Så mycket kostar ett UL-certifikat

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jocke, 15 Juni 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har sett en del som undrat över hur mycket det kostar att ta olika cert och även en del uppskattningar. Eftersom jag nyligen tagit cert för UL-B och hämtat ut det idag hos mitt lokala postombud, så har jag färska siffror på de olika kostnaderna för certet, vilket kanske kunde vara av intresse för de som funderar på att ta UL-cert.

    Fasta kostnader äro:
    Läkarundersökning: 2255:-
    Utfärdande av elevtillstånd: 260:-
    Årsavgift elevtillstånd: 540:-
    Grundavgift för utfärdande av medicinsk intyg: 600:-
    Språktest engelska: 500:-
    Utfärdande av flygcert: 600:-
    Årsavgift för cert X 5: 2700:-
    Teoriprov, radiotelefoni 985:-

    Summa fasta kostnader: 8.440:-

    Kommentar: jag gjorde nybörjartabben att kolla i telefonkatalogen efter ställen där man kunde göra läkarundersökning och hittade "Flyg & dykmedicinskt centrum" på Sabbatsberg. De var ungefär dubbelt så dyra som andra flygläkare, har jag förstått i efterhand. De pysslar visst mest med trafikflygare.
    Vidare kan man snåla in på engelskt språktest om man tänker hålla sig inom rikets gränser. (Tråkigt!)
    Om man segar och tar mer än ett år på sig, vilket många gör, så tillkommer 540:- i årsavgift för elevtillståndet.

    Teorikursen jag gick kostade 9000:- inklusive litteratur. Där ingick inte kurs i radiofraseologi utan den gick lös på ytterligare 800:-. Dessa kostnader kan säkert variera mellan olika skolor.

    Summa teorikurser: 9800:-

    Sen tillkommer naturligtvis den tunga biten - flyglektionerna.
    Hur många lektioner man behöver är ju högst individuellt. Det finns tydligen en tumregel som säger att det går åt lika många timmar som man är år gammal. Jag vet inte; jag behövde ungefär 30 timmar (42 år gammal), vilket är rätt normalt, vad jag förstått av min flyglärare; han gissade på runt 30 för min del redan i början av utbildningen. Om man vill snåla maximalt hade man kanske kunnat skippa några lektioner, t.ex. vissa navlektioner, men då gäller det att man får läraren att gå med på det - de flesta verkar köra enligt ett program där vissa saker ingår. Hur som helst är det säkert bra för självförtroendet att ha lite långflygning i bagaget när man ska ut på egen hand och jag tror det är värt det. Annars handlar det ju, enkelt uttryckt, om att lära sig landa. Är man begåvad går det säkert fortare - jag tror jag är ungefär genomsnittsmedelmåtta i det avseendet. Absolut minimum är dock 20 timmar.

    Hos Swedish Ultraflyers i sthlm kostar en timmes lektion 375:- i lärararvode och 755:- i hyra av plan. Summa 1130:-/timme, vilket för min del innebar

    Summa flyglektioner: ca 34.000:-

    Summa totalt: 52.240:-

    Det var lite mer än jag trodde när jag började, framförallt var det en massa fasta avgifter som jag inte hade koll på, samt att radiodelen inte ingick i teorin. Dessutom hade det nog gått att få ner antalet flyglektioner något om man skolar på ett optimalt sätt. För mig hade det inneburit att skola ganska intensivt, 2-3 ggr i veckan. Tyvärr är det ju svårt att få till i praktiken, pga väder, jobb, lärarens tillgänglighet och annat. Jag tyckte man blev lite smårostig redan efter en veckas uppehåll och vid längre uppehåll (som ju lätt inträffar) så upplevde jag att det gick en del tid åt att "komma tillbaka". Hade nog kunnat spara in kanske 5 timmar på det viset, men det är svårt att säga i efterhand, särskilt som det är svårt i praktiken att få till en helt optimal skolning.

    Slutsatsen är att man nog ska räkna med runt 50 papp för ett UL-cert om man inte har tidigare flygerfarenhet och är "normalbegåvad".
     
  2. Ogge

    Ogge Medlem

    Dyrt!! :X
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Bra artikel!

    Guld värd för den som vill börja flyga.

