Begära tillstånd för uppstart av motor, gör man det??

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av GhostRider, 7 Maj 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jag ser att det står i svenska flygfälts informationsblad att på vissa flygplatser skall man begära tillstånd innan man startar upp motorn... Gäller detta även för små enmotoriga plan eller är det för större maskiner bara? Tycker tornet att man är en idiot om man ropar upp och begär tillstånd för att starta upp sin lilla UL maskin? :)
    Hur brukar i så fall en sådan begäran låta? Ska man ropa upp och säga tex "Tornet, SE-XXX, begär tillstånd för motorstart" ? Eller bara "begär start-up" ?? Kanske dumma frågor men.. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Tja,

    Det är alltid bättre att fråga en gång för mycket jämfört med att inte fråga alls;)
    Hur du lägger fram frågan spelar inte så stor roll, så länge rätt budskap kommer fram. Så något enkelt som ”Tornet, XX-Xxx, *din position*, begär motorstart”. Om tornet vill ha mer information så kommer de fråga.

    Hoppas det hjälpte ✈️
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är sällan man behöver begära motorstart för VFR men det skadar inte. För IFR är det vanligare.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fick en reprimand för något år sedan när jag missat att kontakta Visbytornet vid flygklubben innan motorstart med vår 4-sits maskin. Flög IFR. Hade missat info om det. Har inte svenska flygfält men jag antar att det står där om det fortfarande gäller? Det var nytt för mig vid det tillfället.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För Visby gäller faktiskt start-up både för IFR och VFR och det står i SvF. Om det bara gäller för IFR så lär det inte stå i SvF. AIP-Sverige skriver att för IFR rekommenderas alltid start-up och att det är obligatoriskt vid vissa flygplatser.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Om det är väldigt kallt ute tkr då iaf jag att det är lite risky att slösa ström på att slå på radio och sända innan man startat motorn... Batterierna brukar inte ha stor reservkapacitet. Men men regler är ju regler...
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Reglerna kring uppstart vid IFR-flygning handlar väl primärt om flödeskontroll från Eurocontrol, dvs du kommer inte få tillstånd att starta motorerna om du ändå inte kommer bli ivägsläppt inom kort pga CTOT (Calculated Take Off Time, dvs ny avgångstid). Sånt existerar ju inte för VFR-flygningar, men vissa flygplater har lokala regler (pga miljö och buller kanske?). Har för mig att även Sundvall kräver startup-klaering för samtliga flygetyg...
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Kanske sent svar, men på min klubb ställer fallskärmsklubben ut en "trottoarpratare" vid våra hangarer när de är aktiva (flygplan/hoppare i luften).

    Vid det tillfället ska även vi som flyger vfr/ultralätt ropa upp tornet för motorstart pga närheten till hopparnas landningsyta.
    Då får vi vänta till alla är på backen igen innan motorstart.
     
Laddar...

Dela sidan