltigt i Europa (EASA-länder)
    De allra flesta privatflygare klarar sig alltså utmärkt med LAPL.

    Dessutom finns en begränsning till att man inte får flyga med pax de första 10 timmarna efter avslutad utbildning om man tar LAPL från början.

    (Någon får rätta mig om jag glömt något.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Jag skulle ju klarat mig bra med LAPL som jag flugit hittills, och det är en del tydliga fördelar, kan man bara begära hos TRP-styrelsen att man vill göra om PPL till LAPL, eller hur går det till?

    Och om man haft PPL och gått ner till LAPL och sen vill gå tillbaka, vad krävs då?
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, du ber hos transportstyrelsen att få certet omgjort.

    Det är lite oklart. Egentligen borde det inte krävas någonting (utom att du har ett medicinskt certifikat giltigt för PPL och uppfyller flygtidskravet) eftersom du en gång uppfyllt alla krav på PPL. Men regelverket verkar inte ha tänkt på den möjligheten utan förutsätter att den som har LAPL och vill byta till PPL också gjorde sin grundutbildning till LAPL och därför krävs kompletteringsutbildning! Det bästa vore om du kontaktar Transportstyrelsen och frågar.
     
  12. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Tack, jag får kolla upp detta :)
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har inte hittat någonting i regelverket om detta. Det har nu sagts mig att det beror på att det faktiskt inte finns något datum när teorikunskaperna blir uttryckligt ogiltiga utan det ingår i lärarens/skolan bedömning av vilken kompletteringsutbildning du behöver att också bedöma teorikunskaperna. Det verkar rimligt med tanke på att i andra fall (instrumentbehörighet) så finns en uttrycklig regel för när teoriproven måste göras om.

    Men återigen, för att vara 100% säker på hur Transportstyrelsen tolkar regelverket så är det bäst att fråga dem.
     
  14. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Absolut, stort tack för hjälpen.
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    LAPL/PPL-teori och CPL-teori gäller för livet. Det viktiga är dock att det är gjort inom/sedan JAR-världen eller att du haft ditt certifikat giltigt under den tiden. Det kan man väl säga motsvarar millenieskiftet och efter.
     
  16. EVOVII

    EVOVII Ny medlem

    Bra att veta, jag tog mitt cert under 2013 så det borde ju vara OK då :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Väl sammanfattat! Kan tillägga att man nu även får lägga till sjöbehörighet på sitt LAPL.
     
Laddar...

Dela sidan