Glasögon / Solglasögon (Briller / Solbriller)

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av dypen, 10 Juni 2008.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Hei, jeg støtter meg til dere igjen når det gjelder flygerelaterte spørsmål.
    :)
    Jeg bruker briller for å lese og til oppgaver som er i nær avstand.

    Når jeg har flygetimer må jeg ha brillene på og da trenger jeg progresive for å slippe å ta de av og på hele tiden.

    Når jeg først er i gang med brillekjøp, hva med briller som skifter farge etter lyset (solbrille-effekt).

    Har jeg behov for eller er det noen spesielle hensyn jeg bør ta i forbindelse med brillekjøp og valg av glass, glassfarge i brillene o.s.v. ?
     
  2. Ben

    Ben Ny medlem



    En optiker jag var hos sa att piloter har IKKE polariserande.
    PGA att et blir konstiga mönster i fönsret & man kan få synvillor.
    Men i småflyg (C172 osv) med plexiglas har jag inte märkt några
    problem.

    Själv har jag polariserad "CLIP ONS" till vanliga glasögonen.
    Dom är mkt billiga (~500kr )
    vad gäller färger vet jag faktist inte vad som är att föredra.
    Mina är bara lite "mörka" / svart
     
  3. FL95

    FL95 Medlem

    Jag använder ganska ljusa gulaktiga (ej polariserade) solglasögon.
    De skyddar tillräckligt mot starkt solljus samtidigt som de inte blir för mörka vid andra tillfällen. Den gula tonen gör att det blå diset filtreras bort en aning vilket ger bättre sikt. Polariserade glas borde också få denna effekten men de stjäl antagligen lite för mycket ljus.
    Se min profilbild, där har jag dem på mig.

    /Daniel
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det viktigaste skälet att ha solglasögon är att skydda hornhinnan mot UV-strålning. Vanligt glas (t.ex. bilruta) är ogenomskinligt för UV men plexiglas och polyuretanglas släpper igenom strålningen. Eftersom man dessutom flyger i tunnare luft, och kanske med ett reflekterande molntäcke under sig är risken för ögonskador starkt ökad. I första hand är det hornhinneskador och grå starr som lätt utvecklas av UV-belysning. En del ögonläkare hävdar också att makuladegeneration kan uppstå om man utsätter ögonen för UV-ljus.

    Det är alltså viktigt med UV-skydd. Fotokromatiska glas ger i allmänhet sådant skydd. Däremot finns det färgade glas med och utan UV-skydd. Se till att köpa hos en optiker för att vara säker (om där inte finns en klar varudeklaration).

    Varningen för polariserat ljus skall tas på allvar. Polarisationsförändringar inträffar när en fönsteryta är utsatt för spänningar. Det kan inträffa om man har icke perfekt passform, men även om temperaturen ändrar sig eller om det är olika temperatur på rutans in- och utsida. Så fenomenet kan uppträda plötsligt och utan föregående varning. För att förstå hur besvärligt problemet är, så titta med polarisationsfilter på en plexiglasbit som böjs och belyses med polariserat ljus. Både vackert och mycket farligt.

    Eftersom polariserande glas inte ger några fördelar vid flygning (utom när man skall land på en våt bana och har lågt stående sol rakt fram), så vill jag avråda från polarisernande glas.

    Hälsningar/Allan
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Dessutom blir LCD-displayer allt vanligare i flygplan idag. Dessa är polariserade. Vrider man på huvudet och försöker snegla på en LCD-display samtidigt så är den helt svart. Inte så praktiskt.
     
  6. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Se upp för flygplan där plexirutorna blivit ersatta med Lexan, detta ger samma festliga oljemönster på rutorna som man finner i större kärror om man bär polariserade solglasögon.

    Man får inte lika många fördelar som vid bilkörning, men man slipper en hel del reflexer i vindrutan och andra ytor. Detta leder till markant bättre sikt i flygplan med dålig "glareshield".

    Lyckligtvis vet LCD-tillverkarna om det här, och ser till att de polariseras i en riktning så att man inte under normal användning störs när man bär polariserade solglasögon. Jag vet inte hur det är med riktigt gamla eller udda instrument, men alla Garmin och Avidynes någorlunda moderna skärmar klarar polariserade solglasögon förträffligt. Du får vrida huvudet nära 45 grader åt sidan innan man märker effekten på allvar, och även då är det läsligt.


    Jag har flugit över tio år med polariserade solglasögon som standard. När jag flyger jetkärror så lämnar jag dem i väskan och använder ett par "vanliga" solglasögon. Den enda gången under den tiden jag behövt ta av mig mina polariserade solglasögon under en flygning, pga någon sorts problem, var under en flygning från Las Vegas McCarran (KLAS) till Los Angeles Int'l (KLAX) i en gammal Beech Duchess. Vi lyfte precis vid solnedgången och hade en makalös utsikt över bergen. Efter ca en halvtimmes flygning skruvade jag upp instrumentbelysningen en aning, och fick genast klagomål från min andrepilot. Han tyckte att det var för ljust och förstörde mörkerseendet. Vi rämnade in i en debatt om huruvida mörkerseendet egentligen är viktigt, fram tills jag insåg att jag hade mina solglasögon på mig i mörkret och hade satt på ganska kraftig belsyning :blush
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag vet att den här tråden är gammal men eftersom jag just upptäckte den och har lite gammal info vill jag gärna delge denna.

