IR-Teori på flygteoriskolan

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 12 Januari 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Funderar på att läsa IR-Teori till hösten på flygteoriskolan som är 2+2 veckor med hemmastudier mellan uppehållet.

    Är det någon som har erfarenhet av den kursen? Är nyfiken på vilka ämnen man läser och fokuserar på och hur svårighetsgraden/intensiteten är. Gärna hur man kan förbereda sig. Tips på var man kan/bör skola det praktiska. Andra tips är välkomna!

    Jag är osäker på om det går ihop med jobb och hur mycket ledigt man bör ta. LFK är billigare och erbjuder både teori/praktik och är lite mer utspridd över tiden men tyvärr är den lite längre bort. Jag vill gärna ta teorin först och sedan börja skola när alla prov är skrivna hos luftis.

    Vänligen

    Jonas
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Flygteoriskolan har ju väldigt gott rykte så du blir säkert nöjd med upplägget där.

    Jag tog själv min IR på LFK och tyckte att det fungerade utmärkt. Klubben är nog en av Sveriges bäst organiserade och allt flyter smidigt där. Och visst är det bra att kunna köra både teori, praktik och simulator på samma ställe. LFK:s simulator (FNPT) är ju också väldigt fin och där kan man ju pressa ner totalkostnaden en del, plus att sim-passen ger mycket bra träning.

    Mitt tips för kursen är att vara metodisk. Det är ju rätt omfattande teori så jag körde bokvis. Såg till att jag snappat konceptet i varje delkurs innan jag gick vidare till nästa. Sedan höll jag kunskaperna aktuella med instuderingsfrågor medan jag läste vidare. Före provperioden repeterade jag mycket frågor och läste om områden där jag visade mig svag.

    Jag upplevde frågorna på AGK (aircraft general knowledge) som rätt konstiga och snett inriktade. Alltså att många frågor riktade in sig på områden som aldrig blir aktuella för en småflygplanspilot. T.ex massor med frågor om Flight Director, FMS och yaw damper. Det blir ju så eftersom IR är en del av ATPL. Nu skrev jag 2006 så det kan ju ha ändrats sedan dess.

    Jag komprimerade all läsning till en tremånadersperiod och såg till att ha skrivit färdigt inom den perioden också. Jag började alltså inte läsa på allvar förrän efter halva kursen. Det passar inte alla men för mig funkade det bra. (Äh, naturligtvis läste jag även på FÖRE lektionerna men det är väl rätt självklart)

    Eftersom I-teorin är så stor del av ATPL kanske du borde överväga att istället läsa ATPL-teorin. Den är rätt mycket dyrare men om du har framtidsplaner inom flyget kanske det vore idé. Man får tyvärr inte tillgodoräkna sig något från I-teorin om man vill läsa ATPL i framtiden nämligen, så det blir mycket repetition i så fall.

    Att ta IR anser jag vara mitt största steg inom flygandet och min kompetens och säkerhet i cockpit tog ett jättekliv. Du kommer säkert att gilla det här, lycka till!
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    För min del är det bara PPL+IR som gäller (eventuellt ME om jag vinner på lotto och skaffar mig en egen Jet :tupX2). IR-kursen verkar verkligen kul och nyttig!

    Tack för info om LFK! Önskar jag bodde lite närmare då skulle det vara lättare att välja.

    Funderar på om det blir tufft i Stockholm med intensiv korvstoppning (6+5+6+5 dagar) jämfört med helgupplägget i Linköping (7*3 dagar). Det som talar för Stockholm är att det är nära och dessutom att man får teorin avklarad snabbare om man vill göra den innan den praktiska skolningen.

    Får se om det blir LFK istället eftersom det verkar mycket dyrare på andra ställen som är mer inriktad på komersiell verksamhet. Jag tror man måste betala moms ovanpå kurspriset för teorin (som redan är ett par tusen dyrare) på flygteoriskolan om man inte skolar praktiskt på en momsbefriad skola. Ett alternativ är ju att läsa teorin i Stockholm och flyga intensivt några helger hos LFK när man är klar med teorinproven antar jag.

    Några fler frågor:

    -Läste ni flera ämnen parallellt?

    -Hade ni ett skolprov efter kursens slut eller typ vid varje träff?

    -Hur var uppläggen på luftisproven? Fick man skriva ett ämne i taget som vid PPL efter kursens slut?