    Kan väl inflika att minimitiden för att få flyga upp är 20 timmar. (Men med tumregeln ålder=antal blir det väl sällan aktuellt ;) )

    Det må verka vara mycket pengar men ändå bra mycket billigare än normalklass. Vad ligger ett sådant på nu, 90 papp?
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Till skillnad från dig fick jag betala 500:- (!) för läkarundersökning och samtliga prov ingick i teorikursen (som för övrigt kostade 1600:). För de praktiska lektionerna fick jag betala 900:-/h inklusive arvode och jag skolade sammanlagt 27h. Mitt cert gick på allt som allt ca 30000:-, så visst kan man få det rejält mycket billigare. :laugh
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Var skolade du? Och när? UL-utbildningen har ju tyvärr blivit betydligt dyrare på sistone.

    Dels har ju moms tillkommit på flygbränsle för nåt år sen, vilket gjort att man varit tvungna att höja priset för flyglektioner - innan dess var det visst betydligt billigare.

    Sen har ju obligatorisk radiobehörighet införts - där sparde man ju tidigare en tusing i provavgift plus kursavgift. Dock åker ju alla som ska förnya sina cert på att gå kursen för att få prata radio - vi hade en drös "gamlingar" med cert som gick kursen med oss.

    Och var läkaren du gick till auktoriserad flygläkare? 500:- lät billigt för en sån. Har för mig att man kan gå till vilken allmänläkare som helst, men då gäller inte medical internationellt. Fast om man ändå inte gjort radioprovet på engelska och tagit språktestet kan man ju lika gärna nöja sig med medical som bara gäller i Sverige.

    Men 1600:- för teorikurs lät ju billigt och bra! Du kan inte ha betalt för mycket mer än böckerna i så fall. Den kursen sparde du en rejäl slant på, jämfört med mig. Om det fortfarande är lika billigt, och radiodelen dessutom ingår, så kan man ju få ner kostnaden med över 8000:- bara på den posten. Och ärligt talat - teorikursen var ju ingen rocket science - jag hade kunnat tillgodogöra mig den på distans lika gärna, så den kostnaden kändes faktiskt rätt tung.
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag gick teorikursen hos NAFK i Norrköping under slutet av 2007 och skolade hos dem under 2008. Radiobehörighet (såväl allmän som nationell) ingick naturligtvis i teorikursen och ja, det var en auktoriserad flygläkare vars namn är Anders Svensson om jag inte minns helt fel (bor i Linköping). :tup
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Anders är en strålande läkare. Han driver barnläkarklinik i Linköping och har alltid varit extremt billig för piloter. Så billig att skatteverket lär ha ifrågasatt hans prissättning :tupX2. Att han fortfarande håller på är väl ett bevis för att han inte gjort något fel för skatteverket är ju inte att leka med...

    Han är klass I-läkare (AME) så intygets giltighet är det inga som helst problem med. (Och så han väldans trevlig också, och pilot förstås...)
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Det låter som att jag flyger till Linköping nästa gång det är dags att förnya mitt medical. :tup

    Och med det humana priset för teorikursen innebär det att totalen hamnar på typ 10.000 plus kostnaden för flyglektioner. Som sagt, jag tror att timpriset höjdes för ungefär ett år sen, men det kan säkert variera mellan olika klubbar. Det verkar ju dock som att man kan räkna med runt 30 timmar, oavsett om man är 18 eller 42, såvitt jag förstår.
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Har man gott om tid,
    vill man ha "mer flyga" för pengarna,
    vill man bli en bättre flygare(!),
    vill man vidga vyerna på fler sätt att flyga,
    då tar man segelcert och billig motorseglarbehörighet innan man börjar med dyrare skolning.
    Prisvärt! Långt ifrån 50.000 spänn tillsammans för S, TMG, UL-B.
    (Dessutom får man njuta av skillnaden mellan sport och transport.);)
     
  10. Ogge

    Ogge Medlem

    Mitt TMG-cert landar allt som allt på ca 18k. :)
     
  11. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag har nu fått ut mitt certifikat och det blev lite dyrare än Jockes. Närmare bestämt 70 kronor mer...

    52 310 kronor.

    Detaljerad redovisning.

    Nu har väl Transportstyrelsen höjt avgifterna så vad delen under Elevtillstånd kostar idag vet jag inte, kan inte hitta några priser på deras hemsida.

    Det har tagit ett knappt år att bli klar med certifikatet och kostnaderna sprids ut på året. Man behöver alltså inte ha 50 000 på sparkontot för att ha råd.

