PPL Certificat spärrat

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av livaja77, 12 Juli 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Hej

    Blev nyligen godkänd på min uppflygning den 8 Juni.
    Fick tillbaka från transportstyrelsen någon dag sedan ett beslut på att spärra mig för utfärdande utav certifikat till juli 2025 med anledning av flygsäkerhet. De redogör inte deras kriteriet för vad de definierar som flygsäkerhets risk. Motiveringen är pga belastnings register men nämner inte hur detta medför att jag är en flygsäkerhetsrisk.
    Jag är en städad person med stabil inkomst, familj samt inga missbruk någonsin i mitt liv.
    Jag undrar vad som kommer hända med mitt nytagna PPL (A) certifikat? Hur kan jag hålla det levande tills dess att jag kan få mitt utfärdat?
    Tacksam för alla svar och tips vad de än må vara.
    Flygningen är en dröm jag uppfyllt nu i senare år sedan barnsben och känner tyngden att inte få flyga trots alla avklarade prov, att bli dömd utan en personlig intervju känns tungt.

    Med vänlig hälsning,
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Väldigt tråkigt för dig! Märkligt också att de inte kan ge någon motivering. Du råkar inte ha ryskt eller belarusiskt medborgarskap?

    Har du några brottsdomar på dig?

    Rent tekniskt borde du kunna fortsätta flyga i flygskolan som EK-elev eller med en lärare.
     
  3. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    hej,
    Jo det är just det att jag har brottsdomar på mig. Dock sägs inte hur jag som person kan vara en risk för flygsäkerheten pga att man har en brottsdom.
    Har någonstans insett att det är något jag får acceptera men undrade om jag kommer vara tvungen att göra om hela utbildningen igen eller om jag kan hålla det levande med PC tex

    tack för svaret

    Med vänlig hälsning,
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Det spelar ingen roll om du gör en PC eller inte eftersom du inte har en behörighet som kan varken gå ut eller förnyas.

    Jag tycker att du kan hålla liv i flygandet genom att flyga med en instruktör eller EK precis som när du skolat och sen 2025 kommer du kunna få ut ditt cert.
    De är säkerligen inte skyldiga att ge dig något exakt svar på hur du är farlig. Men har man begått ett brott är väl det här också ett sorts straff som man får sona.

    Kämpa på och håll dig på rätt sida lagen i fortsättningen.
     
  5. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Får man fråga vilket/vilka brott det handlar om? Som jag förstått det brukar nån fortkörning eller liknande inte vara något problem, utan det krävs lite värre grejer. Våldsbrott, rattfylla och opålitlighet i nykterhetshänseende gör ju exempelvis att lämpligheten att framföra en luftfarkost kan ifrågasättas, med all rätt.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är skit att TS numera inte gör den här kontrollen förrän certet skall utfärdas. Tidigare gjordes kontrollen i början av utbildningen (före första EK).
     
  7. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Hej,

    Svarar helst inte på domarna. Väntar 2,6 års fängelse efter att hovrätten ändrade tingsrättens dom från normal grad till grov. Något som jag idag ångrar innerligt och får stå mitt kast men hoppa hitta en lösning till att jag inte tappar min behörighet / certifikat.
    Tack för alla svar, de uppskattas verkligen.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Transportstyrelsen borde kunna meddela vad som händer med ditt certifikat. Du har ju klarat en uppflygning så din teori borde inte löpa ut.
    Men du har heller inget certifikat med en behörighet så det borde inte heller kunna löpa ut.
    Prata med dem och fråga vad som händer 2025 när du ska få ut certet.
     
  9. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Ok. Du har alltså begått ett grovt brott och dömts till 2,6 års fängelse. Du har enligt mig ingenting i luften att göra. Att du skriver att du själv inte förstår varför du är en flygsäkerhetsrisk säger ju också en hel del. Uppenbarligen saknar du respekt för lagar och regler och är därmed ingen lämplig pilot. Jag tycker detta är ganska självklart, det är ett stort ansvar att flyga och vi vill ha folk vi kan lita på omkring oss i luften.
     