    -Hur tyckte du svårighetsgraden var och hur upplevde du kurslitteraturen jämfört med PPL materialet? Jag hade hellre läst välskriven engelsk PPL teori än den enligt mig många gånger bedrövliga litteraturen vi hade under PPL kursen.

    -Hur mycket djupare gick man i tex meteorologi och AGK? Stämmer det att del elektroniklära ingår?

    (sorry, det blev en del frågor)

    Vänligen

    Jonas
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Lektionerna på LFK var lite blandade men i stort sett gick de i block. Vi gick igenom några ämnen i taget och gick sedan vidare till andra. Det är ju rätt omfattande så det går naturligtvis inte att gå igenom allt på lektionerna ändå. Jag vill minnas att vi skrev några "diagnostiska prov" i några ämnen.

    Eftersom man läser mycket på egen hand bestämmer man själv när det är dags för skolprov.

    De skarpa proven gjorde man i block. Man kunde bestämma själv vilka prov som skulle ingå i varje block. Jag gjorde 4 i första blocket och då var det enligt gamla systemet så allt var samma dag. Sedan kom datasystemet och då var ett provtillfälle 2 veckor så jag kunde skriva ett par per dag. Jag tror det är så det funkar nu också.

    Svårighetsgraden på IR är ungefär lika med ATPL skulle jag vilja påstå. Har du läst på universitet har du inga som helst problem. Omfattningen skulle jag bedöma som en termin på handelshögskolan.

    Kursliteraturen vi använde på LFK var Oxford och jag tycker den lämnar en hel del i övrigt att önska. Det märks ganska tydligt att författarna till många böcker inte har engelska som modersmål så språket blir ofta konstigt. Många redigeringsmissar med t.ex. felaktiga figurhänvisningar till följd.

    Det mest upprörarande är nog inte att böckerna är lite dåliga utan att detta förmodligen är bland det bästa som finns. ;)

    Man går rätt djupt in i met och det är väldans intressant. I AGK är det mycket detaljkännedom. I princip "mutter och skruvnivå", vilket kan kännas onödigt ibland eftersom ingen lär släppa mig i närheten av ett gyro med en skruvmejsel i näven ;). Det ingår en ganska grundläggande el- och elektroniklära så har du sådana kunskaper är det stor hjälp. Fast den hör till de mindre komplicerade ämnena så den är inte tung även om du inte läst det tidigare.

    Detta är mina, högst personliga uppfattningar med utgångspunkt från mina förutsättningar. Lycka till med din IR!!!
     
  5. joma

    joma Medlem

    Mycket intressant och bra information!

    Men vilka ämne läser man i IR-teorin? Vad skiljer mot ATPL?

    Linköping verkar vara en väldigt vettig skola.
     
  6. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, detta är ämnena i IR-teorin;
    *Law - Air Law
    *Aircraft General Knowledge :
    Ins - Instrumentation
    Sys - Airframe & Systems
    El - Electrics
    *FP - Flight Planning
    *Hum - Human performance
    *Met - Meteorology
    *Nav - Navigation
    *OP - Operational Procedures
    *Com - Communications

    Läser den själv just nu i Lkp, mycket bra.
    Vill bara kommentera böckerna med att det i dessa finns en del sak och syftningsfel vilket gör läsningen rätt underhållande ibland.
    Vi har påpekat en del fel i ex. Comm, vilka författarna har erkänt är fel och skall rättas till.

    mvh / Mats B
     
  7. joma

    joma Medlem

    Kollade böckerna på Transair.
    Använder ni båda böckerna inom Flight Planning och Navigation?
    Det finns två bäcker om resp. ämne.
     
  8. Peo

    Peo Ny medlem

    Här kan man hitta "learning objectives" för ATPL, CPL och IR:

    http://www.jaat.eu/licensing/jar-fcl_objectives.html

    Jag har inte läst igenom annat än IR-delen när jag själv genomförde denna, men baserat på diskussioner med vänner som genomfört ATPL-teorin så skiljer det ganska mycket. Vissa ämnen gräver man betydligt djupare i i ATPL än IR och det kräver därmed betydligt större arbetsinsats.

    Sedan kan jag inte annat än instämma och rekommendera LFK's IR-kurs. Jag är kanske inte helt objektiv i frågan, men jag tror att man inte får en mer prisvärd kurs någon annan stans.
     
Laddar...

Dela sidan