Vingglidning -> spinn ?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 10 Mars 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Efter att ha läst nedanstående trådar har jag lite funderingar kring vingglidning och spinn.

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=728&forumID=23
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=416&forumID=1

    Under min utbildning så fick jag lära mig vingglidning (med korsade roder) för att snabbt bli av med höjd. Har använt det tex inför landning om jag fortfarande har för mycket höjd kvar. Eftersom jag också lärt mig att korsade roder (från olämplig höjd) är farligt och kan leda till spinn så var jag lite skeptisk. Enligt min lärare så var det inga problem att använda det så länge jag hade tillräckligt med fart och marginal.

    Använder ni er av vingglidnining och i så fall vilka kriterier försöker ni uppfylla i så fall?

    Jonas
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Visst, vingglidning är en effektiv metod att bli av med höjd om man måste, t.ex. vid en nödlandning utan motor. Jag använder det normalt också vid sidvindslandning, dvs nästan vid varje landning.

    I övrigt vet jag få situationer då man måste förlora höjd snabbt. Ligger man så högt på final att gasavdrag inte räcker, tycker jag det är bättre att dra på och gå om.

    Däremot är vingglidning användbart i en del situationer. Jag brukar t.ex. ibland vingglida när jag vill visa en passagerare något på min sida utan att behöva göra en sväng.

    Men man skall vara medveten om riskerna. Jag gör det bara vid flygning rakt fram (reducerad risk för g-stall) och när hastigheten är minst 40 procent över normal stallhastighet vid aktuell vikt.

    En speciell form av vinglidning är ju topproder, som någon har nämnt, vilket gör flygplanet spinresistent.

    Hälsningar/Allan
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag ser inget hinder i att använda vingglidning som en normal del av flygningen.

    har bogserat en del med cub och pawnee och då gör man ofta ganska tighta trafikvarv för att bullra lite samt spara tid... och då tycker jag det är helt naturligt att vingglida på final för att göra av med energi..

    jag brukar också unvika att vingglida i sväng.

    När jag bogserar vill jag istället undvika att göra en inflygning så låg att jag behöver använda motor för att komma fram, dvs. jag gör alla landningar som bedömningslandningar, och då är det rätt vanligt att man behöver vingglida om man kommer aningen högt.

    något att tänka på är att fartmätaren visar för lågt vid vingglidning så om man nu ligger med marginal över stallfarten på mätaren kommer man ha större marginal i verkligheten.

    Dock skall man vara försiktig så att man ej överskrider Vfe eller dyligt.

    Jag tycker inte på de flygplanstyper jag flugit vingglidning är några problem så länge man sänker nosen samt noggrant scannar fartmätaren.

    att ha bra koll på vingglidnignar ser jag som en trygghet den dagen motorn lägger av.
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Man spinner inte av att flyga orent. Man spinner av att flyga för sakta...

    Att hastighetsmätaren alltid skulle läsa lågt skulle jag inte satsa mitt liv på. Antag att det bara finns ett statiskt uttag och att det sitter på den sida du glider mot... ?

    Vingglidning i sväng, vingglidning rakt fram... aerodynamiskt är det ingen större skillnad. Rent praktiskt kan man dock lika gärna branta på och dra om man ändå skall svänga. Dessutom roligare. Sen var det det där med farten igen, flyger man för sakta med för hög belastning kan man nämligen gå i spinn... ;)
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja jag kanske skall ta tillbaka uttalandet om att fartmätarn alltid visar för lågt.. på många plan jag flugit kan jag dock minnas att fartmätaren droppar avsevärt (går ner under stallfarten) vid kraftig vingglidning när man testat det på hög höjd men det e klart att det statiska intaget också spelar roll...

    nej det är sant.. igentligen är det ju samma sak att vingglida i sväng rent principiellt men jag tycker själv att det kan vara svårt att vingglida samtidigt som man skall bedömma svängen in till final. så jag brukar vänta med det tills jag gått ut rakt..
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag lärde mig vingglida när jag flög in mig på Bellanca 8 (den saknar klaff, så det var inte så mycket val!). Såvitt jag förstått är nyckeln att hålla ordentlig fart, dvs ner med nosen så att det aldrig går farligt långsamt. Jag ser alltså till att föra fram spaken ordentligt, och är medveten om att fartmätaren inte är helt pålitlig vid sådan snedanblåsning som det handlar om.

    Att vingglida är kul om det görs rätt. Man sjunker ju som ett piano! :e
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det viktigaste skälet till att inte vingglida i sväng är g-kraften. Vid 30 graders bankning ökar stallhastigheten med drygt 7 procent om man flyger absolut rent. Vid 60 grader med 40 procent.

    Flyger man det minsta orent (=vingglidning) ökar den dramatiskt mycket mer. Likaledes kan turbulens öka stallhastigheten väldigt påtagligt. Det gäller även lätt turbulens.

