Tankar kring max startvikt 600 kg för UL

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 11 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 19 medlemmar.
  1. Stefan c

    Stefan c Ny medlem

    Inte för UL, och det är ju det hela tråden handlar om. Min amatörbyggda ul kommer i så fall inte kunna klassas upp till, i mitt fall 500 kg utan bli kvar på 450.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Skillnaden skulle väl kunna vara att du hade kunnat flyga det på ett ”NLF-cert” vilket skulle vara enklare och billigare än ett LAPL.

    Underhållsmässigt är väl X-klass till och med något enklare än UL att underhålla.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Okej. Om jag frågar så här då. Varför är det viktigt att ditt hembygge klassas som NUL/NLF?
     
  4. Stefan c

    Stefan c Ny medlem

    Det har jag redan svarat på. En ul har max 450kg MTOW, men om samma maskin klassas som NLF, så är max vikt 600 kg. I mitt fall är maskinen byggd på underlag som godkänner 500kg. Alltså skulle jag kunna lasta den med tex ytterligare 70 liter soppa.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förstår ändå inte. En hembyggd maskin får väga 1500 kg. 500 kg är mindre än 1500 kg. Så vad spelar gränsen för NUL eller NLF för roll överhuvudtaget?
     
  6. Stefan c

    Stefan c Ny medlem

    Det du pratar om är X-klass, som inte har något med det här att göra. I klassen NLF är maxvikt 600kg. Inte 1500 kg. I klassen NUL där jag blir kvar eftersom min amatörbyggda UL-maskin inte kommer att få klassas upp NLF är maxvikten som idag 450kg.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Du ska kanske sätta dig in i de regler som gäller för den klass du uttalar dig om i detta fallet UL /NLF
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Eftersom jag uppenbarligen inte förstår så kanske någon kan förklara?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Den nya klassen som heter NLF är flygplan som får ha mtow 600 kg och flygs på UL cert
    Den vanliga UL klassen har fortfarande mtow 450 kg. och flygs också på UL Cert.
    Precis som för flygplan som kräver PPL eller LAPL Cert finns det inom UL både fabriksbyggda och amatörbyggda flygplan.
    Ta ett exempel med Bristol ett av de nyare flygplanen det kan köpas färdigt och kommer när TS är färdig kunna flyga med mtow 600 kg. Men bygger du samma kärra och du inte kan klassa den som NLF bara få flyga med mtow 450 kg. då måste det ju vara ett jätte fel.
    Det rimliga är att även amatörbyggda flygplan får tillgodoräkna sig den prestanda de är byggda för och gällande klass de är registrerade i.
    Precis som för X klass
    Ett amatörbyggt UL byggs under EAAs tillsyn på samma sätt som X klass men flyttas efter flygutprovningen över till ksak
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tack! Så du menar att ett amatörbyggt UL inte kan klassas som X-klass för att kunna utnyttja en högre startvikt? Vad är det i så fall som lägger den begränsningen om konstruktionsunderlaget medger en högre startvikt?
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag vet inte när det beslutet måste tas i byggprocessen och vad som gäller redan byggda flygande UL. men det som är avgörande är att då måste alla som ska flyga kärran ta nya Cert då x klass kräver minst LAPL. NUF och NLF flygs båda på UL cert

    Det som är viktigt att komma ihåg är att UL i de flesta fall är byggda och konstruerade för en högre mtow än vad vi fått flyga med vanligt med 550-600 kg men blivit begränsade av en byrokratisk regel till 450 kg
    Dessa flygplan hör hemma i den nya klassen NLF som sätter max mtow till 600kg men givetvis aldrig över vad byggkonstruktionen är gjord för.
    Men det är ju inget konstigt för x klassade flygplan får inte mtow 1500 kg om de inte är byggda för det
     
  12. Swip

    Swip Medlem

    Från sidan ser det ut som att ni skriver förbi varandra.

    Jag tror att problemet tar utgångspunkt i den person som endast har UL-cert. För den personen kommer det bli skillnad framåt. Skillnaden består i att personen kommer tillåtas flyga UL-flybplan med mtow 600 kr sålänge dessa är fabrikstillverkade. Är samma konstruktion istället amatörbyggd kommer den inte tillåtas ha högre mtow än 450 kg om den ska kunna flygas av någons om bara har UL-cert.

    För den som har PPL/LAPL är ju frågan möjligen av mindre betydelse. Men kanske inte helt betydelselös eftersom ovanstående kanske får en påverkan på marknadsvärdet av den amatörbyggda kärran (dvs möjligen mer attraktiv på marknaden om den kan flygas med mtow 600 kg på ett UL-cert).
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Precis och resultatet blir att man tar död på byggandet av UL
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Jag tror Johan har hittat problemet med det föreslagna. Amatörbyggd UL kommer i praktiken helt att upphöra och alla som vill bygga kommer "tvingas" bygga en "normal" X-klasskärra vilket väl iofs. egentligen bara har nackdelen att piloten måste ha minst LAPL.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Bygger man en UL efter de reglerna så fär man inte ut fullt värde för maskinen då den inte får flygas med vad den är byggd för.
    Och en annan sida är att flygningen med överlast fortsätter, för varför bry sig om ett papper när man vet att det är fel
     
  17. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag hastade igenom och tyckte det såg ut att vara lika som remissen som låg ute tidigare
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det som ligger i pipelinen är väl att TS kommer att ta ett omtag i helikopterfrågan. Det framgår av remissvar-svaren från TS. Förhoppningsvis kan vi få bort kravet på EASA-cert för att flyga NLH.
     
Laddar...

Dela sidan