Tips inför DK-navigering mottages

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av AnnaE, 15 Februari 2007.

  1. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Hallå! Det här var ju ett trevligt litet ställe! Jag har en fråga jag funderat på litegrann. Kommer snart göra en DK-navigering och jag tänkte kolla med någon om det finns några bra tips inför en sån här flygning. Vore kul att höra era erfarenheter!

    /AnnaE
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Örebro-Karlstad och hem.
    Jönköping-Visingsö-hem är ju bra annars när gräset funkar att landa på.

    Beror ju iof vart du utgår ifrån =)
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Såg att du kom från Stockholm nu, varför inte ta en sväng förbi Norrköping-Linköping och sedan hem ?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till forumet Anna!

    Vad trevligt att du tycker det! Sprid gärna budskapet vidare så att vi blir ännu fler som kan diskutera och utbyta tankar med varandra! :)

    När det gäller navigeringsflygningen har jag ett par generella tips. Det första är att den tid du lägger ner på planeringen medan du fortfarande är på marken har du igen mångfalt uppe i luften. Väl uppe i luften har du oftast inte så mycket tid för det då du ska flyga flygplanet samtidigt som du ska hålla uppsikt utåt och prata med trafikledningen.

    Mitt andra tips är att du gör en ordentlig kartrekognosering under planeringsfasen där du väljer ut brytpunkter och tydliga landmärken som du sen använder som referenser under flygningen. Här kan du med fördel placera dina sträckor i sidled så att landmärkena dyker upp på din vänstra sida. Där har du bäst sikt.

    Lycka till med flygningen!

    /Fredrik
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er!

    Jag började med PPL kursen i oktober vid Uppsala flygklubb. Gjorde min EK 11/2. Gjorde en DK nav i lördags (17/2). Såg att AnnaE hade lagt in det här ämnet i förra veckan men ännu inget svar innan jag skulle iväg. Synd, för det hade jag gärna läst :e .

    Hur som helst så kom jag ner på jorden efter en veckas lyckarus efter min EK då jag var ute på DK-nav i lördags.

    Flög och studsade Uppsala-Västerås-Skavsta-Barkaby-Uppsala. Det var riktigt svettigt och utmattande men väldigt lärorikt.

    Lite försenad och stressig avgång (pga av att min driftfärdplan tog mer tid än jag trodde) och första gången som jag var ute på riktigt i kontrollerat luftrum där jag behövde prata och LYSSNA, vilket jag haft ångest för (Uppsalatornet har varit öppet en gång vid utpassage från Uppsala för min del).

    Det blev nästan för mycket på en gång. Förstår att en del fortfarande efter flera års flygande inte vågar sig utanför kontrollzonen... fast egentligen är det jättekul.

    Det gick hyfsat förutom att jag jag bla navigerade bort mig efter västerås mot Skavsta (fast kanske var på väg mot Karlstad) men innan jag hann fixa situationen så ropade västerås ctrl upp mig och frågade om jag visste att jag flög åt fel håll :blush. Lite får jag skylla att jag blev klarerad till en annan utpasseringspunkt än jag räknat med. Men men.... De var riktigt trevliga snubbarna som satt i ctrl faktiskt. Insåg att jag FAKTISKT får fråga om jag missat något i klareringen, vilket jag gjorde angånde transponderkod :) . Skavsta var riktigt kul att landa på. En "riktig" flygplats! Barkaby kan jag säga var lite krånglig, speciellt om man kommer från sydväst. Det gäller att kunna inflygningsvägen ordentligt.

    Ett tips till er som inte gjort en längre DK nav än. Gör inte som jag och fixa allt på morgonen. Nop. Önskar att jag förberett allt några dagar innan och läst in mig på frekvenser, banor, kontrollzoner. Gärna torrnavigera lite. Be om instruktioner några dagar tidigare av läraren om det går, jag gjorde det kvällen innan men då var det lite försent.

    Jag kan nog påstå att jag skulle ha njutit och fått ut mer av själva övningen med lite mer förberedelse, speciellt när man e så oerfaren. Hur som helst så ser jag fram emot en ny nav utan all stress och osäkerhet. För det här var ju riktigt kul.

    /Jonas
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tja Jonas!

    Det låter som en lärorik flygning! :tupX2 Jag har själv funderat på att flyga till Barkaby framåt våren. När du kommer söder ifrån och in i Stockholm TMA, vilken flyghöjd tar flygledningen ner dig till då? Får du flyga runt Bromma CTR eller fick du klarering att flyga igenom?

    Har ställt lite frågor om just detta tidigare i den här tråden: http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=354&forumID=16

    /Fredrik
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Rutten låg på 2000ft (från Skavsta) Lidsjön-Corner-Sedan blev jag anvisad att gå in norväst utanför Bromma ctrl ner via Stäksjön på 1000ft sedan vidare in via Masten. Viktigt att hålla sig mellan E18 och E4 i trafikvarvet .

    Studsade på bana 24. Sedan fick jag stiga till 1200ft när man lämnat ATZ på väg mot masten.

    Det är ungefär vad jag kommer ihåg, det var så många intryck under så kort period. Är fundersam om jag fick en lägre höjd när jag kom in i Kungsängen men jag tror inte det.

    Kul att du frågade för nu var jag tvungen att gå igenom flygningen lite och fundera vad jag egentligen gjorde :h.

    Vänligen

    Jonas
     
  8. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Hej allihopa!

    Tack för era svar och många små bra tips! Jag ska försöka lägga dem på minnet tills dagen D då vi ska flyga DK :)

    DanielW: Visingsö har jag besökt med bil tidigare så dit skulle jag gärna kunna tänka mig att åka igen, fast den här gången med flygplan så klart! Norrköping och Linköping ligger ju på vägen när man kommer från Stockholmshållet så det är ju inte direkt någon omväg att studsa förbi där.

    Fredrik: Det där med noga planering verkar stämma för det har min flyglärare tryckt på flera gånger. Uppe i luften finns det så mycket annat som man ska koncentrera sig på. Det där med att ha landmärkena på sin vänstra sida var smart! Det ska jag tänka på när jag ritar ut färdvägen nästa gång.

    Jonas: Intressant läsning! Jag blir väldigt inspirerad av att höra vad du fått vara med om. Det låter verkligen som du hade en kul flygning. Var det mycket trafik på Barkaby när du kom dit?

    Använder ni något program när ni färdplanererar eller något annat som underlättar det arbetet?

    /AnnaE
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej Anna!

    Fanns ingen trafik på Barkaby när vi passerade. I mitt fall så har jag bara gjort driftfärdplan på papper. Men tänker nog använda något program senare när man bla är lite mer rutinerad. Tror att bla PocketFMS har stöd för färdplaner men har inte provat.

    /Jonas
     
  10. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    Hej Anna,

    Tror att du kan ha stor glädje av programmet Pocket FMS. Det är än så länge gratis men kommer så småningom att kosta en slant.

    Du kan kolla länkarna från min hemsida och jag har också skrivit en del här på forumet (aviate/navigering)

    m v h

    Jenny
    http://www.flygjenny.se/
     
  11. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Hallå Jenny!

    Tack för tipset! Det här är kanske ett program jag kan använda mig av när jag är klar med utbildningen och kan grunderna i färdplanering som ett rinnande vatten! :)

    /AnnaE
     
Laddar...

Dela sidan