”Direkt in”

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av AxelMalmgren, 17 Mars 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Jag har en sak jag funderade på efter en avsluta VFR-flygning. Jag flög efter en längre runda in emot Malmö AirPort norrifrån och fick flyga en extratur för att ta mig in via inpasseringspunkten närmst mig.

    Min fråga är om jag kan begära direkt in som när jag flyger IFR?

    Jag kan förstå att det är upp till tornet att avgöra, men finns det något i regelverket som hindrar mig?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Hej!

    Det går jättebra att begära att gå direkt in för landning utan att passera via inpasseringspunkterna.

    Inpasseringspunkterna är lagda på de positioner de har för att skapa ett enklare flöde för trafikledaren att separera IFR från VFR. IFR ligger nämligen och tar upp plats i banans förlängning. Om trafikbilden är OK så går det normalt att få direktklarering direkt in mot trafikvarvet, även om du flyger VFR.

    Kort sagt finns det inga krav i regelverket som hindrar dig från att begära sådan klarering.

    - Martin
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  3. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Hej Martin!

    Tack för svaret, misstänkte nästan detta och jag undrar varför jag inte tänkt på det tidigare. Man är generellt "mesigare" när man flyger VFR kontra IFR, vilket gör att jag aldrig frågat. Men det ter sig ju ganska självklart när du skriver det.

    /Axel
     
  4. Inga problem och tvärtom en jättebra fråga som går lite på djupet och är komplex. Det tog mig ett antal år innan jag började reflektera över detta själv och flög ofta omvägar till inpasseringspunkterna av någon sorts grundtro att man var tvungen. Vi är antagligen inte ensamma om att ha funderat på denna fråga.

    Min erfarenhet är precis som din, att man är mindre benägen att begära saker av flygtrafikledningen under VFR. Vi hade ett seminarium om detta för ett antal år sedan i den flygskola jag jobbade på då. Vi bestämde oss för att bli lite mer öppna för tanken att begära direkt och genvägar när situationen så tycktes lämplig. Det har sedan dess fungerat jättebra och ATS har uteslutande agerat superbra. Ibland får man såklart nej och då gör man som man är van och flyger runt eller undviker luftrummet i fråga.

    Mycket nöje!
     

Dela sidan