Billigaste flygplanstypen att äga?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Henkel89, 5 Maj 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Hej. Jag vill börja med att säga att jag förstår om det inte finns något definitivt enkelt svar på denna fråga. Men denna tråd kanske kan hjälpa mig i rätt riktning. Nu när man får tillgodoräkna sig timmar från UL och antar att det är samma för en typ motorseglare till sitt PPL och LAPL:A så funderar jag på vilken flygplanstyp som är billigast att äga. Jag skulle jättegärna nån gång i framtiden vilja äga min egna kärra och vill helst inte spränga mitt konto på vägen.

    Så om man får generalisera lite vilken typ kan tänkas medföra det billigaste ägandet?
    Det dyraste verkar ju vara "riktiga" SEP klassade flygplan "c172" "PA28" osv.

    Dom kategorier jag funderar på är X-klassad "vanlig" kärra, UL och motorseglare.
    Ha de gött!
    /Henrik
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Att äga och att köpa är ju lite olika saker men jag tolkar din fråga som att det gäller kostnader totalt.
    Jag skulle då vilja slå ett slag för Jodel. Billiga att köpa och att äga såvitt jag vet.
     
  3. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Ja precis att äga inte inköpskostnad.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Billigast att äga borde vara en X-klassad eller amatörbyggd UL som du gått underhållskurs på och gjort övrigt som krävs för att göra eget underhåll. Sen ska den vara billig och ha få sittplatser så försäkringskostnaden blir låg, tål den dessutom att stå utomhus så du slipper kostnad för hangar så har du nog hittat planet med lägst TCO.

    En Jodel behöver hangar men i övrigt ligger den mycket bra till :)
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Bortser man från inköpskostnad borde man kanske köpa ett helt nytt flygplan i UL-klassen och sen följa konceptet som control skrev ovan.

    Men frågan blir liksom konstig om man inte tar någon som helst hänsyn till inköpspris.
     
  6. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Okej jag förstår. Men säg ett plan i 100-500k klassen. Vilken typ har då lägst service/försäkrings/besiktningskostnad per år. En kärra man får göra oljebyten och service själv känns ju som man sparar mycket pengar på.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Finns flera olika typer inom X-klass och UL som stämmer in på den beskrivningen. Tror att de flesta flygplan liknande driftskostnader.

    Ikarus C42 har man ju hört inom UL-sfären ska vara enkla att underhålla och drifta.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Försäkringskostnaden är helt beroende på vad du är villig att betala för. Du kan 3e-partsförsäkra den enbart och komma ner i kostnad under 5000/år men du får ju räkna med att om det händer något så får du ta kostnaden själv. Normal försäkring påverkas mestadels av vad du sätter för värde på flygplanet, dvs hur mycket du vill ha ut vid totalhaveri. Försäkrar du något för 600000 så räkna med minst 25000/år. Då pratar jag om UL.

    SE-VPK är till salu för 39000€ såg jag, ägs av Mellansels FK. C42 är en riktig "Volvo 240" bland flygplan. Och på Pilotmagazinet finns en riktigt fin Jodel SE-XEK för 160000 kr.
     
    Senast redigerad: 7 Maj 2021
    • Gillar Gillar x 1
  9. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Okej tack för alla bra svar!
     
  10. Olle#one

    Olle#one Medlem

    I senaste numret av EAA-nytt finns annonser på fyra olika flygplan

    Opus-3, en tvåsitsig canard, hembygge 365 000 SEK
    Cozy III, 3n tresitsig canard, hembygge 300 000 SEK
    Ikarus C42B, tvåsitsig UL-maskin 590 000 SEK
    Brügger MB2 Colibri, ensitsig UL-maskin, hembygge, nästan klar, högstbjudande
     
  11. Volare

    Volare Medlem

    Med nuvarande regler så är det billigare och enklare med UL än med X-klass. För att få sköta din X-klass själv så måste du ha eget underhållstillstånd från EAA vilket kräver kurs och två årliga tillsyner under översyn av byggaren eller tekniker. Såvitt jag känner till så kräver inte KSAK något motsvarande.
     
  12. Martenare

    Martenare Medlem

    Hur man än vänder och vrider på det så måste man ta med flygplanets inköpskostnad och värde i kostnadsberäkningarna.
    Om man inte flyger 100-tals timmar om året så blir det en stor del av kostnaden.
    Exempel:
    Köp av billigt flygplan för 100000kr:
    Om man lånar pengarna till en ränta på 3% kostar det 3000 kr om året.
    Flygplanet tappar förmodligen årligen i värde och när du säljer det 5 år senare så får du kanske 75 000kr för det. Då har du en värdeminskning på 5000kr / år.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Gamla flygplan har nog en ganska liten värdeminskning om ens någon. Beroende på hur mycket man flyger det såklart.
    Det bästa är att inte räkna så mycket, flyg och var glad. :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vanliga klubbflygplan som PA28 och C172 har ökat i värde de senaste åren.
     
  15. Fix

    Fix Medlem

    Vet inte vad billigaste är, men jag har koll på ett cirka vad en Mooney M20J 201 skulle kosta per år på ett ungefär.
    Med försäkring, hangar, 100h etc har jag fått det till ca: 100000kr sen tillkommer flygningen :)

    Fast andra sidan är man 2-3st så blir det billigare att flyga det än klubbens Cessna 172
     
  16. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    En SF-25 är nog svårslagen. För 100 000 kr (finns just nu på segelflug.de) eller ibland ännu lägre inköpspris, 12 l bilbensin i timmen, ingen kaskoförsäkrning och om man sen har del-66L -certifikat och gör alla tillsyner själv så blir det inte mycket pengar. Är man 2-3 st som delar på de fasta kostnaderna och sen stänger av motorn när det är termik så sjunker timpriset ytterligare. Men hangarkostnaden blir ju högre med längre vingar så har man möjlighet att dessutom bygg en egen måttanpassad hangar (eller överta en, det finns ju ett antal) så kan man nog få in det i en bra kalkyl. Det finns ju nån enstaka med fällbara vingar (https://fchj.de/flugzeuge-technik/sf-25-c-falke/).
     
Laddar...

Dela sidan