    När jag för några år sedan tittade på Randolph Sunglasses hemsida stötte jag på en varning mot att använda polaroidiserande glas i flygplan. Jag skrev till dem och bad om information om varför.

    Svaret på min fråga:

    Hi Carl,
    Thank you for your enquiry re Randolph sunglasses and polarized lenses. Polarized lenses are not aviation approved in New Zealand. As I understand it the reason is that sometimes the cockpit and / or the instrument panel are polarized and wearing polarized lenses makes these almost impossible to see.
    The most popular lens for flying is the Grey lens. This is worn by all the major Airforce Organizations in the world who wear Randolph sunglasses. The gray lenses is totally colour correct using no green tint, however to achieve this they lose about 2% of the UV protection making them about 98%. The other lens commonly worn by pilots is the AGX which does have green tint, is totally UV protective but has slight colour value alteration. Our Tan lens is most popular with glider pilots as it is high contrast and give great cloud definition.
    I hope this helps.
    Best Regards
    Ngaire Button
    Randolph New Zealand

    ---------

    Alltså, inget som motsäger tidigare inlägg. Bara mer information...
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    En flygarkompis (segelflyglärare) sa att han aldrig behövt några solglasögon. Men så åkte han på grå starr på båda ögonen också.

    För oss segelflygare som är glasögonbärare till vardags är det underbart med påhängda "Viklund-solbrillor" från mörka molnbasen ut i vrålsolskenet: vik upp/vik ner... Samma sak vid bilkörning in och ut ur tunnlar. Strunt i att man ser ut som en tysk turist;).
     
  9. dypen

    dypen Medlem



    Takk for bidragene her. :) Jeg har ved hjelp av denne tråden kjøpt meg nye briller i dag! Brillene er progressive, 100% UV stopp, refleksfri, fargeskiftende grå (grey lens). Jeg håper disse blir bra, blir spennende å se hvordan de er inn (cockpit) og hvor raskt de skifter farge.
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jeg er nysgjerrig på prisen. Fortell også om alle nytelser.
    (Håper glassen også viser röde oppgående piler for seilflytermikk...;) Da betaler jeg dobbelt!)
     
  11. dypen

    dypen Medlem

    Det er mulig du vet en del om dette, jeg håper det funker :)

    Prisen finner du her: http://www.specsavers.no/
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    Vad gäller de synvillor man kan få av polariserande solglasögon så är det framförallt diverse regnbågseffekter som beror på att plast (vindrutan) som innehåller spänningar (p.g.a. att den är böjd) har olika brytningsindex för olika polariseringsriktningar - det kallas ibland för "lambda-fjärdedelsplatta" inom optiken. Effekten blir att det uppstår regnbågsskimrande mönster som skiftar när man vickar på huvudet. Jag upplever ofta när jag kör motorcykel (visir + polariserande glasögon) att reflexer från mötande bilar skimrar och skiftar färg. Där överväger dock fördelarna.

    Ett annat problem är ju, som redan nämnts, att LCD-displayer använder polarisering och därför inte alltid funkar. Min erfarenhet är att polariseringen i displayen är lagd så att det i princip alltid funkar om glasögonen är vågräta, men om man vickar lite på huvudet så blir displayen svart. Har man fasta instrument så är det antagligen inget större problem, men min handhållna GPS, som jag brukar ha med mig och ha i knät, måste jag ibland vrida på för att se displayen ordentligt. Irriterande, men inte jättestörigt.

    För övrigt tycker jag såna där nördiga clip-on-glas man sätter på glasögonen (jag är glasögonorm) och som går att fälla upp och ner är jättebra, även om man ser ut som en idiot med dem uppfällda.:e
     
  13. dypen

    dypen Medlem

    Jeg presiserer, brillene jeg har kjøpt har ikke "Polariserende glass" :)
     
  14. steven

    steven Ny medlem

    som sagt...

    KÖP ICKE POLORISARADE SOLGLASÖGON

    RAY BAN AVIATOR II MED G-15 GLAS! DET GLASET ÄR SPECIELLT TILLVERKAT FÖR PILOTER.:tup
     
  15. Kalle

    Kalle Medlem

    Vad skriker du för, Steven?
     
  16. lh

    lh Ny medlem

    Tråden är förvisso lite gammal, men jag snubblade precis över ett informationsblad som FAA publicerat och som handlar om solglasögon för piloter.

    http://www.faa.gov/pilots/safety/pilotsafetybrochures/media/sunglasses.pdf
     
Laddar...

Dela sidan