Skolning med övervikt?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Malmen, 25 April 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Malmen

    Malmen Ny medlem

    Hur lyckas en normal vuxen svensk man (90 kg+) kunna skola på UL om inte läraren är en liten tjej? Hur har alla 100 kilos gubbar på UL klubben lyckats ta sina cert kan man undra? Är det vanligt att man tummar på vikten vid just skolningen eller ljuger folk om hur mycket de väger? Vad jag förstått är 450/472 kg mest en byråkratisk gräns och har inget med vad planet klarar av men vill gärna höra hur andra ser på detta med att starta med lite soppa som övervikt och landa "lagligt". Rent säkerhetsmässigt borde man ha goda marginaler med en erfaren instruktör med i planet + att planet egentligen klarar 50-70 kg extra. Vet att det är nya regler på gång men det gäller ju inte gamla plan.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Sanningen är tyvärr att majoriteten av all skolning har skett med överlast.
    Jag hoppas att vi kan få ordning på detta när de nya reglerna om 600 kg maxvikt för UL är implementerat och flygplan har modifierats eller klassats upp(det sker inte automatiskt).

    En del i problemet är att de flesta UL-flygplan har väldigt många hästkrafter per kg vilket gör att prestandan inte heller påverkas särskilt mycket av övervikten. Hade man haft 20% övervikt på ett normalklassat flygplan hade det definitivt märkts och du hade inte kunnat starta från många av våra gräsfält. På UL är du nästan lika fort i luften ändå.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag ville direkt protestera mot att 90kg+ var en normal svensk man, men min snabba sökning gav data från 2016-2017 där medelmannen i Sverige då enligt SCB var 180cm lång och vägde 84kg; Det är inte 90kg+ men nog var det högre än jag väntade mig.

    Vad gäller övervikt på UL-maskiner så finns det ju fler aspekter än bara hp/kg som man bör tänka på. Även om motorn ger nog med startprestanda kan det ju innebära problem med allt från tyngdpunktsläge till max belastning. Sen är det ju så att i flera fall så är UL-maskinen egentligen designad för t.ex. LSA och 600kg och bara nedskriven till UL-nivåer men så lär det väl inte vara med ALLA UL-maskiner?
     
  4. Malmen

    Malmen Ny medlem

    C42B och C är numera godkända för 540 resp 560 kg enligt hemsidan https://www.comco-ikarus.de/?lang=en Frågan är om man i sverige kan få ett gammalt plan uppklassat till dessa vikter när de nya reglerna träder i kraft? Har hört att man efter ombyggnad kan få det klassat för 600 kg men att detta skulle vara väldigt dyrt. Vad jag förstår skulle planen i grundutförande numera vara godkända för dessa nya vikter i Tyskland. Vad gäller då i Sverige måntro?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är enkelt att svara på. I Sverige gäller flygplanets svenska typspecifikation tills dess att den har ändrats. Flygning ska ske enligt den godkända flyghandboken.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Självklart är det så. Hk/kg har ingenting att göra med legaliteten i det hela utan jag menade mer att det inte märks tydligt om du överlastar, därför har det nog lätt blivit accepterat. Hade du överlastat en PA28 med 2-300 kg hade du behövt en väldigt lång bana för att komma i luften och då hade nog den trenden dött ut av sig själv.

    Det här är en diskussion som dragits många gånger i många kretsar och jag är glad att vi förhoppningsvis kan lägga den bakom oss i samband med de nya reglerna och nya flygplanen som tar över.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Malmen

    Malmen Ny medlem

    Naturligtvis. Frågan är om befintliga plan "enkelt" kan typas om till fabrikantens nya siffror. När börjar det nya regelverket gälla?
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det senaste budet från TS är ju att de inte har alla bitar klara förrän december i år, sen får vi se om det blir så eller om det går att finna vägar fram som skyndar på processen.
     
Laddar...

Dela sidan