Sveriges Billigaste flygplanuthyrning...

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 24 September 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej!!

    Efter att jag har tagit PPL så tänkte jag samla ihop PIC timmar. Så jag letar redan nu efter flyggklubbar eller andra ställen som hyr ut flygplan till ett bra pris. Jag bor i Stockholm och det är dyrt här. Finns det plan i T.ex. Trelleborg och priset skiljer 200-500 kr så kan jag tänka mig flytta dit för en kortare tid.

    Jag flyger en DA40 under min PPL-utbildning, kommer att prova en C172 snart.

    Hur har ni som samlat ihop PIC timmar gjort, vart samlade ni timmarna, med vilket plan och till vilket pris ?

    Tacksam för all sorters svar/tips !! :tupX2
     
  2. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Tjena. På stockholms flygklubb flygklubb hyrs det ut cessna 150 för 878 kr i timmen. Den är liten, men bra om man bara ska samla pic. :tup Vet tyvär inte så mycket om övriga Sverige.
    Det är billigare att flyga UL också. Tror att du får logga PPL tid på UL om du har ett PPL. :tup
    Lycka till!
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Man får absolut inte logga UL tid som SEPL/PPL tid.
     
  4. Opus

    Opus Ny medlem

    Älvdalens flygklubb hyr ut en PA28 för 900:-/tim. De har också en högst överkomlig medlemsavgift.
     
  5. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Keep it simple. Både vad gäller avstånd hemifrån och flygplantyp. Det blir dessto roligare då. C152 på Sthlm FK är ett utmärkt, roligt och (förhållandevis) billigt förslag.
     
  6. Volare

    Volare Medlem

    Borde inte någon X-klassad "UL" bli billig att hyra per timme?
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Problem kvarstår, UL tid betyder ingen för högre certifikat/behörigheter i PPL/CPL/
    IR sammanhang.
    Eller menar du med "UL" typ DA20?
     
  8. Volare

    Volare Medlem

    Jag menar ett UL-kit som X-klassats. Om man bygger en UL själv kan man väl välja om den ska vara UL eller X, eller har jag fel? Och om den är X så får man väl räkna PPL tid?
     
  9. DanielW

    DanielW Medlem

    Well, nja, UL är alltid UL även om den är X klassad, i slutet får man nog titta hur den är inregistrerad/klassad i luftfartygsregistret om det är oklart.
     
  10. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Men SAS FK på Bromma kanske har de lägsta timpriserna i landet på Pa28, ungefär vad man i genomsnitt betalade på andra flygklubbar för Pa28 per timme innan skatten trädde i kraft.

    885 kr för 160 hk, och 985 kr för 180 hk + GPS.

    Har inte sett någon flygklubb i hela riket som man kan hyra Pa28 för under tusenlappen, så jag tycker att det är ett riktigt, riktigt bra pris. Känner inte till vad man har för årsavgiftssnitt runtom på andra klubbar, men jag betalar 3500 kr per år för dessa priser. Betalar man den lägre årsavgiften på 1500 kr (nästan alla betalar hög årsavgift, och den tjänas in efter bara knappt 10 flygtimmar) flyger man Pa28 däremot för 1185 respektive 1285 kr per timme, vilket ungefär en Pa28 kostar på SFK. Men där ligger årsavgiften tydligen bara på 2500 kr, blir i vilket fall ändå dyrare där. Fördelen med SFK är att de har flera olika flygplanstyper, och det tycker jag är rätt synd med SAS FK, eftersom vi bara har Pa28 och att jag inte styrt något annat än den.

    Välj den klubben som passar dig!
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Pa-28-160

    Normalpris 1090kr/h

    Rabattavg. 2500kr/år då 940kr/h

    Obs! Airborn tid

    http://www.vfk.nu/flygplanen/default.asp?m=29

    /TOC
     
  12. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Om det är airbornetid då kan det till och med vara billigare än Pa28orna på SAS FK som debiteras i tacho. Men det beror ju också på hur ekonomiskt man flyger (varvtalet).

    Vill man hålla 110 TAS när man flyger, ja då blir det knappast 885 kr per airbornetimme. När jag flyger håller jag dock lägre varv än referensvarvtalet 2300, omkring 2100-2200 så jag brukar hamna nästan alltid på likvärdigt förhållande mellan parametrarna, men då får man 95 TAS ca. Men man bryr sig nog inte så mycket om farten när man vill samla lite god och billig flygtid.
     
