Smidigaste vägen till IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av magnusl, 26 Juli 2009.

  1. DanielW

    DanielW Medlem

    Du kan inte skriva proven i Sveriga om du inte har gått en Svensk utbildning. Studerar du i England så ska du skriva proven där.
     
  2. magnusl

    magnusl Medlem

    För att röra till det ännu mer...:q vilka är då de formella kraven på att man genomgått en IR-utbildning (teorin alltså)?

    Skulle man kunna läsa ATP(L)-teori på TFHS och sedan skriva proven hos en provförrättare någon annanstans i Sverige? Naturligtvis vill man då så långt det går hoppa över de kapitel som inte berör IR.

    Eller då har man inte genomgått en IR-teoriutbildning på rätt sätt? Alla teoriutbildningar inom flyget har väl ett minimikrav på närvaro - det kommer man väl inte undan?
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Läser du ATPL teori måste du även genomföra hela ATPL examinationen, det går inte att bara skriva vissa delprov, utan det blir allt.

    Och nej, du kommer inte undan någon närvaro även fast du enbart vill få ut ett IR genom din ATPL teori.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    De håller på att starta upp just nu och är inte riktigt officiella och marknadsförda än. Mest jag som haft kontakt med en av delägarna som varit CGI på en annan skola :sneaky.

    Tror de har fått FTO status precis. De har en webbsajt under uppbyggnad som de precis lagt upp men den verkar ha hängt sig sista dagarna (http://www.europeanflight.se). Så prova lite senare. De kommer främst satsa på typeratingar, men även även andra kurser som tex ATPL och IR.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för infot!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lite nyheter.

    Nu finns det möjlighet att läsa IR-teori vid Kristiansstads och Eslövs flygklubb.

    http://www.krfk.se/utbildn/praktik/ir.htm

    http://www.eslovsflygklubb.se/

    Praktisk skolning sker i Eslöv.

    Just nu ser priserna ut som nedan som jag fått av läraren. Dock finns det risk att de höjs när/om undervägsavgifterna kommer.

    Simulatorn är 500.- per timme.
    Flygplan med lärare (C172) 1500.- per timme.

    20x500= 10,000.-
    30x1500= 45,000.-
    ----------
    Summa 55,000.-

    Har även kollat upp Ljungbyhed. http://www.ljungbyhedsflygklubb.se/
    Enligt skolchefen kostar det 1300/h med lärare. Ingen simulator där så summan hamnar på 65000. Det gick dock bra att göra Simulatordelen på annan skola om man ville.

    Själv så läser jag redan på IR-teorin på flygteoriskolan, men hade inte haft något emot att läsa teorin lite utdraget om det fanns på någon klubb i närheten. Funderar dock på skolning nere i Eslöv.

    En nyhet ang. IR-teorin är att man plockat bort några ämnen till. Bla electrics, de-icing och yaw damper. De är nu totalt sju ämnen/böcker.

    Jonas
     
  7. Simple Man

    Simple Man Medlem

    På Airways flygutbildning bromma kostar IR 158 000:-

    "Utbildningen för instrumentflygning enligt IFR, omfattande 55 timmar flygning med instruktör i dubbelkommando. Första delen, ca 40 flygtimmar skolar du i simulator och enmotorflygplanav typen DA 40 Diamond Star. Därefter 15timmar tvåmotor, DA42 Twin Star."
    ( http://www.airwaysflygutbildning.se/pdf/atpl_tfu_2009-swe.pdf )
     
  8. DanielW

    DanielW Medlem

    Fast detta är ju IR för MEPL, vill man bara ta IR för SEPL så lär det bli billigare och annat upplägg.
     
  9. Simple Man

    Simple Man Medlem


    Exakt, det är tom IR för båda SEPL o MEPL.
     
  10. Cry

    Cry Ny medlem

    Hej!

    Har precis pratat med folk och lärare, det kommer att vara IR teori i Eslöv och även Landskrona, med flygning på resp orter. Dessutom finns simulator att tillgå. Detta är uttryckligen anpassat för "vanligt folk" som har jobb mm, och inte tänkte bli yrkespiloter, men vill kunna flyga IR.