    Tråkigt nog är det ganska dyrt i slutet av skolningen. Den månaden skolar man ganska mycket (för nästan 10k för min del) och certifikatavgiften (5 000) kommer. Ska man dessutom bli medlem i klubben så kanske man måste betala en större summa i delägarskap. Allt detta när man så snabbt som möjligt vill beta av sina 10 timmar så man får ta med passagerare.
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    GRATTIS!!! :tupX2
    Har du slantat upp för medlemskap i klubben och sånt också, så du kan börja flyga på riktigt? Det är ju en fet utgiftspost det med...

    Vi får samla ihop ett gäng och åka iväg tillsammans till nån trevlig destination nån dag. Har snackat om Visingsö med några andra i klubben.

    Tips: Stegeborg är en trevlig destination, tar väl nån timme i varje riktning. Bra destination när man vill bygga flygtid. Dra med dig nån annan nybakad i varsitt plan - så gjorde jag och en flygkompis förra sommaren. Glöm inte att boka bord på hamnkrogen i förväg om du vill käka där. Det hade inte vi tänkt på, vilket innebar att jag var tvungen att fjäska en massa för servitrisen. Enklare att boka. ;)
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Med färska beräkningar klarar vi VSFK i Johannisberg Västerås och Köpings FK. total utbilldning med alla avgifter för sntteleven ca: 30 tim runt 30 000Kr
     
  14. W2k

    W2k Medlem

    Jag är strax klar med mitt PPL(A) och har hållit väldigt noga koll på alla kostnader längs vägen, så jag kan snart bistå med en färsk uträkning för PPL(A). Preliminärt skulle jag säga att det landar på ungefär det dubbla mot de UL-B som räknats med ovan, men så är ju den största delen flygtimmarna.
     
  15. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Vad kostar teorin (kurs resp. böcker) samt flyglektion per timme?
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi betalar endast för bokpacketet från KSAB men ingen kostnad för att gå kursen
     
  17. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Alltså betalar ni under 600 kr/h totalt för flyglektionerna (plan + lärararvode)?
     
  18. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Tog själv UL-cert i Köping i vintras och hamnade på ca 35000kr, men det beror ju lite på vad man räknar in. I det priset är ALLT inräknat (ok, inte svenska flygfält och nån karta som jag köpt utanför teoripaketet).


    Å andra sidan får man ju verkligen betala ALLT, dvs certifikatavgift, läkare m.m. så 35000kr är betydligt mer realistiskt, och även i underkant av spektrat. Jag flög upp efter ca 21 timmar så speciellt mycket billigare blir det inte.
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hej Jocke
    ett fel i din redovisning är att du inte kan lägga till utlösen av 5 år förbetalt cert i utbildningskostnaden. Detta är kostnader för att hålla certet och är fritt att välja 1-5 år

    Transportstyrelsens avgifter och radioexamination är oundvikliga och lika för alla.

    Men
    Flygläkare i Västerås kostar 1500 kr
    Teorikursen är gratis, böckerna UL paketet från KSAB till självkostnad
    Flygplanet kostar 500 kr/ månaden + 450 kr/tim 4 månaders flygning och 30tim = 15 800 kr
    Medlemsavgift studerande upp till 20år 600 kr
    Medlemsavgift övriga 1200 kr

    Efter färdigt cert flyger vi för abbonemang 500kr/månad 360 kr tim. Vi flyger en Zephyr med 100 hk rotax som kom ny i sep 2008 med cruce 120 kt
     
  20. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Det var så länge sedan jag tog mitt UL-B-cert så det är ingen mening med att redovisa kostnader. Men tidsåtgången kan ju vara intresant.

    Skolning inklusive uppflygning blev 43 h , det blev 347 landningar.

    Orsker till att det blev detta kvantum är ålder, började vi 45 år.
    Problem i klubben som gjorde att det blev utdraget på tre sommrar, 22 månader från första flyglektion till uppflygning.
    Det blev ett byte av lärare. Det var en sporrhjulskärra som användes.

    Hade man gjort det på en sommar, med en lärare och med noshjul hade lektionstiden säker blivit klart kortare. Åldern var det inget att göra åt. Lärarens vikt har också betydelse. Under skolning med lärare gick det åt 6 - 7 minuter per landning. Utan lärare vid EK-landningarna gick det åt 4 - 5 minuter. Snabbare stigning ger ett kortare trafikvarv.

    Tyvärr blev det ingen skolning på vintern. Så vinterbeteendet fick jag lära mig på egen hand. Jag tror det är värdefullt att få göra en del av skolning och navigation under vinterförhållanden.
     
Laddar...

Dela sidan