  13. joma

    joma Medlem

    Sjöbo Flygklubb, www.sjoboflyg.se

    Bra priser i söder...

    PA-28
    924kr/h (airborne)
    876kr/h (insats 10000:)
    792kr/h (insats+årsabonemang 1500:- eller endast årabonnemang 2700:)
     
  14. Domino

    Domino Ny medlem

    Dags att ändra på hur klubbarna fungerar.
    I vår klubb har vi en modell på gång där vi kommer kunna flyga PPL-tid för ca 200-250 kr per timma.

    Då kan vi börja snacka om frihet att flyga.

    Hur går det till?
    Hemligheten är att skaffa en maskin med så låg bränsleekonomi som möjligt. Detta hittar du i Rotax (Bilbensin) och dieselkärrorna.
    Sedan skrotar man det gamla klubbsystsemet där flygtiden skall bekosta hela kalaset och folk kan komma och gå som de vill. Istället binder man upp folk kring maskinerna med minst 10 personer per maskin som delar på fasta kostnader.
    Riktpriset i vår klubb är en fast kostnad på 1.000 kr per månad och person som täcker maskinens alla fasta kostnader.
    Därefter flyger du för soppa-pengar.

    Du får samma kostnad som 12 timmar i gamla modellen (1.300kr/tim Cessna 172), men du har friheten att flyga utan att tänka på vad resan kostar. (Medelhavet för 2.000 spänn)

    Det är ett system som gynnar flygandet, tvärt om mot idag.
    Sedan får de som inte vill binda sig flyga till marknadsanpassad kostnad på ren timma vilket tilkommer fast-flygarna som en bonus.

    Det fina är att om ni hittar en grupp som är villiga att binda sig, så kan de som flyger lite fortsätta som vanligt.

    En tusing i månaden är en struntsumma för denna frihet. Folk binder ju upp flera år på 500kr/mån för att få en iPhone för tusan.
    Och räknar du på vad din kostnad bli om du vill flyga 20, 30 eller 40+ timmar är det oslagbart.

    Intresset för detta är högt i vår klubb och vi ser fram emot att börjaflyga på riktigt. Europe, here we come...

    :)

    PS. vi räknar med att kunna skola PPL-cert för runt 60.000 för elever som binder sig (blivande klubbflygare).
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant Domino! En revolt behövs.
    Så det krävs alltså minst 10 pers per maskin som betalar ca 12 000 om året?
    Ska det bli en SMA-Cessna?
     
  16. Volare

    Volare Medlem

    DanielW: Hoppas det inte är gamla UL/PPL animositets vibbar jag känner... Vad har du för källor för att "UL är alltid UL även om den är X klassad"? Iofs förstår jag inte riktigt vad du menar med det!

    Såvitt jag förstår så hamnar väl alltid ett hembygge hos EAA, dvs X-klass oavsett om planet är potentiellt UL eller ej. Sedan kan man väl välja om man vill klassa om till UL när bygget är klart.

    Min poäng, som kanske försvann/missförstods var att det kanske finns plan med låga driftskostnader (läs UL) som är X-klassade och kan ge PPL tid.
     
  17. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Tycker det låter toppen om man skulle börja med sådant, att man betalar en summa för att hålla igång ett flygplan, men sedan bara bensinen när man flyger. Tror att fler piloter på klubbarna skulle bli mer engagerade och flygandet skulle bli säkrare, så det är ju såklart en toppenidé. Säg till senare hur det har gått!
     
  18. wingh

    wingh Ny medlem

    vi har en DV20 i ´Ängelholm som ligger på ca 700:-/h
    Litet trevligt plan med god bränsleekonomi. Väger 515kg torr.
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det koncept som du presenterar låter onekligen intressant!

    Du kanske kan skapa en ny tråd för detta ämne så kan vi diskutera och följa utvecklingen där?

    Mvh
    Fredrik
     
  20. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Please, någon sakkunnig: Räkna upp PPL-certmaskiner som är fabriksbyggda med Rotax. Och vilka som kan konventeras till Rotax.
    (...m a o billigaste bensinsort, låg bensinförbrukning men ger PPL-tid).
     
Laddar...

Dela sidan