    En fråga:
    Jag har funderat länge om man ska ta en frozen ATPL som då täcker all teori man behöver nånsin, mot att "bara" ta IR. Argumentet är att IR innehåller mer eller mindre c:a 80% av ATPL, men myndigheterna kräver att man sitter i skolbänk 800h teori för ATPL och 200h för bara IR. Och, vilket jag tycker är värst, om man börjar med ett IR till sitt PPL och kommer på senare att man kanske behöver ett CPL/ATPL (tex flyga taxi flyg, eller lärare), vilket i praktiken är endast lite extra teori, ja då går det INTE (om jag förstått rätt) att komplettera upp sitt IR, utan man måste läsa ämnena EN GÅNG TILL. Det är ju därför som vissa har tagit ATPL direkt, ta hela smällen en gång! Min fråga: är det ngn som vet om dessa regler kanske kommer att ändras framöver?

    Mvh,
    C
     
  11. Cry

    Cry Ny medlem

    Hej!

    Har precis pratat med folk och lärare, det kommer att vara IR teori i Eslöv och även Landskrona, med flygning på resp orter. Dessutom finns simulator att tillgå. Detta är uttryckligen anpassat för "vanligt folk" som har jobb mm, och inte tänkte bli yrkespiloter, men vill kunna flyga IR.

    En fråga:
    Jag har funderat länge om man ska ta en frozen ATPL som då täcker all teori man behöver nånsin, mot att "bara" ta IR. Argumentet är att IR innehåller mer eller mindre c:a 80% av ATPL, men myndigheterna kräver att man sitter i skolbänk 800h teori för ATPL och 200h för bara IR. Och, vilket jag tycker är värst, om man börjar med ett IR till sitt PPL och kommer på senare att man kanske behöver ett CPL/ATPL (tex flyga taxi flyg, eller lärare), vilket i praktiken är endast lite extra teori, ja då går det INTE (om jag förstått rätt) att komplettera upp sitt IR, utan man måste läsa ämnena EN GÅNG TILL. Det är ju därför som vissa har tagit ATPL direkt, ta hela smällen en gång! Min fråga: är det ngn som vet om dessa regler kanske kommer att ändras framöver?

    Mvh,
    C
     
  12. McFire

    McFire Ny medlem

    Tänk på att när du skrivit klart de sista ATPL-teoriproven så har du bara 36 månader på dig att göra klart ditt IR eller CPL. Så svaret beror väl lite på hur länge du tänkt vänta.

    Har du redan CPL och/eller IR kan du få antalet ATPL-teoritimmar reducerat också har jag för mig.

    Hoppas det hjälpte!
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem


    Vill korrigera med att säga att det är CPL och IR inom 36 månader.

    Tar du inte ut både CPL och IR faller din ATPL teori.
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Vill bara korrigera en sak. Jag läser IR-teorin just nu och den täcker ca 40% idag av ATPL och inte 80% som du säger, som den kanske gjorde för ett par år sedan. ATPL teorin består av 14 böcker, IR av 7. Dessutom är vissa avsnitt borttagna i de 7 ämnena samt att djupet på frågorna i IR i respektive ämne kan skilja sig mot ATPL.

    Siffran 80% gäller snarare när man jämför CPL och ATPL.

    Om man bara vill ta CPL sedan, så får man tillgodoräkna sig MET, COM och HP så det blir "bara" 5-6 ämnen kvar att tenta. Fast jag vet dock inte om några kurser CPL-teori finns längre i Sverige (flyguppdraget hade väl förut?).

    Om man nu vill ta ATPL teorin senare så finns faktiskt många distanskurser på gång som inte kräver 800h närvaro snarare max 200h. Då förlorar man faktiskt inte så mycket på att läsa IR-teorin först. Dessutom så har du lite bättre förutsättningar inför ATPL kursen som är ganska krävande som bekant.

    Jonas
     
  15. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Vad jag kan se i tråden, så pratas det inte någonstans om Sturup IFR Center (skolan i samma lokaler som Sturup FK). Värt att kolla upp.

    FNTP-II simulator (det enda vettiga alternativet tycker jag, framförallt av flygtids- och effektivitetsskäl) med 1- och 2-motormöjlighet och tillgång till komplexa flygplan (VP/RG). Notera att vissa skolors simulatorer "bara" har tillgång till 2-motor setup, vilket blir lite extra (onödigt) komplicerat om man har för avsikt att njuta av sitt IR i en PA28 el C172 framöver. Skolan är bättre och mer uppdaterad än hemsidan ger sken av. Vet inte hur dom ligger kostnadsmässigt, men jag skulle inte jaga de sista tusenlapparna och riskera kvalitet.
     
Laddar...

Dela sidan