Instruktörsutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av LeonL, 27 Februari 2007.

  1. LeonL

    LeonL Medlem

    Tjenare!

    Är det någon här som skulle tycka det vore kul att lära andra flyga?

    Jag har haft tankar i att bli instruktör (både praktiskt och teori) ett ganska bra tag, och undrar om det är någon som vet var och hur man smidigast och bäst blir en FI (eller liknande)? I och för sig så är det ett bra tag kvar innan jag får mitt CPL, men det är ju bra att få lite hum om hur det ligger till med FI-utbildningarna nu. :)

    Vad läser man för ämnen? Är det mycket didaktik och sånt?
     
  2. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag skall börja FI utbildning på backamo (flyguppdraget) om några veckor. För min del är det dock mest för att jag redan blivit garanterat lärarjobb efter sommaren.
    Mer om själva kursinnehållet lär jag kunna svara på snart,
    men vad jag vet är det iaf 2 veckors teori (både pedagogik/didaktik och faktakunskap/regelverk) sen självstudier några veckor och sist 4 veckors flygning, där man vad jag förstått planerar och genomför PPL-flyglektionerna en efter en.

    på hemsidan (www.flyguppdraget.com) finns kraven samt info, men man behöver iallafall inte ha själva CPL-certet för att bli lärare.
    dock är det hyffsat högt timkrav samt vad jag minns minst cpl teori.
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det här verkar ju intressant!

    Jag jobbar som flyglärare i Kalifornien och har länge gått och undrat hur man enklast blir flyglärare även i Sverige. Vore jättekul att kunna spendera somrarna hemma i Sverige utan att behöva ta uppehåll i flygandet. Har ju dock inga svenska cert så jag ska nog susa iväg ett mejl till folket på flyguppdraget och se vad de tänker.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Mjukis.

    Välkommen till forumet!

    Hur länge har du bott och jobbat som instruktör i USA? Har du planer på att söka dig vidare till något flygbolag?

    /Fredrik
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Tack för välkomnandet :)

    Jag har instruerat här i ca ett år, bara heltid i ett par månader dock. Jag hoppas kunna jobba med småflygplan så länge jag bara kan. Aerobatics är lite av en favorithobby, att flyga fram och tillbaka mellan flygplats A och B hela dagarna ger mig inte något vidare mycket... Tyvärr är det ju så att flyglärare osv tjänar makalöst dåligt i USA, så om jag inte hittar något bättre att syssla med får jag väl betala räkningarna med ett flygbolagsjobb förr eller senare. Hur är det med lönerna hemma i Sverige?
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om lönen skulle vara bättre så kan du tänka dig att fortsätta på den bana som du slagit in på nu, dvs som flyglärare?!
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Man vet ju inte hur man känner för saker några år in i framtiden, men om jag hade fått skälig lön hade jag nog inte ens funderat på att byta jobb. Flygläreriet är enormt givande ju. Man får flyga hela dagarna, ingen flygning är en annan lik, man får träffa folk från alla banor i livet och platser på jorden och vara med och guida dem genom en dröm, eller åtminstone genom en livsvändande upplevelse. Otroligt kul :e
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej Mjukis, kul att höra om ditt arbete i USA.

    Hur tycker du PPL utbildningen skiljer sig mellan Sverige och USA? Är det sant att den är lite lättare i USA? Har hört att man börjat utbilda för JAR cert USA också. Innebär det att man kan åka över dit och ta ett IR bevis senare?

    /Jonas, PPL elev Uppsala
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Nu vet ju nog du mer än jag om svensk PPL-utbildning... När jag lärde mig svenskt segelflyg var det precis när BCL skulle ersättas med JAR ;)

    Mitt INTRYCK från vänner och bekanta som skolat i Sverige är att den amerikanska utbildningen mot PPL är mer inriktad på regelverket, samt mer anpassad för USA ( konstigt va? ;) ). I Sverige verkar det som att eleverna får lära sig hur man gör en massa saker och sen vet man att det är så pga vad ens lärare har sagt. I USA är det ganska noga att man vet inte bara vilka instrument som måste finnas i planet för VFR-flygning, utan även att det är så pga listan som finns i 14 CFR §91.205. Så är det väl att leva i landet som älskar att stämma allt och alla.

    Sen VERKAR det som att man lär sig mer att handskas med ATC här i USA, eftersom vi använder dem nästintill hela tiden. Om man inte flyger på en färdplan så brukar man ju prata med dem och be om "flight following", dvs grundläggande radartjänster. Mer formaliteter helt enkelt. Som sagt, det här är ju bara intryck, jag har inte suttit i en svensk markskola på en herrans massa år, och då var det dessutom för segelflyg. Såna här saker lär ju dessutom variera från skola till skola i Sverige.

    Att det går att skola till JAA-cert i USA är alldeles sant. Det finns flera skolor som inriktar sig på det, närmast mig är väl SAA Flight Training i San Diego. De skolar här och sen skickar de sina elever till Sverige för uppflygning, mer eller mindre.
     

Dela sidan