Jag tänker göra en flygresa till helgen och det ska ju bli riktigt varmt sommarväder. Om jag flyger högt så blir väl densitetshöjden stor? Finns det risk för ånglås i bränslesystemet? Hur ska man tänka? Har ni några tips eller varningar? Jag flyger en Atec Zephyr med Rotax 912 80 hk och har tänkt använda enbart flygbränsle. 91/96UL och eventuellt 100LL.
Som högst har jag flugit på FL130 i en Cessna 172 på 91/96UL. Inget ånglås, vet dock inte vad Zephyren har för egenskaper.
Om man använder AVGAS (och inte bilbensin) så är risken för ånglås i luften mycket liten, för att inte säga obefintlig. Största risken är faktiskt på marken när temperaturen är hög. Om det finns risk för ånglås så borde det stå i flyghandboken.
Tack! Ja, ånglås i luften är ju allvarligast. Jag googlade ju lite och läste bl.a. på sajten Boldmethod att det kan hända när man landat och vädret är varmt. De tipsar om att ta loss motorkåpan så att motorn får chans att kylas bättre. Är det något ni brukar göra?
Vad vore vitsen med det? Att undvika ånglås före nästa start? Om det inte är så att du har anledning att tro att just din flygplansmodell har speciella problem med ånglås så skulle jag helt släppa frågan. Jag har flugit i klubbverksamhet i 20 år och flugit mycket på höjd (FL 100). Jag har aldrig råkat ut för detta eller hört att någon annan gjort det - utom på marken med en flygplantyp vid mycket höga temperaturer och då stod det också i flyghandboken hur det skulle hanteras. Använder man bilbensin är det förstås en helt annan sak.
Ja, vitsen att kyla av motorn ska vara att man kan undvika ånglås och en svårstartad motor, om man ska starta kort tid efter att man stängt av. Ja, du har nog rätt, jag har bara läst om ånglåsproblem i samband med bilbensin. Ska kolla flyghandboken ändå, sen släppa det