    Inträffar sedan stall i svängen, blir förloppet mycket häftigare än vid flygning rakt fram.

    Att "branta på" är inget som jag vill rekommendera om man inte har räknat noga först på vilka hastigheter som gäller.

    Hälsningar/Allan
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Ja, då visar hastighetsmätaren naturligtvis för lågt... jag vet inte hur jag tänkte där, men fort gick det och fel blev det! :blush

    Och med största sannolikhet är det, som Ejvind säger, precis vad den kommer att göra i en vingglidning. Murphys lag dikterar dock att man förr eller senare kommer att sitta i ett flygplan som i ett visst givet flygläge kan ge en för hög indikering... så jag vidhåller att man inte skall satsa sitt liv på att man alltid har mer fart än vad den visar.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Härligt att ha så många kunniga här i forumet. Tack ska ni ha för ert engagemang :tupX2

    Hade inte tänkt på vilken typ av vingglidning jag brukar göra. Men det brukar vara typ vänster skevroder+nosen ner+höger sidroder och jag antar det är den typ som nämns.

    Kollade tillbaka på det mjukis nämnde om tre kriterier för spinn ( http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=728&forumID=23#3048 ) och ser att mitt topproder borde hindra rotationsmoment i girled.

    Det jag tidigare funderat på som också var en orsak till frågan är om det tex är byig vind eller att jag råkar ut för en vindskjuvning. Är situationen mer riskabel vid en vingglidning jämfört med normal inflygning (tack för ert tålamod)? Finns det någon chans att jag ofrivilligt fyller de tre kriterierna för spinn?

    Typ, har jag större chans att klara mig vid en rak stall än om planet klipper åt sidan vid min inflygning? Eller är det kört oavsett vad?

    Med den lilla erfarenhet man har så är man ju lite orolig att man missat något vitalt eller har någon (ytterligare :blush) kunskapslucka, hela ämnet känns väldigt diffust, speciellt eftersom även många duktiga piloter verkar råka illa ut trots att kunskapen finns.

    I vilket fall som helst så måste jag säga att bedömningslandingar i kombination med vingglidningar (med TOPPRODER) bland det roligaste som finns på planeten :e!

    Jonas
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Vilken typ av vingglidning man gör bestämmer "vinden"-skeva alltid MOT"vinden".

    Att använda topproder gör man i en sväng,inte när man flyger i en rakbana.

    mvh /TOC
     
  11. allan.emren

    allan.emren Medlem

    1. Jag kanske får förtydliga det där med topproder. Det innebär att man t.ex. svänger åt höger genom att skeva höger. Samtidigt ger man sidoroder åt "fel" håll, dvs vänster. De samlade vektorerna på flygplanet gör då att man befinner sig längre från från spin, t.o.m. än vid planflykt.

    2. Om flygplanet är relativt välbalanserat (lika mycket bränsle på båda sidor), så är en stall rakt fram och utan vingglidning närmast en icke-händelse med ett normalt klubbflygplan. Men se till att sänka nosen (och ge gas) hur lågt du än är. Gör hellre en minuslandning än en vikning.

    3. Vingglidning på finalen vid sidvind är enligt min mening bästa sättet att få en stabil inflygning såvida inte flyghandboken för typen säger något annat. Jag vet att inte alla håller med om det här. En gång flög jag med en kontrollant som hade flugit J29 i flygvapnet. Han ville absolut inte att jag skulle göra så under PFT-n, så jag gick över till krabblandning. Och det är förståeligt. Det finns flygplan som blir rysligt instabila om man vingglider på final. När J29 provflögs första gången var piloten tvungen att ta den ur begynnande spin fyra gånger på finalen inför första landningen. Och många dödsolyckor med typen inträffade senare genom att vingglidning på final gav vikning och spin. Med klubbflygplan existerar inte den instabiliteten. Men att hålla hastigheten noga är a och o.

    4. Om du har is på stjärtpartiet, så undvik varje form av vingglidning och fäll inte heller ut klaff. Det kan ge stabilisatorstall, vilket gör att flygplanet sätter nosen rakt nedåt. Få du stabilisatorstall, kan den hävas genom att ge fullt höjdroder uppåt och fälla in klaffen. Men det kräver muskelstyrka, eftersom krafterna på rodret är mycket stora.

    Hälsningar/Allan
     
  12. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Angående vingglidning vid sidvind, så förespråkar min flyglärare att om man ligger högt på finalen i sidvind så ska man vingglida med nosen åt samma håll som vid vindupphållningen. Detta för att minska risken för snabba rörelser i girplanet, vilket om farten är för låg kan leda till en kvickroll d.v.s. att ena vingen stallar elakt.

