1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Om man har krav på att ha glasögon/linser när man flyger så måste man ju också ha ett par reservglasögon med sig.
    Hur måga här har någonsin haft nytta av sina reservglasögon?
     
  2. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Hur menar du? Att man ska ha två par där det ena är reserv?
    Har inte hört något sådant. Men att bära glasögonen är väl upp till var och en även om det står i certifikatet, man vill ju ändå se bra när man flyger så, så bäst är det väl att använda sådana. Jag tror inte direkt att någon kollar om man har på glasögon eller ej. Jag är i allafall något närsynt, har -0,75/-1,0 på vardera öga och det märker jag knappt av i det vanlliga livet. Har aldrig på mig glasögon. Och jag har aldrig märkt att jag har varit i behov av sådana när jag flyger. Men nu när jag gjorde min klass 1-undersökning i våras så sade läkaren att jag var något på gränsen. Han sade att jag borde använda. Det sade inte klass 2-undersökningen 1½ år tidigare.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Om det är ett krav att man ska ha glasögon när man flyger så är det också ett krav att ha med sig ett extra par i reserv.
    Jag tycker det verkar vettigt.
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har man glasögon och är under en viss synskärpa utan glasögon skall reservglasögon medföras vid flygning. BCL säger följande:

    5.2.2 Uppfylls synkravet enligt 5.2.1 b) endast med hjälp av korrektionsglas, godkänns sökanden under förutsättning att:

    a) korrektionsglas, som ordinerats av läkare eller leg optiker med hänsyn till de uppgifter som skall fullgöras under tjänsten, bärs,

    b) motsvarande reservglasögon medförs lätt tillgängliga,

    Mvh Air-man
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Aldri! Men reserve ligger i flybag`n da det er et krav (påbudt) :)
     
  6. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag tror frågeställningen snarare var hur vanligt det är att man måste använda sina reservglasögon, inte om reservglasögon ska medföras.

    Jag har haft glasögon eller linser i drygt tio år och aldrig hamnat i en situation där jag behövt backup överhuvud taget. En gång, när jag åkte skidor offpist i Åre, lyckades jag tappa en lins i snön, när jag petade för mycket i ögat. Dock var det inga problem att åka vidare, närsynt på ena ögat, även om det kändes lite ovant ett tag.

    Glasögon har jag aldrig varit med om att tappa på ett sådant sätt att jag skulle behövt ett par andra.

    Jag har dock bara haft cert i ett knappt halvår, och är väl uppe i drygt 40 flygtimmar, så jag har inget egentligt underlag för hur ofta man tappar eller har sönder sina glasögon under flygning, men min känsla är att det inte är speciellt vanligt. Hur lätt man tappar/har sönder glasögonen beror väl delvis på vilken typ av glasögon man har, men mina vanliga standardbrillor sitter såpass bra att de inte rubbas överhuvud taget vid t.ex. svår turbulens, tillräcklig för att jag ska lätta från sitsen och slå skallen i taket. Jag bryter förmodligen nacken innan de ramlar av. Men den som själv bär glasögon har förmodligen en hyfsad känsla för hur ofta just han tappar just sina glasögon.

    Min oerfarna uppfattning är att risken att tappa glasögonen under flygning är mitt emellan den när man kör bil och den när man åker snabb motorbåt. Förhoppningsvis kan någon mer erfaren pilot ge bättre info om hur troligt/vanligt det är att man sumpar brillorna under flygning.
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Risken med glasögon är att skruvar plötsligt kan lossa, glas kan ramla ur osv. Detta har hänt mig (inte när jag flugit) så det kan vara lite jobbigt. Att glasögonen skulle gå sönder när man sitter uppe i luften tror inte jag heller då headseatet ofta håller glasögonen på plats. Känns som risken att glasögonen ska gå sönder är större när du går i och ur planet, gör daglig tillsyn, tankar osv. Har man en tid att passa eller måste flyga av någon anledning kan det vara skönt att ha ett par extra så man inte behöver ställa in flygningen för att man råkade trampa på sina glasögon.

    Mvh Air-man
     
  8. Almestad

    Almestad Medlem

    Använder linser, så måste ha ett par glasögon med mig i reserv. Är väldigt petig på den detaljen eftersom jag har varit med om att jag tappat en lins och fått cyklop-syn vilket inte är kul alls, aldrig i luften däremot, skulle inte vilja flyga med det. Har -2,25. :)
     
  9. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Det var ju faktiskt ett ganska bra argument att ha med sig ett par reservglasögon (förutom att det står i reglerna). Att man skulle tappa dom är ju ganska långsökt och i så fall skulle väl ett senilsnöre runt glasögonen räcka som säkerhet. Men som sagt, din argumentering slår ju hål på det också.

