Måste man anmäla byte av frekvens? (Sweden Ctl)

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av GhostRider, 15 Maj 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tänk er följande scenario: Jag har startat från en flygplats i okontrollerad G-luft och ropat upp Sweden control och meddelat namn, position, vart jag är på väg osv. Sedan efter ett tag flyger jag över i ett område där en annan frekvens för Sweden control gäller. Måste jag då meddela Sweden att jag byter till den nya frekvensen? Eller uppfattas det bara som onödigt och irriterande att man meddelar det? Kommer dom kanske att uppmana mig att byta när jag närmar mig det nya området? Kanske dum fråga men... :)
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Under mina år har jag alltid sagt till om jag skiftar frekvens på eget bevåg. Det känns som vanlig artighet eller respekt mot den man pratat med. De vill ju veta om man är kvar på frekvensen eller inte eftersom de kan vilja ge dig trafikinformation eller liknande.

    Så meddela alltid.
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 2
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du har upprättad radioförbindelse så har trafikledningen ett uppföljningsansvar -- dvs de skall larma ifall något händer med dig eller du "försvinner". Om jag ropat upp bara för att fråga om något så bryr jag mig inte om att säga att jag lämnar frekvensen -- i så fall har inte heller trafikledningen ett uppföljningsansvar eftersom de inte vet var jag är. Men om jag ropar upp för trafikinformation, dvs jag lämnar en förenklad färdplan med höjd, flygsträcka etc. på radio så anmäler jag alltid när jag lämnar. Gränsen är förstås inte skarp. Däremot är jag helt säker på att de aldrig skulle uppfatta det som onödigt eller irriterande om du anmäler.
     
  4. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag skulle säga att gränsen är skarp. Är det inte så här det ligger till:

    För att få flyga i kontrollerad luft krävs transponder, dubbelriktad radioförbindelse, färdplan (ATS-färdplan eller förkortad färdplan via radio) och klarering. När man flyger på klarering i kontrollerad luft, har trafikledningen ett uppföljningsansvar.

    För att få flyga i okontrollerad luft krävs inte kontakt med trafikledningen men man kan kontakta dem om man vill, t.ex för att få flyginformation. Då upprättar man först radioförbindelse ("Sweden CTRL SE-KLD". De svarar "SE-KLD Sweden CTRL"). Därefter kan man avge positionsrapport och ställa sin fråga om flyginformation. Trafikledningen har inte ett uppföljningsansvar. Man är inte heller enligt reglerna tvungen att tala om för dem att man byter frekvens även om det kan anses vara bra.
     
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag tänker att situationen måste vara tydlig för parterna. Exempel: om jag lämnat frekvensen utan att anmäla det och en trafiksituation uppstår är det inte osannolikt att CTR kommer ropa upp och försöka nå mig en eller flera gånger. Detta medför både osäkerhet och onödig/meningslösa upprop som då hindrar annan kommunikation eftersom andra piloter då kommer avvakta med sina anrop. Inte så bra.
    När jag pratar så skiljer jag på denna typ av anrop i G- respektive C-luft, där jag ”avser lämna frekvensen” i G-luft och ”önskar lämna frekvensen” i C-luft, vilket indikerar vem det är som dömer av i vilken luft.
     
  6. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Okej.. Jag tolkar det som att det alltså är upp till mig att meddela Sweden ctrl att jag byter frekvens när jag närmar mig ett område där en annan frekvens används. En följdfråga då.. När jag då bytt till en annan Sweden ctrl frekvens är det fortfarande samma person som svarar eller är det någon annan? Bör jag då återigen ropa upp för att få uppföljning av min flygning eller har dom redan koll på mig om jag ropat upp på den andra frekvensen?
     
  7. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Just när det gäller övergångar mellan olika Sweden CTR-områden kan du, eftersom du är känd trafik, få ett upprop som låter typ "...för ytterligare trafikinformation, kontakta Sweden CTR på 118.400..." när du närmar dig en frekvensgräns som du då bekräftar innan du skiftar frekvens men du kan givetvis själv ta initiativet i samband med att du närmar dig ett nytt "frekvensområde". Du ropar på den nya frekvensen som om du är okänd trafik, överlämning sker inte för VFR.
     
    Senast redigerad: 18 Maj 2020
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Reglerna för alarmeringstjänst i ICAO Annex 11 säger att

    5.1.1. Alerting service shall be provided
    ....
    b) in so far as practicable, to all other aircraft having filed a flight plan or otherwise known to the air traffic services.
     
  9. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Ja
     
Laddar...

Dela sidan