Undrar bara lite om det som stod i senaste utskicket från KSAK och nån flygtidning, att det nu måste kollas så att vingarna på PA28 inte lossnar igen i luften, jag tycker att det låter sådär. Sökning i detta flygforums sökning på "vingbrott" ger bara äldre inlägg. Vad relaterar denna AD bulletin till för olycka nyligen egentligen eller är det flera?
Det är väl för olyckan 2018 med ett skolflygplan från ERAU? https://www.avweb.com/flight-safety/accidents-ntsb/ntsb-cites-fatigue-cracking-in-fatal-erau-crash/ Är det inte det förslaget från då som gått och blivit en faktisk AD? EDIT: Finns lite historik i den ADn som länkas från KSAK-länken. Den historiken talar om krashen 2018.
Man ska nog inte vara överdrivet rätt för att vingarna ska lossna men all bakgrund finns i dokumentet. Vi ska försöka göra den här ADn på vår PA28 snarast.
Jo. Piper har haft en servicebulletin för den kontrollen ett tag, men luftvärdighetsdirektivet omfattar flera varianter av PA28 än vad Pipers SB gjorde.