  10. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Så du dömer folk efter vad som står på ett papper! Utan att träffa dem personligen.
    Jag blev dömd för att ha tagit en man på bar gärning i akten att våldta min 16 åriga dotter. Blev dömd för grov misshandel. Men antar att du och din moraliska kompass tycker jag skulle sitta och äta popcorn tills han blev klar. Enligt min mening har inte folk som du något att göra i luften !
    men tack för ditt svar. Uppskattas!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Fix

    Fix Medlem

    Ska man inte begära ut belastningsregister från Polisen för att få börja skola/EK längre?
    Dumt om man gör det vid senare tillfälle...

    Har för mig jag hörde något på skolningen att det där med utdrag från belastningsregistret hade att göra med att Clark Olofsson ville lära sig att flyga helikopter och gick igenom... Vet inte om det är sant...
     
  12. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jag är själv juridiskt utbildad och jag vet att man inte får 2,6 års fängelse för att "avstyra en våldtäkt" som du beskriver det. Du har uppenbarligen gått över gränsen rejält, både juridiskt och moraliskt. Lagar och regler är till för att följas och du verkar vara en impulsiv person med dålig självbehärskning och kort stubin, sådana personer vill man inte ha omkring sig i luften. Väldigt olämpliga egenskaper för en pilot. Inte mer än rätt att du nekas certifikat.
     
  13. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Skapade tråden för att få tips om hur jag kan hålla mitt certifikat levande, inte diskutera moral.
    Inte impulsiv av mig men beskyddande är jag.
    Du är väljer att namnge dig själv efter vad de flesta kan relatera till 2 olika Ghostrider karaktärer, ingen av dem besitter eller porträtterar moraliska personer på rätt sida av lagen. Kan bara anta att du valde namnet för att du idoliserar den ena eller de båda.
    Oavsett vad du tycker eller tänker om mig så har jag klarat alla krav för att inneha ett PPL certifikat och granskats av flera personer på vägen. Så förr eller senare kommer jag ha mitt certifikat, så vi ses o hörs i luften
     
    Senast redigerad: 24 Juli 2022
    • Gillar Gillar x 1
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tycker inte att diskussionen om lämpligheten hör hemma här. Den får TS ta ställning till. Men jag tror fortfarande att du måste kolla med TS vad som händer när de väl utfärdar certifikatet. Certet är ju bara ena sidan av myntet, den andra är din SEP-behörighet. Jag har svårt att tro att du bara kan börja flyga utan att åtminstone ha gjort en PC
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt EU-reglerna skall bedömningen göras när certifikatet utfärdas. Enligt de gamla nationella reglerna krävdes elevtillstånd före första EK och bedömningen gjordes då. TS har (med rätt eller orätt vet jag inte) tolkat det som att de inte får göra bedömningen i förväg ens på begäran. Eller så vill de bara inte.

    När det gäller UL-cert, däremot, så gäller fortfarande nationella regler och elevtillstånd krävs före första EK.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker att du skall avstå från att göra en bedömning av en någons personlighet när du egentligen inte vet någonting alls utom ett par rader från ett webbforum.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Andy

    Andy Ny medlem

    Låter klokt att höra med TS om vad du kan göra. Oavsett vad de har beslutat har de en serviceskyldighet som bl.a. innebär att lämna råd om hur enskilda kan tillvarata sina intressen.

    När det gäller beslutet så är utgångspunkten att myndigheter ska lämna en motivering (detta lyftes i tråden ovan). Undantag kan göras i vissa särskilt angivna fall, t.ex. för att skydda enskildas intressen. Även om motiveringen utelämnas i beslutet så är myndigheten i princip skyldig att lämna en motivering i efterhand.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan