Varför minskar fritidsflygandet?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Hans Rönnevall, 1 Februari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 21 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Att flygandet har gått ned rejält är nog alla överens om. Frågan är om det fortfarande går ned.

    (Jag hittar ingen tråd av dig med rubriken "Privatflyg uttag timmar år")
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Börja flyg UL, då kan man flyga hur mycket man vill utan att plånboken skriker. Nu får ni även räkna UL timmarna ihop med PPL/LAPL.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Okej. Du en annan person målade upp en katastrofbild med rätt rejäla brösttoner och jag skrev att vi inte ser det problemet i vår flygklubb. Vilket vi inte heller gör -- flygandet har gått upp ännu mera i år. Om det var färdigdiskuterat då eller inte är knappast min sak att bestämma utan andra deltagare i debatten. För övrigt så hade du naturligtvis fullständigt rätt i att miljöpåverkan av privatflyg är helt försumbar i jämförelse med andra verksamheter som är socialt accepterade.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Skulle dock vilja vända på diskussionen. En kanske bättre fråga att ställa är, hur skall privatflyget locka och fånga de som är intresserade av flyg till att faktiskt ta steget till att bli pilot? Som tidigare nämnt finns det fler än 50,000 svenskar som har dykcertifikat. Varför finns det bara ca 3000 certifierade piloter? (UL,LAPL,PPL). Tittar vi på hur många som besöker flyguppvisningar etc. Baserat på detta skulle jag uppskatta att 100-tusentals människor i Sverige är intresserade av flyg. Det borde inte vara omöjligt att få 5-10% av dessa att bli piloter under rätt förutsättningar och prisbild. Tror dock att detta kommer att kräva en del nya tankar och fler klubbar som vågar investera...
    Läste igår att att Microsoft estimerar att sälja mer än 2 miljoner kopior av Flight Simulator 2020 närmaste 3 åren. Oavsett vad försäljningen blir så tror jag att Microsoft har satsat på FS för att de ser ett stort intresse för ”flyg”. Började själv en gång med sim för att sedan börja flyga på riktigt. Det gäller sedan att få dessa simpiloter till att ta steget till att prova på på riktigt. Här tror jag t.ex. UL är ett bra första steg.
    Intresserat för flyg lär inte heller bli mindre när Top Gun2 kommer ut till jul:)
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag flyger en hel del eventflygnimgar "vanligt" folk som aldrig suttit i ett GA flyg men är flyg intresserade. Det som framkommer är att det finns fortfarande en missuppfattning är dyrt och svårt.
    När jag berättat hur det fungerar med hyra av flygplan att certet är i svårighetsgrad med vanligt körkort och efter att dom gjort sin provapå lektion alltså fått spaka själv med bra resultat blir hela deras bild om GA förändrad.
    Nu är det inte så att se står på kö för att skriva in sig, men några har det blivit. Men det är mycket där jag tror vi behöver bli bättre, påvisa att det är hyfsat lätt att ta flygcert och att det är en hobby man inte måste vara rik för att delta i.
    Och i det arbetet måste en hel del surgubbar som finns på flygklubbar a bort eller programmeras om. För det billigaste insteget är hur ni än vänder o vrider på ser UL. något som just den kategorin gärna basunerar ut hur dåliga och farligt det är att flyga UL.
    Jag brukar ta upp det i steg och berätta att ul idag ät fullgod maskiner som vi flyger runt i hela Europa med men att de har de och de begränsningar, för att sedan berätta om LAPL och PPL och påtala att valet måste bli utifrån vad man vill göra med sitt cert. Är man t.ex. 2 vuxna med barn och man vill åka med familjen är UL för litet men kanske ett bra insteg för att känna efter om flygning är som man tänkt sig och vill fortsätta med,
     
    Senast redigerad: 25 Augusti 2020
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag tror att teoriutbildningen/-kravet är en stor stötesten, speciellt för UL där den praktiska utbildningen är jämförelsevis rejält kortare och billigare. Här finns det utrymme för förenkling.

    Enligt min uppskattning motsvarar PPL-teorin (och UL är väl i princip likvärdig?) snarare 4-6 B-körkort i omfattning och svårighetsgrad.

    Syllabus är ju också fylld av en mängd mer eller mindre onödiga kunskapskrav som de flesta praktiskt verksamma piloter knappast har kvar i minnet efter att man tagit certet.

    När interpollerade du senast fram varvtal för viss effekt och TAS på given höjd och OAT? När räknade du sist ut räckvidden för en VOR-station som du tänkte använda som stöd vid en VFR-flygning? När räknade du sist ut tid, sträcka och bränsleåtgång för stigning, sträcka och plané?

    Jämför detta med praktiskt nödvändiga kunskaper: upprätta driftfärdplan, tolka vädertjänsternas data, räkna på start- och landningsprestanda inför tunglastad flygning på korta fält etc.

    Givetvis kan en viss överutbildning borga för att man faktiskt lär sig de mera grundläggande och nödvändiga kunskaperna ordentligt, men frågan är ändå om det inte vore bättre att fylla teorin med mera pedagogiska genomgångar och tankesätt rörande sådant som faktiskt används.

    Iaf. är mitt intryck att PPL-teorin i mångt och mycket är upplagd för att vara ett förste till IR/CPL. Det gagnar knappast pilottillväxten...
     
