Lära sig flyga

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av EEE, 10 April 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. EEE

    EEE Ny medlem

    Hejsan!

    Jag har ett par år kvar till 50, och har alltid varit ganska intresserad av flygplan och haft en tanke att jag skulle vilja lära mig flyga någon gång. För någon vecka sedan började Youtube mata mig med flygvideor, och tanken slog mig att mina egna förutsättningar knappast kommer att bli bättre med åren. En anledning till att det inte har blivit av hittills är att jag nog är ett gränsfall vad gäller att klara medical, framförallt på grund av migrän och kanske även astigmatism och ett par andra grejor. En tråd jag hittade på det här forumet lät väldigt likt mig vad gäller migränen, det är sällsynta anfall men med visst flimmer för ögonen det rör sig om. Det lät som det kunde gå igenom, så det är kanske inte omöjligt.

    Vad jag önskar mig är att lära mig flyga ett "vanligt" flygplan, och egentligen är tanken bara att jag vill kunna flyga runt lite över åkrarna här hemma vackra dagar. Jag har sett sedan gammalt att man i USA kan flyga verkligt ultralätta flygplan helt utan något certifikat. Nu upptäckte jag att även Tyskland har infört ett regelverk för liknande plan (max 120 kg) som visserligen kräver ett certifikat, men ingen läkarundersökning. Jag inbillar mig att det här hade kunnat passa mig rätt bra, men det är kanske för mycket att hoppas på att de tyska reglerna ska sprida sig hit? Finns det något sätt alls att flyga i Sverige utan att passera en flygläkare?

    Mvh, E
     
  2. EEE

    EEE Ny medlem

    Eller, om vi bortser från hypotetiska regeländringar eller flytt till Tyskland och tänker att jag ska försöka mig på den vanliga vägen för att flyga, så är det i första hand UL-B-certifikat som jag är intresserad av. Jag behöver då hitta någonstans som utbildar på det, och en flygläkare som första steg antar jag. Jag har förstås googlat lite men det är inte alltid man hittar information som känns helt uppdaterad på nätet. Jag bor närmast Eslöv där det finns en flygklubb, lite längre till Landskrona, men jag hittar inte att det finns UL-B på något av de ställena. Någon som har tips på utbildare i västra Skåne? Och flygläkare?

    Mvh, E
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det finns en stor klubb på sydkusten utanför Malmö - Söderslätts flygklubb (estt.se). De utbildar på både UL och till LAPL. Även Höganäs FK (nsf.se) har UL och PPL/LAPL. Det finns en ägarförening som var en UL-klubb tidigare på Eslöv. De har nog inte skolning men ett fint flygplan som kan vara intressant för dig när du är klar. Kristianstad (krfk.se) är inte heller så långt från Eslöv och de skolar på en Dynamic. De har säkert bra tips på vilken flygläkare du kan vända dig till också. Du behöver inte läkarundersökning förrän du ska flyga själv första gången så börja med lektioner och prova på först. Klubben kan förstås ha egna krav, många vill att man har ok från läkare innan utbildningen börjar.
     
  4. EEE

    EEE Ny medlem

    Tack för tipsen! Jag har liknande avstånd till de tre ställena, lite närmare och nog smidigast att ta mig till Söderslätt så jag ska börja med att kolla med dem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Mitt tips är du tar nån eller några provlektioner med både PPL och UL för att känna på hur det känns. Det är en del skillnader. En UL maskin är lättare och mer vindkänslig och skumpig än en tyngre PPL maskin, och ställer därmed högre krav på piloten.
     
  6. EEE

    EEE Ny medlem

    Det är säkert bra råd, jag har aldrig åkt med i en UL-maskin. Att jag siktar in mig på det har mest att göra med att det verkar kräva minst tid och pengar, både att ta certifikat och sen att upprätthålla det. Och så har jag tänkt att det skulle räcka för att uppfylla mina önskemål, är inte intresserad av att till exempel flyga längre sträckor på semester eller något sådant. Men jag förstår att man har större flexibilitet med ett "högre" certifikat, så värt att fundera på förstås.
     
  7. Fix

    Fix Medlem

    @EEE

    Vad väger du?
    Ska du flyga UL och ha med en kompis upp om du väger 95-100kg så är UL inget för dig.
    Lite skämtsamt men UL är ganska viktkänsligt och även en PA28 kan inte lasta hur mycket som helst.

    Men gör gärna lite provlektioner i UL och vanliga Normal klassade flygplan som Cessna 172/Piper PA28 så du får en uppfattning.
    UL B / LAPL eller PPL är nästa sak att tänka på.
    Beror vad du vill göra i framtiden.
     
  8. EEE

    EEE Ny medlem

    Jag väger 80 kg, give or take. Borde vara några färre :whistle:

    Jag har fru och tre barn, så inte ens i ett fyrsitsigt plan får hela familjen plats på en gång, med mina tänkta korta rundor hemmavid så tänker jag att det kan räcka att ta med en åt gången om det går. "Om det går" därför att i den andra tråden jag hittade, där det var en som också hade migrän, så hade han fått godkänt med begränsningen att han inte fick ta några passagerare :( Jag är fortfarande intresserad även om jag bara kan flyga ensam, men det och familjens övriga schema gör också att det minst tidskrävande alternativet verkar attraktivt.

    Well, jag antar att jag får börja med att få den där läkarundersökningen till stånd...
     
Laddar...

Dela sidan