    /Micke
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    ...fast jag tror att lagstiftaren har tänkt sig situationen att glasögonen pajar under flygning. Att lagstifta om att man måste ha glasögon för att man kanske pajar glasögonen _innan_ man flyger låter lite konstigt.

    Plus att ett par extra glasögon inte hjälper dig i det fallet, eftersom du då bara har ett par fungerande glasögon, och därmed inte får lyfta.
     
  11. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Då får man ha ytterligare ett par extra... :)

    Grundtanken är nog att glasögonen går sönder under flygning och man måste kunna byta. Personligen har jag brytningsfel och klarar mig även utan reserv, (har reserv i flygväskan) men har man ett gravt synfel som bara avhjälps med starka glasögon och de går sönder så behövs ju ett par extra.

    Mvh Niklas
     
  12. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Jag har inte skaffat mig ett extra par än, men det blir snart dags. Dom jag har är ändå ganska gamla.

    På många sätt är det en vettig regel, men tycker att det borde vara en viss gräns för hur dåligt man ska se utan för att vara tvungen att ha med ett extrapar. Jag ser helt okej utan. Inte BRA men jag skulle definitivt klara att ta mig ner i ett stycke även utan glasögon.
     
  13. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    I "Medicinska intyget" står under XIII Begränsningar/Limitations:
    VDL Shall wear corrective lenses and carry a spare set of spectacles.
    VML Shall wear multifocal lenses and carry a spare set of spectacles.
    NVL Shall have available corrective spectacles for near vision and carry a spare set of spectacles.
    I samtligafall erfordras alltså medhavda reservbrillor. (Även om jag själv också råkar TYCKA att "jag skulle absolut ta mej ner utan...". Men det hör ju inte hit var jag TYCKER.;)
     
  14. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Haha nej man kan ju tycka allt möjligt.. :e

    Jag tror förresten inte att jag BEHÖVER reservglasögon än eftersom jag är DK-elev = inte befälhavare. Kan det stämma?
     
  15. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Det är den informationen jag fått. Skulle du av någon anledning inte kunna slutföra flygningen så är ju läraren där. En av lärarens stora uppgifter är ju att ta över om eleven inte klarar flygningen. T.ex. på grund av naturlig okunskap som att motorn pajar och man har inte övat nödlandning än. Att elevens syn då skulle vara ett avgörande för säkerheten låter orimligt.
    Möjligen att man att man inte kan skola tiden utan glasögon eftersom man inte uppfyller sitt medical, man borde liksom nedgraderas från elev till passagerare.

    /Micke
     
  16. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag tror man ska se regeln om extraglasögon i perspektivet att det tidigare antagligen inte var tillåtet att flyga alls om man behövde glasögon. Dvs detta är en lättning av reglerna. Och, när någon invände mot denna lättning med att glasögon faktiskt kan gå sönder, så införde man regeln om två par glasögon för att tysta kritiken.

    Sen, om den regeln innebär en mätbar ökning av den faktiska säkerheten, är ju en helt annan fråga...
     
  17. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Förresten, ni känner väl till Mr Murphey?!
    Med nutida gränser för vad man "behöver" se med hjälp av brillor, är jag övertygad om att det flaxar omkring folk som skulle utgöra jätterisker för sig själv och andra om deras diopter studsar av i ett kytt och ramlar ner oåtkomligt på durken.
    :h/(B-)lindpöjken:tup
     
  18. Kalle

    Kalle Medlem

    En "lustig" sak hände mig igår eftermiddag. Jag tog ur mina linser när jag kom hem och satte i vanlig ordning på mina glasögon. Efter en stund ramlade de bara av mig eftersom en fog i mitten, rakt över näsryggen gick sönder. Ingen åverkan eller belastning just då och ingen förvarning! (Jag har riktigt dålig okorrigerad syn som dock efter korrigering ligger närmare 2,0. Utan korrigering står jag mig rätt slätt så extrabågar är definitivt på sin plats.)

    Hade ovanstående inträffat under flygning är det mycket sannolikt att extrabågarna gjort skillnaden mellan lycka och olycka.

    Eftersom detta inträffade just under denna debatt, där vissa verkar anse att risken att glasögon skall fallera under flygning är minimal vill jag gärna meddela att det "osannolika" just inträffade...
     

Dela sidan