Flygcertifikat privat

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av lord_zubat, 5 Juli 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. lord_zubat

    lord_zubat Ny medlem

    Halloj
    Jag var och tittade på flygdagarna som var i Borlänge i helgen och har ju haft intresse av flyg sen jag var liten. Har ofta flugit i Flight Simulator o dyl även om det ju klart är långt från äkta varan.

    Men blev så smått sugen på att ta ett flygcertifikat. I Borlänge finns ju Borlänge flygklubb bl.a. som tillhandahåller både certifikat PPL, UL och segelflyg. Jag tittade mest på UL då det verkade "billigast" för hobbyflygning. Men de promotade även segelflyg.

    Har ju obekräftade uppgifter att man ska kunna bygga vidare på ett flygcertifikat med UL eller segelflyg till LAPL eller PPL genom att läsa mer teori och skaffa sig mer flygtimmar, men är inte helt säker på om det stämmer.

    Det enda kruxet är ju ett möjligt medicinskt hinder. Har ju varit kraftigt närsynt sedan unga år, vet inte om det finns någon gräns för detta för att flyga privat. Har även upptäckts början på gråstarr i min ringa ålder på strax över 35 år. Man har sagt att en operation kan bli aktuell om besvären blir för stora, det mesta jag märkt är att jag blivit mer känslig för reflexer. Vet inte vad en gråstarrsoperation kan resultera i eventuella medicinska hinder för flygcertifikat eller inte.

    Går det att hitta begagnad litteratur eller annan information för att förbereda sig inför teorikurserna?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man måste gå utbildning för LAPL/PPL men man får tillgodoräkna sig viss tid från UL/segel. Reglerna är snåriga så jag rekommenderar att du kontaktar Transportstyrelsen och frågar.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Om din segelflygklubb har en TMG är nog kanske det smidigaste att ta ett LAPL(S) på den först och sen konvertera det till LAPL(A).
    Det är det enklaste för då behöver man inte göra teorin för LAPL/PPL på samma sätt.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Funkar den där sneakvägen fortfarande? Jag skulle nog säga att det är bra att göra teorin!
     
  5. Fix

    Fix Medlem

    Vad vill du göra?

    Flyga UL?, följd fråga, väger du mycket är kanske inte UL rätt?
    Flyga på natten?
    Vill du bygga på med IFR?
    Vad vill du flyga?
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det korta svaret blir: Ta provlektioner med olika flygplan!

    Ett längre svar är:
    Man kan börja med:
    SPL (segelflygcertifikat) med utbildning på segelflygplan
    SPL med utbildning på TMG (motorseglare)
    UL med utbildning på ultralätta flygplan, men snart även på nationella lätta flygplan
    LAPL(A) med utbildning på motorflygplan med begränsningar till enmotorigt och max 4 personer ombord
    PPL(A) med utbildning på motorflygplan (EASA-flygplan)

    Det går givetvis att kombinera hur som helst efter att man tagit det första certet, men några tips kan vara:
    Med UL först och samtidigt läsa teorin till motorflyg får du ett UL-cert och kan inom några år välja att gå vidare till LAPL(A) utan att göra om teorin.
    Med TMG först kan du lätt gå vidare till LAPL(A) utan att behöva göra mera teoriprov.
    Med segelflyg först siktar du mer på "sport" och tar "transport" i nästa steg.
    Det finns nästan inga flygklubbar som idag har flygplan större än de som man får flyga på LAPL(A) så PPL(A) behövs då i praktiken inte. Vill man senare flyga större (och mycket dyrare!) flygplan kan man ta PPL(A) senare.

    När det gäller kraven för synen måste nog en flygläkare svara efter att ha fått reda på just dina detaljer.
     
    Senast redigerad: 15 Juli 2022
Laddar...

Dela sidan