Tankar kring max startvikt 600 kg för UL

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 11 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 19 medlemmar.
  1. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    • Gillar Gillar x 2
  2. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Någon som vet hur det har gått med detta? Sugen på att titta på en UL för 2021, men då helst för 600kg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Q1 2021 för regelverket är det senaste beskedet jag har hört. Men det ska ju remissas innan dess så under hösten bör det komma texter att begrunda från TS.
     
  4. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Förstår jag dig rätt att det finns ännu ingen text som har skickats ut för remiss?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej.
     
  6. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Tackar, vad vet vi om remiss tider. Brukar dessa inte vara rätt så standardiserade?
    Jag är som alla andra nyfiken på om Q1, 2020 är ett rimligt antagande. Antar att de måste sedan betänka och svara på all inkomna svar...
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, det finns ännu ingen remiss, den anslås på TS webbplats. Vi får säkert vänta lite till, byråkratins kvarnar maler långsamt.
     
  8. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Min fråga var lite annorlunda. Vad känner vi till om den "byrokratiska processen"?
    Jag antar att all Svenska myndighterna måste ha en hanläggningspraxis för hur detta går till. Det är denna praxis jag var ute efter att förstå.

    Letade själv på nätet men hittade tyvärr inget.
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om praxis, handläggningsordning hos myndigheter m.m. får du fråga någon annan än mig. :) För att tydliggöra: jag har inte hört något annat än att TS siktar på Q1 2021. Det finns ännu ingen remiss ute. Jag skulle kanske ha svarat "ja" på frågan ovan.
    Vanligtvis är arbetsgången att TS förbereder ett förslag till föreskrift, ibland i samverkan (i.e. man får komma med synpunkter under något skede av arbetet) med berörda organisationer exempelvis EAA, FFK, KSAK etc, därefter görs en remiss med viss svarstid, om inget särskilt framkommer antas föreskriften och träder i kraft vid lämplig tidpunkt. Jag tror inte att det finns nån skyldighet för myndigheter att svara dem som har inkommit med synpunkter på en remiss, man beaktar väl innehållet i svaret och ser om det är relevant att göra ändringar i förslaget snarare. Men som sagt, den formalian får du fråga någon annan om. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    För alla hugade intressenter kan det vara kul att veta, att Sverige från och med 1/12 2020 har valt att aktivera den opt-out som ger oss möjlighet att nationellt reglera flygplan upp till 600 kg enligt de förutsättningar som artikel 2(8) till 2(11) i grundförordningen ger. https://www.easa.europa.eu/opt-out-article-28-211
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det stämmer med vad Jerry Köhlström TS berättade på vårt lärarsrminarium
    Det som han sa var klart var att 600 kg inte blir UL utan en klass som heter NLF och UL byter namn till NUL.
    NLF flygs på UL-cert efter inflygning och notering i Flygdagbok.
    Dagens UL flygplan kan klassas om till NLF om tillverkaren tillstyrker på individnivå.
    Det är som alltid lagvrängarna som är bromsen för dom klarar som vanligt inte säja Ja utan att snabbt lägga till ett NEJ men som sagt 1Q 21 var det som låg på bordet nu
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. Dunder

    Dunder Ny medlem

     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja UL certet Kommer att gälla båda klasserna. Det som blir komiskt är om vi tar vår MCR-M som vi idag flyger med mtow 472,5kg när vi klassat upp den till NLF så äåste jag åter igen göra inflygning av de piloter som redan flyger den. Eller som det kommer att bli en ny signering i loggboken
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Den remiss som Dunder undrar över hade svarstid till den 11/1, men förslaget finns att läsa här. Angående att man måste göra en ny typinflygning på ett flygplan med omklassat MTOM, det är väl inte så dumt? Tänk på att stallfarten bedöms öka till 45 knop, är du van att flyga något som är flygbart ner till 35 så kan det nog behövas lite träning för att inskärpa skillnaden som ju faktiskt kan ändra utgången av en flygning drastiskt, så att säga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Frågan är väl varför UL-piloter behöver typutbildning medan LAPL/PPL-piloter inte behöver det. En Cessna 150 har en stallfart (CAS) på 42 knop i landningskonfiguration, en C172 ligger c:a 5 knop högre. En SEP får ha en stallfart i landningskonfiguration på 61 knop och många populära typer ligger precis där eller enstaka knop under utan att på något sätt vara extrema i sin prestanda eller flygegenskaper. Ändå får alla dessa flygplan flygas utan någon typutbildning.

    Det är väl snarast så att det finns en kultur i Sverige om att man måste ha utbildning med lärare på alla flygplantyper. Innan EASAs certifikatregler infördes så krävdes ju i Sverige utbildning med lärare när man gick från C150 till C172 till SEP med högre prestanda. Nu får inte längre TS kräva det för LAPL/PPL, men de får kräva det för UL som är nationellt reglerat.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har givettvis inte flugit alla typer av UL en det har blivit rätt många, och jag kan erkänna att det hänt att jag flugit utifrån konstruktionsvikt och upplever inte att maskinen beter sig annorlunda. Nu blir checklistan uppdaterad med nya farter så det är bara att följa den så jag ser inget problem. jag tror också att det är som Airborne again skriver -en kultur att det ska vara så
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. David Nilsson

    David Nilsson Ny medlem

    Ser att Transporstyrelsen lagt ut sammanställning på svar på en av remisserna:

    https://www.transportstyrelsen.se/4...01210-remissammanstallning-tsf-2019-2-003.pdf

    Jag läser Transportstyrelsens kommentarer som att de vill att alla amatörbyggda plan skall blockas från att kunna få bli NLF.

    Om det är korrekt - då är det inte så bra för flygsverige. Amatörbyggda plan tenderar att ha annan kostnadsbild... Upp till kamp?
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Spelar det roll om amatörbyggda flygplan är NLF eller inte? Hela tanken med UL är ju att man skall kunna bygga billigare flygplan genom att inte behöva följ de vanliga certifieringsreglerna. Detsamma gäller för amatörbyggt.

    Eller om jag frågar så här: Vilken fördel skulle det ge, menar du, om ett amatörbyggt flygplan är klassat som NLF?
     
  19. Stefan c

    Stefan c Ny medlem

    Det uppenbara. Högre MTOW.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nu är jag alls inte insatt i amatörbygge, men enligt LFS 1998:84 ("BCL-M5.2 ... Amatörbyggnad av luftfartyg") så är viktgränsen 1500 kg! Så för mig är det inte "uppenbart".
     
Laddar...

Dela sidan