    Jag kan i och för sig tänka mig nackdelar med detta. Man ju så att säga från vinden, exponerar undersidan av vingen för vinden och tenderar att driva i sidled. Det får man kompensera genom att öka sidroderutslaget mot vinden och därmed ökar vindupphållningsvinkeln jämfört med ren vindupphållning. Ni som eventuellt vingglider enligt ovanstående sätt, känns det inte konstigt att vingglida med en såpass extra stor vindupphållningsvinkel?

    Den andra nackdelen skulle väl vara att tappa-höjd-vingglidningen blir åt motsatt håll jämfört med den vingglidning man sedan gör vid utflytningen.

    Vad säger ni? Hur gör ni?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem


    Jag tror att din flyglärare vill göra sidvindslandningen svårare än det är.

    Andra alternativ är att han är ute efter snabbare sjunk per distans pga lägre grounspeed.

    Vilket som helst,om man läser haveriraporterna som sidvinden/byiga sidvinden har varit delaktig,hade det varit bäst att dra på....

    /TOC
     
  14. Towpilot

    Towpilot Ny medlem

    Har inte sett den här tråden tidigare. En vingglidning utförs ALLTID rakt fram och går ut på att snabbt förlora höjd utan att farten ökar dramatiskt! Att försöka med vingglidning i sväng betyder antingen att man är en komplett idiot, eller så vet man bara inte vad en vingglidning per definition är vilket jag tror är fallet med de flesta inlägg här där vingglidning i sväng diskuteras. Ejvind påstår ovan för två år sedan att han gör alla landningar med Cub och Pawnee som bedömningslandningar. Hoppas verkligen att han sen dess lärt sig varför det blev jävligt dyrt med alla cylinderbyten efter att han bogserat.
     
  15. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag måste Förtydliga mitt uttalande om bedömningslandningar under bogsering,

    När jag bogserar behåller jag givetvis motoreffekt på under nedflygningen för att unddvika chock-nedkylning men de sísta ca 200-300 foten brukar jag försöka planera så att jag når fram utan gas, Så vitt jag vet innebär inte detta något nämvärt ökat slitage,
     
  16. Kalle

    Kalle Medlem

    Nej, speciellt inte som farten ju redan är låg där så det blir inte lika mycket kyleffekt som vid nedflygningen.
     
  17. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag kan bara hålla med om ovanstående.
    Snacket om vinglidning i sväng tror jag härrör från de flygplantyper som har så mycket nos att man inte ser någonting framåt om man flyger normala trafikvarv. De flygs ju ofta in mot sättningspunkten i en kontinuerlig sväng och det har nog upfattats som en sorts vingglidning, speciellt om det blåst litet sidvind vid landningstillfället.
     
  18. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag ställer mig litet frågande till det här. Tydligen använder du en hemmagjord definition, tillverkad av dig själv eller någon annan.

    Någon officiell definition finns inte! Enligt lag så skall officiella definitioner finnas publicerade av Terminologicentrum. Någon definition av vingglidning finns inte där.

    Det betyder att var och en kan definiera efter behag. Och jag har valt att definiera vinglidning som ett stadigvarande flygtillstånd där flygkropppen bildar vinkel mot den ögonblickliga färdriktningen relativt luften, samtidigt som den främre vingen sänks och den bakre höjs.

    Detta är min hemmagjorda definition av vingglidning. I sväng betyder det att vinklarna räknas i förhållande till tangenten för rörelsen hos flygplanets tyngdpunkt relativt luften.

    För övrigt har definitioner inte så mycket med säkerhet att göra.

    Hälsningar

    Allan
     
  19. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej alla,
    De på forumet som har en bakgrund som segelflygare har väl fått glidning och kaning i sväng både demonstrerat för sig och prövat själva och överlevt...

    Lite intressant läsning på ämnet:
    http://www.av8n.com/how/htm/snaps.html

    MVH
    Patrik
     
  20. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Bra sida!
    Nej även om vingglidningar vanligtvis sker rakt fram så finns det vad jag vet precis som Allan sa ingen definition som säger att vingglidningar MÅSTE ske rakt fram.

    Jag skulle vilja påstå att man principiellt sätt KAN göra en frivillig vingglidning i sväng i syfte att öka motståndet utan att vara en IDIOT. (dock är det olämpligt att göra det med bottenroder)

    t.ex. skulle ett sådant tillfälle kunna vara att börja ge topproder och vingglida för att öka motståndet under sväng
    bas -> final om man är väldigt högt.

    Däremot är det inget jag personligen har gjort eftersom jag aldrig varit med om en situation där det varit nödvändigt, samt att det är ett onödigt svårighetsmoment att hålla på med på låg höjd.
    Jag anser givetvis heller inte att det är något som skall läras ut.
     
Laddar...

Dela sidan