  7. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Dagens unga generation vill ha snabba, enkla kickar och är inte beredda att lägga ner den tid och den ansträngning som krävs för att ta flygcert. Det tror jag är en stor del av anledningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Ogillar Ogillar x 1
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Många tror att det är väldigt farligt att flyga. Det kan nog delvis bero på att media alltid lyfter upp minsta lilla flygolycka eller incident på förstasidan. Varför det är så kan man bara spekulera i, men man spinner kanske på att många är rädda att flyga, säljer lösnummer på det, och sedan har man vips värvat nya flygrädda som kan konsumera flera olycksreportage... Bra affär helt enkelt :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Oof, verkligen detta. Några av exemplen du tar upp tycker jag nog dock är bra grejer att ha i syllabus, men däremot saker som hur många satteliter det finns i GPS-constellationen eller hur formen på ett öga är för närsynthet... o.s.v. Human Factors känns som ett ämne som kan vara riktigt viktigt men tycker personligen man lagt fokus helt fel och borde fokusera mycket mer på praktiska saker här (t.ex. kunde större vikt läggas vis psykologiska faktorer som grupptryck, hur man identifierar villor som "confirmation bias" eller identifierar "deviation acceptance" och bryter detta)

    Alltid lätt att klaga på "dagens ungdom", det är en beprövad taktik sedan många generationer =)

    Tror man behöver se vad man kan göra för att göra sig mer attraktiv till dessa. Jag kan helt förstå att det inte är en så enkelt att sälja in att någon ska investera hundra tusen för att få köra en flygande skåpbil efter att man fyllt i pappersarbete (PAPPER! Vafan?) som beskriver precis hur man tänkt köra sin flygande skåpbil. Det är inte jättesexigt.

    Tänker att man behöver bli bättre på att sälja in vart man tar vägen sen? Annars tror jag många tycker detta med flygning gör sig bäst som en upplevelse man betalar för en gång, kanske någon gång igen om några år... max. Vore nog inte helt dumt att kanske visa på lite elektroniska hjälpmedel också och visa "vips så enkelt man kan planera en flygning och plötsligt är man på Gotland efter bara 1h till mindre kostnad än det tar att åka färja" etc.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag håller med om att omfattningen av teorin är större än för vanligt B körkort, men inte att det är så mycket svårare, man skriver Varie ämne för sig innan. Nästa påbörjas.
    Det finns som sagt mycket man skulle kunna plocka bort. UL och LAPL läser samma teori och så bör det vara då dessa klasser opererar på samma sätt.
    Men att 2020 fortfarande använda navskova är skrämmande även om det funkar så finns det moderna alternativ, när jag gick i grundskolan så fick vi använda räknesticka idag används miniräknare samma utveckling borde även finnas inom flyg.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Häromveckan, faktiskt, när jag flög ett flygplan jag inte flugit förut. :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Och till vilken nytta?
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    1) Veta vilket varvtal jag skall ha för att få den bränsleförbrukning jag räknar med.
    2) Veta att jag inte av misstag går över 75% effekt och skadar motorn när jag magrar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det jag menar är TT det är uppgifter som finns i poh samt oftast som snabbfakta
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om de uppgifterna fanns tillhands på annat sätt så hade jag inte behövt interpolera -- eller hur...?
     
  16. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Vill inte låta negativ med mitt inlägg men försöker bara skapa diskussion.

    Säg man betalar 1500kr per timme för ett flygplan som designades på 60-talet.

    Vad består dessa 1500kr av? Om priset är en stor faktor för flygandet så hittar man svaren ifall man kollar på vad timpriset består av.

    Det är väl vad man gör generellt i landet, vill man att folk ska avstå från något så höjer man skatten och priset. Färre plastpåsar? Enkelt höjt skatten. Mindre socker? Enkelt höj skatten. Mindre flygande? Ja ni förstår.

    Många vill helst inte köra en bil äldre än 5 år, de vill ha en ny fräsch bil med det senaste. Säg att de kör en Tesla till flygfältet och sedan sätter sig i ett äldre flygplan för att spaka själv första gången, vad kommer de tänka, är de fortsatt imponerade?

    Om ett flygplan från 2020 kunde ha 1600kg MTOM, ha plats för 6 personer, marscha 150kt och kosta 700kr/h. Då tror jag många hade flugit :)
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Säkert, men det är ju en ren fantasi. Även om bränslet var skattefritt och man bortser från kapitalkostnader skulle man inte komma ned i det priset.

    Verkligheten är -- som du förstås vet -- att moderna flygplan i den driftskostnadsklass du nämner bara finns i UL- eller LSA/VLA-segmentet och då är du begränsad till 2 personer, mindre än halva MTOM och ingen IFR. För UL inte ens VFR-mörker.

    Moderna flygplan i prestandaklassen du nämner är bara Cirrus och även deras konstruktion har mer än 20 år på nacken -- och bara 4 platser. Dock är de senaste årsmodellerna av 60-talskonstruktionerna faktiskt hyfsat moderna både vad avser inredning och instrumentering.
     
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    KSAK har valt att först driva igenom höjd MTOM 600Kg för UL.
    Men arbetet med mörker VFR för UL är uppstartat och står på tur. Det behövs inga godkännanden från EU utan det räcker med att få TS att förstå att det inte är farligare än för normalklass, och i verkligheten så vore det mindre farligt för UL om man sätter kravet för att godkänna mörker till BRS (fallskärm) något som de flesta UL idag har.
    I Polen är mörker UL godkännt
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Vi ställer väl frågan till läsarna av tråden: När använde ni en räknesticka senast?
    Kan det möjligen ha varit en motor som härstammar från 50-talet?

    Det kanske är bättre att ha en separat tråd om vad det är just i utbildningen som inte är riktigt relevant?
    Hur länge lagras data i korttidsminnet?
    Var ska man mäta vinkeln för en loxodrom?
    Vad heter detta isobarmönster?
    Hur är amperemätaren kopplad?
    Hur ser markeringen av en obelagd taxibana ut?
     
Laddar...

Dela sidan